• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل 9296 امروز 0
3
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

آمریکا تا پایان دوره بایدن هم به ایران ضمانت نمی‌دهد/ اقتصاد قوی داشتیم چه بسا مذاکره نمی‌کردیم

  • کد خبر : 8785
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۸:۲۵
آمریکا تا پایان دوره بایدن هم به ایران ضمانت نمی‌دهد/ اقتصاد قوی داشتیم چه بسا مذاکره نمی‌کردیم
جلال زاده گفت: اسفند پارسال مذاکرات تقریباً به سرانجام رسیده بود اما آمریکا زیر قول‌هایی که داده بود زد.

جمهور پرس/ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: در راستای تقویت دیپلماسی اقتصادی پیشنهادی مبنی بر ایجاد سازمان دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه ارائه دادیم که دوستان ما در وزارت امور خارجه هم موافق ایجاد این سازمان هستند.

وحید جلال زاده بیان اینکه در هشت سال گذشته هیچ سفری در سطح رئیس جمهور به کشورهای آفریقایی نداشتیم، گفت: با همسایگان خود به روابط تک رقمی تجاری رسیده بودیم و برخی دوستان از ما نا امید شده بودند.

به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس روابط اقتصادی ایران با آفریقا به زحمت به ۶۰۰ میلیون دلار رسیده و این در حالی است که مبادلات تجاری  آفریقا با کشوری مثل ترکیه به ۱۷ میلیارد دلار رسیده است.

آمریکا حاضر نیست تا پایان دوره بایدن هم به ایران ضمانت بدهد

وحید جلال زاده در بخش دیگری از این برنامه با تاکید بر اینکه در بحث عمل به برجام، فقط آمریکایی ها نبودند که خلف وعده می‌کردند، بلکه اروپا هم همین طور بود، گفت: با این وجود در اسفند ماه مذاکرات تقریباً به سرانجام رسیده بود و  دو طرف آماده امضای توافق بودند، اما آمریکا زیر قول هایی که به ایران روسیه و چین داده بود زد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه در دور جدید مذاکرات در دو موضوع با آمریکا به نتیجه نرسیدیم، گفت: موضوع انتفاع اقتصادی ایران از مذاکرات یکی از آن‌هاست و آمریکا حاضر نیست تا پایان دوران بایدن هم به ایران ضمانت بدهد.

به گفته وحید جلال زاده، موضوع پادمان، تضمین های ایران از آمریکا و لیست قرمز از موارد اختلافی دیگر تهران و واشنگتن است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه توضیح می‌دهد که در مذاکرات به لیستی رسیده بودیم اما آمریکا تضمین نداد بعد از توافق افرادی را به لیست قرمز اضافه نکند.

اگر اقتصاد داخل کشور قوی بود چه بسا به دنبال مذاکرات نمی رفتیم/ بایدن مرتکب اشتباه تاریخی نشود

وحید جلال زاده در ادامه با تاکید بر اینکه در مذاکرات دنبال انتفاع اقتصادی هستیم، گفت: اگر اقتصاد داخل کشور قوی بود چه بسا به دنبال مذاکرات نمی رفتیم و اگر بخواهیم در روابط خارجی قوی عمل کنیم باید در داخل تولید قدرت کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان همچنین با اشاره به سفر روزهای آینده جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه گفت: متاسفانه گزارش هایی که از سردمداران منطقه به آمریکا می رسد که گزارش های غلطی است و بایدن نباید مرتکب اشتباه راهبردی و تاریخی شود چرا که قطعا جمهوری اسلامی مقابل این اشتباه ابتکارات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=8785

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.