• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل 9296 امروز 0
4

کاخ سفید: توافق با ایران، منافع همه را تامین می‌کند

  • کد خبر : 7190
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۵:۳۸
کاخ سفید: توافق با ایران، منافع همه را تامین می‌کند
جن ساکی سخنگوی کاخ سفید همزمان با بازگشت سفر هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین اظهار داشت توافق با ایران منافع همه را تامین می‌کند.

جمهور پرس/ جن ساکی سخنگوی کاخ سفید عصر جمعه به وقت محلی در آخرین نشست خبری خود در این سمت در خصوص مذاکرات وین و اینکه آیا روسیه مانعی در مذاکرات است، در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، در گفتگو با خبرنگاران ادعا کرد: نظر ما این است که ایران باید تصمیم بگیرد که می خواهد به شرایط بیرون از برجام خود ادامه دهد یا آماده امضای یک توافق است.

وی در عین حال اظهار داشت: ما معتقدیم که امضای یک توافق منافع همه طرف ها را تامین می کند.

وی بدون اشاره به زیاده خواهی های آمریکا در ادامه ادعاهایش افزود: اگرچه ما اقدامات روسیه در اوکراین را محکوم کرده ایم اما بزرگ ترین مانع در مقابل پیشرفت در توافق، ایران است.

جن ساکی درباره زندانیان دو تابعیتی در ایران نیز گفت: تیم مذاکره کننده ما از وزارت خارجه آمریکا در حال تلاش برای بازگرداندن همه آمریکایی ها که بازداشت شده اند، به خانه خود است.

سخنگوی کاخ سفید افزود: این یک مساله جدا از مذاکرات هسته ای ایران است اما رئیس جمهوری آمریکا به آن متعهد است و تمام اقدامات لازم را برای آزادی آنها انجام خواهد داد.

یک مقام آمریکایی روز جمعه  پس از ارزیابی خوشبینانه انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین از سفر خود به تهران،  گفت که هنوز دستیابی به  توافق هسته ای با ایران قطعی نیست.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه از دیدار انریکه مورا از ایران قدردانی کرد، اما افزود: ” در حال حاضر توافق هنوز قطعی نیست.”

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش بیان نشده است، در گفتگو با یکی از رسانه های بین المللی بدون اشاره به زیاده خواهی های واشنگتن و اینکه مذاکرات در انتظار تصمیم سیاسی این کشور بوده، مدعی شده است: ایران باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد بر شرایط بیرونی پافشاری می‌کند یا خیر و آیا می‌خواهد به سرعت توافقی را امضا کند که ما معتقدیم به نفع همه طرف‌ها خواهد بود.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد : ما و شرکایمان آماده ایم و مدتی است که این آمادگی را اعلام کرده ایم. اکنون  (تصمیم گیری ) بر عهده ایران است.

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه گروه هفت به آلمان سفر کرده است، ساعاتی بعد از اقدام غیرقانونی پلیس این کشور با همکارانش در فرودگاه فرانکفورت که از ماموریت به تهران باز می‌گشتند، اعلام کرد که رایزنی‌های صورت گرفته در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها را «بسیار مثبت» ارزیابی می‌کند.

وی توضیح داد: دو ماه بود که مذاکرات به دلیل اختلاف نظر در مورد سپاه پاسداران (انقلاب اسلامی) به بن بست رسیده بود. آقای مورا با پیامی ملموس از طرف من به ایران سفر کرد و پاسخ به اندازه کافی مثبت بوده است تا باور کنیم که می توانیم مذاکرات بین طرفین را دوباره از سر بگیریم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه این نوع مسائل یک شبه حل نمی شوند، افزود: اما اجازه دهید اینطور بگوییم که مذاکرات مسدود شده بود و دوباره از مسدودیت خارج شده است. یعنی چشم انداز رسیدن به توافق نهایی وجود دارد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.

آمریکا مدعی است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران می گوید: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=7190

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.