• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل 9296 امروز 0
2

ابتدای زنجیره تولید صداوسیما باید نگاه و تفکر دینی و انقلابی باشد

  • کد خبر : 4736
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
ابتدای زنجیره تولید صداوسیما باید نگاه و تفکر دینی و انقلابی باشد
رئیس سازمان صداوسیما در اولین نشست افق تحول، تحول در ارائه محتوای فاخر را اولویت اول در دوره تحولی رسانه ملی دانست و تأکید کرد: ابتدای زنجیره تولید صداوسیما باید نگاه و تفکر دینی و انقلابی باشد. یعنی از زمان شکل گیری طرح و خلق داستان، این نگاه باید وجود داشته باشد.

جمهور پرس/ نخستین نشست افق تحول با حضور مدیران سازمان و نیز جمعی از خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران رسانه ملی در مرکز همایش های بین المللی به صورت گفت و گو محور برگزار شد.

پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما در این همایش در مقابل محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی نشست تا به سوال های او در باره رویکردهای تحولی رسانه ملی در دوره جدید مدیریتش پاسخ دهد.

ویژگی‌های سند تحول

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی از ویژگی‌های سند تحولی رسانه ملی سوال کرد و گفت: وجه تمایز این سند از سایر سندهای برنامه توسعه چیست؟

جبلی در پاسخ گفت: این سند، سند توسعه نیست، سند تحول است؛ بسیاری از اسناد نگاه اولیه اش نگاه تحولات ساختاری و زیر ساختی است اما در سند تحول ما تلاش کردیم در وهله نخست گرفتار تغییرات ساختاری نشویم و اولویت اول را به تحول در آنچه از آنتن رسانه ملی پخش می‌شود، دادیم.

وی با اشاره به اینکه دغدغه مقام معظم رهبری در دوره‌های مختلف سازمان ناظر به حوزه محتوا بوده است گفت: اگر با تدابیری که در این برنامه تدوین شده، در زمان پیش بینی شده،  تحول مطلوب در محتوا ایجاد شود، ساختاری تغییر نخواهد کرد و با همین ساختار کار را پیش خواهیم برد و فقط ساختارهایی را تغییر خواهیم داد که نتوانسته است به تحول در محتوا کمک کند.

رئیس سازمان صداوسیما از سه حوزه تحول در دوره جدید در همه بخش ها اعم از سیما، صدا، برون مرزی و خبر یاد کرد و گفت: تحول در محتوا، تحول در رویکرد و تحول در سازوکار سه حوزه تحولی سازمان خواهد بود.

ساعی در ادامه سه رسالت هویت محوری و عدالت گستری و شتاب دهی را از مولفه‌های سند تحول برشمرد و از رئیس سازمان خواست جمع بندی اش را از وضعیت کنونی سازمان ارائه دهد. جبلی با ارائه مقدمه ای گفت: دو محور هویت محوری و عدالت گستری به عنوان پیشران پیشرفت هستند. هویت یعنی آنچه ما را به آن می‌شناسند و وجه تمایز مردم ایران است.

وی افزود: به نظر می رسد انعکاس ابعاد زیادی از ابعاد هویتی ما در طول سال ها در رسانه مغفول مانده؛ در حالی که در سراسر کشور نشانه‌های هویت ملی و اسلامی‌به وفور هویداست.

رئیس رسانه ملی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی‌که مقام معظم رهبری از آن به عنوان چهل‌واره دوم انقلاب یاد کرده اند، گفت: ایشان با بیان ایستگاه‌هایی که در این ۴۰ سال طی شده فرمودند آنچه در آن به نقطه مطلوب نتوانستیم برسیم مفهوم عدالت بوده است.

وی افزود: رسانه ملی تواند نقش مهمی در برطرف کردن این مشکل و عبور دادن جامعه از این چالش ایفا کند.

تحقق عدالت با مطالبه گری و تبیین خدمات

رئیس سازمان صداوسیما همچنین در پاسخ به نقش سازمان در مطالبه گری گفت: عدالت تک ساحتی نیست و به همان میزان که حق جامعه برای بروز یافتن و توجه به عدالت در مطالبه کردن محقق می‌شود به همان نسبت بیان پیشرفت ها و دستاوردهای نظام در گسترش عدالت نقش دارد.

جبلی با اشاره به مفهوم عدالت گفت: عدالت یعنی هر چیز به جای خود باید باشد و ما همانقدر که باید به مطالبات مردم توجه کنیم باید به تلاش و پیشرفت ها و دستاوردهای نظام، که آن هم برآمده از اراده مردم است، توجه کنیم.

رئیس سازمان صداوسیما سپس در پاسخ به سوال ساعی درزمینه معنای سند تحول گفت: معنای تحول نو به نو شدن است اینکه تصور کنیم باید به نقطه برسیم در آن نقطه بمانیم نگاه تحولی نیست. ما باید همواره از حالی به حالی بهتر تحول یابیم.

جبلی سپس به وجوه مختلف سند تحول پرداخت. او  مأموریت کلان رسانه ملی را شعار هویت محوری و عدالت گستری تا نیل به تمدن اسلامی ایرانی  دانست و افزود: ابعاد سه گانه تحول در سیما و صدا در سه محور رویکرد، محتوا و سازوکار دیده شده که در محور تحول رویکردی در سیما و صدا این واقعیت را پذیرفتیم که باید  مسیر را بر عکس کنیم و به جای اینکه کمیت بر جذابیت و جذابیت بر محتوا غلبه داشته باشد، اولویت با محتوا و سپس جذابیت و در آخر کمیت باشد.  ما به علت های متعدد در مراحلی از تحولات اجتماعی در کشور در دهه ۷۰ و به بعد، به علت فشارهای رسانه‌های خارجی و هجمه مجبور شدیم بار سنگینی بر خودمان تحمیل کنیم که جلوی نفوذ فرهنگی و پیام های رسانه‌های معاند را بگیریم؛ لذا حجم برنامه‌ها را بالا بردیم و این افزایش به تدریج موجب شد اولویت اول به کمیت، سپس جذابیت و سپس محتوا داده شود.

ترجیح مدیریت خط سبزی به مدیریت خط قرمزی از دیگر رویکردهای تحولی سند تحول بود که جبلی از آن سخن گفت و در توضیح آن افزود: ما به بسیاری از حوزه‌ها توجه نکرده ایم. به طور مثال ما در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال راهپیمایی مردم عزیز را در روستاها به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی به تصویر کشیدیم که پیش از این انجام نشده بود.

وی افزود: معنای ترجیح مدیریت خط سبزی بر مدیریت خط قرمزی آن است که همزمان و بیشتر از آنکه مراقب باشیم چه کارهایی را نباید بکنیم؛ مراقبت کنیم که چه کارهای را باید می‌کردیم و نکردیم.

مسیر زنجیره تولید از مرحله طراحی روشن می‌شود

ورود جدی به عرصه فضای مجازی، تقویت  حضور تفکر عمیق انقلابی و دینی در ابتدای زنجیره تولید و پرهیز از میدان دادن به نگاه‌های منفعل و سکولار از دیگر محورهایی بود که جبلی از آن سخن گفت.

رئیس سازمان صداوسیما بیان کرد:  زنجیره تولید از خلق ایده آغاز می‌شود تا به نقطه نهایی یعنی پخش برسد. باید دید این زنجیره از مرحله طرح و ایده شروع می‌شود یا از مرحله سفارش دادن و چیدن جورچین محتوایی که مد نظر رسانه است.

وی افزود:  آنچه ما در این تحول رویکردی به آن توجه کردیم این بود که ابتدای زنجیره باید نگاه و تفکر دینی و انقلابی باشد یعنی از زمان شکل گیری طرح و خلق داستان، این نگاه باید وجود داشته باشد نه اینکه پیشنهادی را بگیریم و در آخر با نگاه انقلابی و دینی به جرح و تعدیل کار تولید شده بپردازیم.

استعدادیابی مأموریت رسانه ملی

رئیس رسانه ملی یکی از مأموریت‌های دوره جدید را کشف استعدادها دانست و تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از استعدادهای سازمان کشف نشده و سازوکارهایی باید ایجاد شود تا از همه توانمندی‌های سازمان به علاوه توانمندی‌های مردمی و جبهه فرهنگی در خارج سازمان استفاده شود.

جبلی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری درباره اهمیت جبهه فرهنگی انقلاب گفت: تعبیر مقام معظم رهبری پس از سال ۸۸ در استفاده نیروی انسانی، گزاره آتش به اختیار بود که به توانمندی‌های خودی در بدنه جامعه اشاره می‌کرد و این تعبیر با هم‌افزایی‌هایی که انجام می‌شود حتما محقق خواهد شد.

نظر سنجی  همراه با اثر سنجی

رئیس رسانه ملی با اشاره به اهمیت نظرسنجی و جامعه سنجی در رسانه ملی گفت: در این حوزه کارهای درخشانی انجام شده‌است اما اکنون باید به حوزه اثرسنجی بیشتر توجه شود که تاکنون مغفول مانده‌است.

وی افزود: برای ما تأثیرپذیری مخاطب اهمیت به سزایی دارد و پس از این، کنش رفتاری مخاطب باید رصد شود تا نظرسنجی‌های سازمان از قالب بررسی میزان مخاطب و میزان علاقه ‌مندی، به قالب بررسی میزان تأثیر و نفوذ محتوا در مخاطب برسد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=4736

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.