• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل 9447 امروز 0
3

انجام بیش از یک میلیون ملاقات مردمی توسط مقامات قضائی در کل کشور

  • کد خبر : 5430
  • ۰۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
انجام بیش از یک میلیون ملاقات مردمی توسط مقامات قضائی در کل کشور
ارتباط بی‌واسطه مدیران با مردم امری است که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده که در همین راستا مسوولان قضائی بیش از یک میلیون ملاقات مردمی انجام داده اند.

جمهور پرس/ ارتباط بی‌واسطه مدیران با مردم امری است که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان به مناسبت‌های مختلف ضرورت این امر را به مسئولین متذکر شده‌اند. معظم له در حکم انتصاب ریاست قوه قضائیه، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای را به «ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان» توصیه فرموده و این امر را دارای «برکات بسیار» عنوان کرده‌اند.

مشی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای نیز در طول ۲۶۰ روزی که از انتصاب وی به سمت ریاست قوه قضائیه تا پایان سال ۱۴۰۰ گذشت، مؤید اعتقاد و التزام کامل رئیس عدلیه به برقراری ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و مراجعان به دستگاه قضائی و استماع نظرات و مشکلات آن‌ها از نزدیک بود.

ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و مراجعان به دستگاه قضائی، یکی از رویکردهای اصلی در دوره تحول و تعالی است که مورد تاکید مؤکد حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای است و وی در اکثر موضع‌گیری‌ها و سخنرانی‌های خود، پیگیری مستمر این رویکرد را به همه مسئولان و مدیران قضائی متذکر می‌شود.

بنابر تاکید محسنی‌اژه‌ای «یکی از محاسن ملاقات‌های مردمی آن است که من به‌عنوان رئیس قوه قضائیه با مشاهده مشکل و آسیب در یک فقره از پرونده‌ها، برای رفع این مشکل و آسیب که احتمالاً دامن‌گیر پرونده‌های مشابه نیز است دستورات مقتضی را به واحدها و مراجع قضائی سراسر کشور صادر می‌کنم».

«حضور در مساجد و دیدار بدون واسطه با متن مردم به اشکال مختلف» یکی از برنامه‌های ثابت حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای است؛ رئیس قوه قضائیه علاوه بر اینکه شخصاً به گنجاندن دیدارهای مردمی در برنامه‌های کاری‌اش مقیّد است در موضع گیری‌ها و نطق‌های متعددی نیز به مقامات و مسئولان دستگاه قضا در مرکز و استان‌ها تکلیف کرده که نسبت به برگزاری ملاقات‌های مستمر مردمی اهتمام داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه در آخرین جلسه شورای عالی قوه قضائیه به مدیران دستگاه قضائی با اشاره به در پیش بودن دهه تکریم مساجد و حلول ماه مبارک رمضان، مساجد را از پایگاه‌ها و سنگرهای اصلی توسعه و ترویج فرهنگ متعالی دینی و اسلامی در زمینه‌های مختلف از جهاد نظامی تا جنگ نرم دانست و به همه مسئولان قضائی دستور داد که از فرصت ماه مبارک رمضان برای حضور مستمر و مداوم در مساجد جهت انجام ملاقات‌های بدون واسطه با مردم و گره‌گشایی از امورات و مسائل قضائی آن‌ها در حیطه اختیارات قانونی، استفاده حداکثری کنند.

رئیس عدلیه تاکید کرد: حضور مقامات قضائی در مساجد و ملاقات بی واسطه با مردم و شنیدن مشکلاتشان و پیگیری مسائل مطرح شده تبدیل به رویه شود و بعد از ماه مبارک رمضان هم ادامه داشته باشد.

دیدارهای مردمی شخص رئیس قوه قضائیه نیز به اشکال مختلفی برگزار می‌شود؛ از جمله، ملاقات‌های مردمی در جریان سفرهای استانی، بازدیدهای میدانی از مراجع و مراکز قضائی و همچنین دیدار مستقیم و بدون واسطه با مراجعه‌کنندگان به بخش ارتباطات مردمی قوه قضائیه و همچنین حضور در مساجد ودیدار بدون واسطه با مردم.

در نتیجه این ملاقات‌ها رئیس دستگاه قضا از مشکلات حقوقی و قضائی مراجعان کسب اطلاع کرده و دستورهایی نیز مبنی بر اصلاح وضعیت زندان‌ها، کاهش هزینه‌های دادرسی، پیگیری پرونده‌های خاص و… صادر کرده است. مواردی نیز پیش آمده که رئیس عدلیه شخصاً و فی‌المجلس پرونده‌ای را پیگیری کرده است. علاوه بر آن ضمن این ملاقات‌ها رئیس قوه در جریان بررسی یک پرونده با مواردی مواجه شده که ماهیتاً،, مبتلابه پرونده‌های متعددی بوده‌اند، از این رو علاوه بر دستور پیگیری آن پرونده خاص، تدابیری نیز برای رفع این گره‌ها و موانع قانونی در سطح عام و موارد مشابه در نظر گرفته شده است.

دیدار با تعدادی از مردم و همچنین خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸

در سوم مردادماه سال ۱۴۰۰ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در محل کار خود با تعدادی از مردم و همچنین خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دیدار و گفتگو کرد.

رئیس قوه قضائیه در دیدار مزبور به مسئولان قضائی ذی‌ربط مأموریت داد پرونده افرادی که در جریان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دستگیرشده‌اند را موردبررسی مجدد قرار دهند تا افرادی که شرایط قانونی آزادی مشروط یا عفو و بخشودگی دارند، مشمول ارفاقات قانونی شوند.

ملاقات مردمی رئیس عدلیه با خانواده‌های محکومین امنیتی، حوادث آبان ۹۸ و جرایم عمومی

در چهارم آذرماه نیز رئیس قوه قضائیه به مدت ۲ ساعت با تعدادی از خانواده‌های محکومین امنیتی، حوادث آبان ۹۸ و جرایم عمومی دیدار کرد و در جریان آن دیدار هم رئیس عدلیه بعد از استماع درخواست‌های متقاضیان و مطالعه موردی پرونده‌هایی که عمدتاً مربوط به جرایم عمومی و امنیتی بودند و ۳ فقره از آن‌ها نیز به محکومان حوادث آبان سال ۹۸ اختصاص داشت، با در نظر گرفتن تناسب میان موارد مندرج در پرونده‌ها و درخواست‌های متقاضیان، دستورات لازم را به واحدهای ذی‌ربط قضائی ابلاغ کرد.

رسیدگی به مسائل «مالباختگان پرونده‌های کثیرالشاکی»، در ملاقات مردمی ۲۰ بهمن

در تاریخ ۲۰ بهمن، رئیس قوه قضائیه قریب به ۲ ساعت با ۱۷ نفر از مراجعه‌کنندگان شامل برخی محکومان امنیتی و خانواده آن‌ها، جمعی از مالباختگان در پرونده‌های کثیرالشاکی، اصحاب دعوا در پرونده‌های بیمه‌ای و همچنین سایر متقاضیان دیدار کرد.

این افراد با مراجعه به دفتر ارتباطات مردمی قوه قضائیه، درخواست‌های خود را مطرح کرده بودند و با عنایت به اینکه تصمیم‌گیری و صدور دستور در باب درخواست‌های این مراجعه‌کنندگان، عمدتاً در حیطه اختیارات و مسئولیت‌های قانونی رئیس دستگاه قضا بود، لذا شرایط دیدار مستقیم و بدون واسطه آن‌ها با رئیس عدلیه فراهم شد.

رئیس قوه قضائیه در جریان ملاقات مردمی خود، بعد از استماع درخواست‌های متقاضیان و مطالعه موردی پرونده‌ها با در نظر گرفتن جهات قانونی و تناسب میان موارد مندرج در پرونده‌ها و درخواست‌های متقاضیان، دستورات لازم را به واحدهای ذی‌ربط قضائی ابلاغ کرد.

یکی از مراجعه‌کنندگان ازجمله شاکیان و مالباختگان یک پرونده کثیرالشاکی خودرویی که رئیس قوه قضائیه پس از استماع توضیحات این مراجعه‌کننده، فی‌المجلس با رئیس‌کل دادگستری استان البرز که پرونده مزبور در این استان در جریان است، تماس گرفت و تأکیدات و دستورات مقتضی را برای تسریع در تعیین تکلیف این پرونده که دارای ۲۰۰ شاکی است صادر کرد.

در پی دستورات رئیس قوه قضائیه سه پرونده کثیرالشاکی با هزاران نفر شاکی در استان البرز مورد رسیدگی گرفت و احکام این پرونده‌ها قبل از پایان سال ۱۴۰۰ صادر شد.

تماس تلفنی قاضی‌القضات با رؤسای کل دادگستری‌های استان‌های تهران، اصفهان و مرکزی و صدور دستور پیگیری فوری و سریع در خصوص ۳ مطالبه مردمی

همچنین در تاریخ بیستم اسفند سال ۱۴۰۰ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، با حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه به مدت ۳ ساعت با ۱۸ تن از مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضا گفتگو کرد و ضمن قرار گرفتن در جریان مسائل و مشکلات آن‌ها به صورت موردی دستورات مقتضی را صادر کرد.

رئیس قوه قضائیه در جریان این ملاقات مردمی، بعد از استماع درخواست‌های متقاضیان و مطالعه موردی پرونده‌ها با در نظر گرفتن جهات قانونی و تناسب میان موارد مندرج در پرونده‌ها و درخواست‌های متقاضیان، دستورات لازم را به واحدهای ذی‌ربط قضائی ابلاغ کرد.

حضور مستمر مدیران عالی قوه قضائیه در مرکز ارتباطات مردمی

علاوه بر رئیس قوه قضائیه که دیدارها و ملاقات‌های مستمر مردمی دارد و بدون واسطه و به‌صورت چهره به چهره، مشکلات مراجعه‌کنندگان به عدلیه را استماع می‌کند، سایر مقامات قضائی نیز بنا بر دستور و تاکید حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای به این مهم عنایت دارند؛ مقامات و مسئولان عالی قضائی به‌صورت متناوب و روزانه ضمن حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه، دیدارهای مستقیم و بدون واسطه‌ای با متن مردم و مراجعه‌کنندگان به مراجع و مراکز قضائی دارند و در راستای رفع مسائل و مشکلات قضائی مردم، اقدامات مقتضی و قانونی لازم را ترتیب می‌دهند.

طی چند ماه گذشته معاون اول قوه قضائیه، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، معاون قضائی قوه قضائیه، معاون حقوقی قوه قضائیه، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، رئیس سازمان زندان‌ها، اقدامات تأمینی و تربیتی، رئیس کل دادگستری استان تهران، دادستان عمومی و انقلاب تهران، معاون منابع انسانی قوه قضائیه و رئیس کل محاکم تهران، رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات دستگاه قضا، رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، رئیس دیوان عدالت اداری، رئیس سازمان ثبت و اسناد کشور، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، دادستان انتظامی قضات، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور و معاون قضائی دادستان کل کشور با حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه به پرونده‌های مراجعه کنندگان رسیدگی و دستورات لازم را صادر کردند.

برخی از معاونان دستگاه قضا چندین مرتبه در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه حضور پیدا کرده‌اند.

از میان رؤسای دادگستری استان‌ها نیز تاکنون حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری البرز و حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری زنجان با حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه با مراجعه کنندگان دیدار کرده‌اند.

انجام بیش از یک میلیون ملاقات مردمی از سوی مسئولان قضائی در سراسر کشور

ملاقات‌های بی‌واسطه مردمی البته به رأس هرم و عالی‌ترین مقام قوه منحصر نشده و به عملکرد سطوح مدیران و مسئولان استانی نیز راه یافته است. چنان‌که در چند ماهه اخیر دیدارهای مکرری میان مردم با مسئولان قضائی در استان‌های مختلف صورت گرفته است.

در استان تهران ۳ هزار و ۲۴۳ ملاقات مردمی توسط رئیس کل دادگستری استان و ۱۳ هزار و ۷۷۴ برنامه دیدار در استان صورت گرفته است که یک هزار و ۱۶۸ مقام قضائی مشارکت کننده در برنامه‌های ملاقات حضور داشتند و با ۵۶ هزار و ۵۷ نفر از مردم ملاقات شده است.

در همین زمینه در استان ایلام ۲۱ هزار و ۳۰۰ ملاقات مردمی، در استان گلستان ۴۶ هزار و ۴۱۸ ملاقات مردمی، در استان کهگیلویه و بویر احمد ۳۶ هزار و ۱ ملاقات مردمی، در استان کرمانشاه ۱۰۷ هزار و ۴۰۳ ملاقات مردمی، در استان بوشهر ۶ هزار و ۵۹۲ ملاقات مردمی، در استان البرز ۳۰ هزار و ۸۱۱ ملاقات مردمی، در استان فارس ۱۲۵ هزار و ۳۵۴، در استان یزد ۲۰ هزار و ۳۰۲، در استان اردبیل ۲۴ هزار و ۴۳۶ ملاقات مردمی، در استان همدان ۳۹ هزار و ۲۷۷ ملاقات مردمی، در استان قم ۸ هزار و ۸۲۳ ملاقات مردمی، در استان لرستان تعداد ۲۸ هزار و ۴۶۷ ملاقات مردمی، در استان قزوین ۱۳ هزار و ۶۲۲ ملاقات مردمی، در استان خراسان جنوبی ۲۶ هزار و ۶۲۰ نفر ملاقات مردمی، در استان مازندران هم تعداد ۸ هزار و ۸۷۰ ملاقات مردمی با ۴۲ هزار و ۴۵۱ نفر، در استان آذربایجان شرقی ۴۵ هزار و ۵۳۹ ملاقات مردمی، در استان آذربایجان غربی ۳۴ هزار و ۴۸۰ ملاقات مردمی، در استان خراسان رضوی ۱۹ هزار و ۲۰۰ ملاقات مردمی، در استان زنجان ۵ هزار و ۷۲۲ ملاقات مردمی، در استان کردستان هم تعداد ۱۴ هزار و ۹۷ ملاقات مردمی، در استان سمنان تعداد ۱۱ هزار و ۶۱۹ ملاقات مردمی، در استان اصفهان ۳۴ هزار و ۲۰۱ ملاقات مردمی، در استان سیستان و بلوچستان ۱۹ هزار و ۴۴۴ ملاقات مردمی، استان خراسان شمالی ۲۲ هزار و ۲۱۳ ملاقات مردمی، در استان مرکزی ۳۵ هزار و ۲۰۰ ملاقات مردمی، در استان هرمزگان ۱۱ هزار و ۹۶۴ ملاقات مردمی، در استان گیلان ۴۹ هزار و ۷۴۰ ملاقات مردمی، در استان خوزستان ۴۶ هزار و ۳۱۷ ملاقات مردمی، در استان کرمان ۴۲ هزار و ۹۹۴ ملاقات مردمی توسط رئیس کل و سایر مسئولان دادگستری‌ها انجام شده است.

در مجموع گره‌گشایی از مشکلات مردم و آشنایی با نواقص قانونی موجود و بعضاً قصور و تقصیر عوامل انسانی و اتخاذ تمهیدات لازم برای حذف این موارد و اصلاح مدام و نو به نو عملکردها و رفع نواقص اجرایی از برکات دیدارهای چهره به چهره و گفت‌وگوی بی‌واسطه با مردم است که پیامد آن را می‌توان در افزایش میزان رضایت مردمی مشاهده کرد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=5430

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.