• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل 9471 امروز 2
4

اکبر نبوی: به نسل جدید و علاقه مند سینمای ایران باید فیلم های خوب را نشان داد

  • کد خبر : 2773
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۰۵
اکبر نبوی: به نسل جدید و علاقه مند سینمای ایران باید فیلم های خوب را نشان داد
منتقد سینما معتقد است باید به نسل جدید و جوان علاقه مند به سینمای ایران، فیلم های خوب را نشان داد و بخش قاب‌های ماندگار جشنواره فیلم فجر را فرصتی برگزاری تحقق این موضوع دانست.

جمهور پرس/ اکبر نبوی منتقد قدیمی سینما و پژوهشگر فرهنگ و هنر، امسال به عنوان میزبان نشست‌های قاب‌های ماندگار سینمای ایران، با کارگردانان و سینماگران مهمی چون محمدعلی باشه آهنگر، سیف الله صمدیان، علی نصیریان، واروژ کریم مسیحی، علیرضا داوودنژاد و دیگر فیلمسازان سینمای ایران خواهد بود.

این برنامه در کنار دیگر نشست‌های تخصصی سینمای ایران بخش فرهنگی جشنواره فیلم فجر را به مدیریت سعید الهی تشکیل می‌دهند.

اکبر نبوی منتقد قدیمی سینما و پژوهشگر فرهنگ و هنر درخصوص قاب‌های ماندگار جشنواره و ضرورت برگزاری این بخش گفت: کمی صحبت کردن درباره این موضوع برای من سخت است زیرا به عنوان میزبان این نشست انتخاب شده‌ام اما مختصراً باید بگویم که مسعود نقاش‌زاده و مدیران چهلمین جشنواره فیلم فجر طراحی درستی صورت داده‌اند.

وی توضیح داد: برای آنکه نسل جدید و جوان علاقمند به سینمای ایران که تا بحال فیلم‌های خوب را روی پرده ندیده‌اند یا فرصت کمی فراهم شده بوده تا فیلم‌ها را با کیفیت عالی روی پرده تماشا کنند، این برنامه و اکران آن فرصت خوبی برای دیدن آنها را فراهم می‌کند.

بسیاری از فیلم‌ها کمتر فرصت اکران با کیفیت خوب را داشته‌اند

منتقد قدیمی سینما و پژوهشگر فرهنگ و هنر عنوان کرد: البته فیلم گاو در سینماتک‌ها اکران داشته است، اما خیلی از فیلم‌ها کمتر فرصت اکران با کیفیت خوب را داشته‌اند. نسل جدید باید این فیلم‌ها را روی پرده ببیند اما عموماً آنها را روی قاب کوچک تلویزیون دیده است. ز

نبوی اضافه کرد: نکته دیگر، اینکه جشنواره فیلم فجر به گذشته نگاهی داشته باشد خوب است. اینکه ببیند که در این مسیر ۴۰ ساله چه فیلم‌هایی آمده است و چه جهانی ساخته است و در معماری سینمای ایران جایگاه فیلم‌های مطرح کجا است؟ البته در فرهنگ ما ایرانی‌ها می‌گویند که ۴۰سالگی زمان پختگی است اما سینمای ایران هنوز به آن پختگی نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: البته فراز و فرودهای زیادی سینمای ما داشته است و برای همین کمی سخت است که درباره پختگی در سینمای ایران صحبت کنیم اگرچه که فیلمسازان زیادی داریم که به بلوغ رسیده‌اند. در هر حال این بازنگری خیلی خوب است چراکه زبدگان آثار را مورد مرور مجدد قرار می‌دهد و بازبینی می‌کند.

میزبان نشست قاب‌های ماندگار؛ بررسی و نمایش گنجینه‌های سینمای ایران یادآور شد: این بازبینی مرور خاطرات سینمای ایران است، مرور سرمایه‌های سینمایی که به سرمایه‌های ملی تبدیل شده‌اند. چون هر فیلم خوبی برای ژانر دفاع مقدس باشد یا برای دیگر ژانرهای سینمای ما، به‌شرطی که استوار و قوی ساخته شده باشد به عنوان سرمایه‌های موزه سینمای ایران قلمداد می‌شوند که از آن به عنوان الماس‌های کوه نور سینمای ایران باید یاد کرد.

نبوی بیان کرد: این آثار ارزش خاصی دارند و گذر زمان از ارزش آنها کم نکرده است بلکه به عقیده من ارزش افزوده هم پیدا کرده‌اند. آثار فرهنگی و هنری در گذر زمان ارزش افزوده تولید می‌کنند. به عنوان مثال از زمانی که دیده‌بان ساخته شده است تا الان مدام در حال تولید ارزش افزوده است. همچنین پرده آخر، خانه دوست کجاست؟، بچه‌های آسمان و…

وی تصریح کرد: نه تنها آثار سینمایی ما بلکه هر اثر ادبی و هنری ما در تمام این سال‌ها مدام به ارزششان افزوده می‌شود. مانند شاهنامه فردوسی، دیوان حافظ و مولانا، آثار منظوم و منثور عطار و… همگی در حال تولید ارزش افزوده برای جامعه ایرانی است. برای همین این برنامه‌ها در حقیقت یک قدرشناسی از سینمای ایران است که باید به مرور در سینمای ما ادامه داشته باشد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=2773

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.