• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل 9447 امروز 0
3

ایمنی در قرن بیست و یکم و اهمیت آن در سازمان ها و مراکز صنعتی

  • کد خبر : 5873
  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷
ایمنی در قرن بیست و یکم و اهمیت آن در سازمان ها و مراکز صنعتی
یادداشت/ محمد مهدی ابراهیمی مروج علم، دانشجوی کارشناسی، ایمنی سلامت محیط زیست HSE

جمهور پرس/ قرن بیست و یکم عصر هوشمندی و تکنولوژی است، جهان در قرن بیست و یکم شاهد تحولات بسیار اساسی در مباحثات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. بسیاری از علوم که در قرن نوزدهم کشف و تولید شده اند در قرن بیستم و بیست یکم به رشد و بالندگی رسیده اند و کامل تر از گذشته شده اند.
ایمنی به عنوان یک اولویت در سازمان ها به دلیل درگیر بودن با زندگی افراد شاغل در آن سازمان بسیار مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است.
هر فردی که صبح خانه خود را به قصد کارش ترک می کند، باید عصر به سلامت به خانه خود بازگردد.
این روزها، رویه‌های ایمنی و بهداشت محیط کار برای رفاه هم کارمندان و هم کارفرمایان مهم است زیرا خسارات انسانی غیرقابل جبران ناپذیر است. از آنجایی که چنین فقدان یا صدماتی می تواند خسارات زیادی را به خانواده ها و جامعه وارد کند.
البته این امر مهم در زمان گذشته در سازمان ها جای نداشته و کمتر کسی به این موضوع اهمیت داده است.
گسترش کارخانجات و صنعتی شدن شهر ها این را طلب می کند که مسئولان مربوطه به مسائل حوزه ایمنی توجه بیشتری داشته باشند.
اکثر فرآیندهای صنعتی پیشرفته امروزی شامل مقادیر زیادی انرژی است و پتانسیل بروز حوادث ویرانگر را دارد. بنابراین یک سیستم ایمنی مهندسی شده و قابل اعتماد برای محافظت در برابر این حوادث و تلفات جانی ضروری است، ایمنی به قدری باید مورد توجه قرار بگیرد که هر کارمند و کارگری باید بداند که مسئول دانستن و پیروی از کلیه قوانین ایمنی و بهداشت و شیوه های کار ایمن، گزارش کلیه صدمات، استفاده از تجهیزات ایمنی که برای آنها تهیه شده است، و گزارش هر گونه شرایط ناایمنی که مشاهده می کنند، هستند.
صنایعی که بهترین عملکرد را دارند، سرمایه گذاری در امر ایمنی می کنند و به ایمنی اعتقاد دارند. زیرا بهره‌وری مناسب توأم با رعایت اصول ایمنی و بهداشت است.
ایمنی به ویژه در صنعت تولید، جایی که کارگران به طور منظم با ماشین‌ها، مواد و مواد بالقوه خطرناک در تعامل هستند، اهمیت دارد.
ایمنی موثرترین راه برای افراد شاغل در صنعت و مدیریت ریسک است. هر چیزی که کارمندان را تهدید می کند نباید به دلیل عدم اطمینان یا شانس باشد. یک برنامه ایمنی تضمین می کند که خطرات را تا حد امکان به طور کامل، مداوم و پیشگیرانه به حداقل برسانید و بعضاً آن ها را حذف کنید.
ایمنی در حقیقت معیاری برای دور بودن از خطر یا رهایی از ریسک غیر قابل قبول یک خطر است. در حالت کلی کاهش تلفات مالی و جانی در واحدهای صنعتی ارتباط مستقیم با افزایش سوددهی اقتصادی، کاهش هزینه ها، صرفه جویی در زمان اختصاص یافته و جلوگیری افت روحیه کارگران دارد. لذا رعایت اصول ایمنی و اولویت قرار دادن ایمنی می‌تواند برای سازمان ها و صنایع مفید باشد و همواره از آسیب ها و ضرر ها جلوگیری کند.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=5873

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.