• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل 9296 امروز 0
5

توافق درباره همه یا هیچ/ اتکای واشنگتن بر ضرب‌الاجل‌های ساختگی

  • کد خبر : 3746
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۴:۵۷
توافق درباره همه یا هیچ/ اتکای واشنگتن بر ضرب‌الاجل‌های ساختگی
مذاکرات وین این روزها در حالی ادامه دارد که واشتگتن در تلاش است با بکارگیری تاکتیک ضرب‌الاجل‌های ساختگی برای مذاکرات وین به منظور دستیابی به هرگونه توافق، بر ایران فشار وارد کند؛ مذاکره‌کننده ارشد ایران تاکید دارد؛ تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

جمهور پرس/ مذاکرات لغو حریم‌ها در وین این روزها به نقطه حساسی رسیده است و علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به همراه تیم مذاکره‌کننده کشورمان روزهای پرکار و سختی را در وین سپری می‌کنند.

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان روز گذشته (چهارشنبه) با انریکه مورا هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد.

توافق درباره همه یا هیچ/ اتکای واشنگتن بر ضرب‌الاجل‌های ساختگی

مذاکرات وین پس از ۱۰ روز وقفه، بار دیگر از روز سه‌شنبه گذشته آغاز شده است و در همین خصوص دیدارهای دو جانبه و چندجانبه میان مذاکره‌کنندگان ارشد کشورها و همچنین به موازات آن، جلسات کارشناسی برگزار می‌شود.

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در طول مدتی که در تهران حضور داشت با عالی‌ترین سطوح کشور دیدار کرد و جزئیات ۱۰۰ درصدی گفت‌وگوها را در اختیار آنها قرار داد. به واسطه همین دیدارها موضع جمهوری اسلامی ایران در موضوعات هسته‌ای، تحریم‌ها، تضمین و راستی‌آزمایی کاملاً به صورت کاملاٌ مشخص و روشن بیان شده است.

البته مذاکره‌کننده کشورمان به ‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی به صورت روزانه جزئیات دیدارهای خود را با عالی‌ترین سطوح کشور در میان می‌گذارد.

علی باقری چهارشنبه شب در این توییت در مورد روند مذاکرات وین نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

وی افزود: واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه چهار سال گذشته، لازمه تحقق این هدف است؛ زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرا رسیده است.

توافق درباره همه یا هیچ/ اتکای واشنگتن بر ضرب‌الاجل‌های ساختگی

همان‌طور که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایرلند، تصریح کرد: ما معتقدیم که اگر طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی در بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان ذیل برجام جدی باشند، رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه مدت در دسترس است.

توافق درباره همه یا هیچ/ اتکای واشنگتن بر ضرب‌الاجل‌های ساختگی

در همین حال، به‌رغم اینکه دولت آمریکا به عنوان کشوری که از برجام خارج شده و تعهدات خود را در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ زیر پا گذاشته، باید طبق توافقات تحریم‌ها را لغو کند، اما تلاش دارد تا بر ایران فشار وارد کرده و توپ را در زمین ایران بیاندازد.

این در حالی است که ایران دستور کار خود را در وین مشخص کرده و تصمیمات سیاسی خود را گرفته است و حالا زمان آن رسیده که آنان با اتخاذ تصمیمات سیاسی، برای رسیدن به توافق نهایی اقدام کنند.

در همین راستا جین ساکی سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن گفت: قطعاً از تلاش‌ها و فرصت جهت تعامل مستقیم با ایرانی ها حمایت می‌کنیم.

وی در حالی که هیأت ایرانی بر اساس اصول و دستورالعمل‌ها پیشنهادات و خواسته‌های روشن خود در موضوعات باقی‌مانده را روی میز قرار داده و اکنون توپ در زمین طرف‌های غربی است، افزود: تمرکز ما همچنان به توافقی است که به نگرانی‌های همه طرف ها رسیدگی کند.

این مقام کاخ سفید بار دیگر با بکارگیری تاکتیک ضرب‌الاجل‌های ساختگی برای مذاکرات وین به منظور فشار بر تیم ایران، ادعا کرد: اگر در چند هفته آینده به این توافق دست نیابیم، پیشرفت‌های هسته ای ایران، بازگشت به برجام را غیر ممکن می سازد.

توافق درباره همه یا هیچ/ اتکای واشنگتن بر ضرب‌الاجل‌های ساختگی

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن مدعی شد: مذاکرات مستقیم به نفع تلاش های ما برای بررسی امکان بازگشت به پایبندی مشترک به برجام خواهد بود.

توافق درباره همه یا هیچ/ اتکای واشنگتن بر ضرب‌الاجل‌های ساختگی

در همین حال مقامات آمریکا در دور اخیر مذاکرات همواره در تلاشند تا دیدار مستقیمی با مذاکره‌کنندگان کشورمان داشته باشند؛ اما سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در یک نشست خبری همزمان با آغاز مذاکرات در دولت جدید گفت: ما با اراده جدی و حسن نیت وارد وین شده‌ایم و اگر ایالات متحده برای رفع واقعی تحریم‌ها بیاید، قطعاً می‌تواند بلیط بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند وگرنه همچنان خارج از میز برجام خواهد ماند.

توافق درباره همه یا هیچ/ اتکای واشنگتن بر ضرب‌الاجل‌های ساختگی

با گذشت سه ماه و نیم از آغاز دور هفتم مذاکرات در دولت سیزدهم، با وجود آنکه تیم‌های مذاکره‌کننده اذعان دارند که عامل وضع فعلی برجام، آمریکاست، اما غربی‌ها تلاش دارند توپ را در زمین ایران بیاندازند. همچنین آنها تلاش دارند تا با افزایش فشار بر مقامات جمهوری اسلامی ایران موضوعات فرابرجامی را وارد متن پیش‌نویس‌ها کنند.

در همین پیوند، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتی نوشت: «آمریکا و اروپا در آزمون اجرای تعهداتشان در برجام مردود شدند. اکنون برجام برای ایران در حوزه اقتصادی و رفع تحریم‌ها به پوسته‌ای خالی تبدیل شده است.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اضافه کرد: «با آمریکای بدعهد و اروپای بی‌عمل هیچ‌گونه مذاکره فرابرجامی صورت نخواهد گرفت.»

جمهوری اسلامی ایران به این مذاکرات به عنوان یک فرصت برای تامین منافع ملی نگاه می‌کند. رئیس تیم مذاکره‌کننده کشورمان نیز با اختیارات کامل در وین حضور دارد و با تمام قوت در راستای تامین منافع ملی و اولویت رفع تحریم‌ها تلاش می‌کند.

با این حال در دکترین جمهوری اسلامی ایران مذاکرات و لغو تحریم‌ها در اولویت قرار ندارند؛ بلکه بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، دکترین جمهوری اسلامی ایران بر پایه خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها با اتکا به توان داخلی است.

دور هشتم مذاکرات که از ۶ دی سال جاری در وین آغاز شده، یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=3746

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.