• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل 9449 امروز 2
0

جزییات ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی تشریج شد

  • کد خبر : 10403
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
جزییات ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی تشریج شد
جزییات ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران با حضور مسئولان انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران و پیشکسوتان عکاس خبری کشور تشریح شد.

جمهور پرس/ نشست خبری ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران چهارشنبه ۲۶ مردادماه با حضور سیف‌الله صمدیان عضو هیات موسس، حمید فروتن رییس هیات مدیره، ابوالفضل نسائی دبیر ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی، محسن سلیمانی سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا و اسماعیل عباسی، محمد صیادصبور و سعید صادقی به‌عنوان عکاسان پیشکسوت در موسسه صبا فرهنگستان هنر برگزار شد.

روشن نوروزی دبیر انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در ابتدای نشست بیان کرد: یاد و خاطره بابک برزویه دوست وهمکارمان را گرامی می‌داریم که از دی ماه سال گذشته بستری بود. تقریبا با اکثر رسانه‌های بزرگ ایران کار کرده بود و دوست و همکار ما بود. خواهش می‌کنم فاتحه‌ای برای شادی روح او قرائت کنید.

جزییات ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی تشریج شد
روشن نوروزی دبیر انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران

سیف‌الله صمدیان از هیات موسس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران گفت: به عنوان یک عضو موسس انجمن صنفی مطبوعاتی ایران اینجا هستم، این انجمن از معدود انجمن‌هایی است که می‌توان با افتخار کنارشان نشست. اعضای این انجمن نفس می‌کشند تا اتفاقات را بدون جناح‌بندی منعکس کنند تا از تاریخ خجالت نکشند و با صمیمیت برای ثبت تاریخ کار می‌کنند.

وی افزود: وقتی به همه این موارد فکر می‌کنیم، یاد بابک برزویه می‌افتم که استمرار و تلاش بسیار در انجام دادن کارها داشت. در انجمن عکاسان سینمای ایران که نقش جدی‌تری داشت و بسیار فعال بود. امیدوارم حداقل حضور سمبلیک ایشان را بتوانیم پیاده کنیم.

وی افزود: الان که در فرهنگستان هنر هستیم، یاد حبیب الله صادقی هنرمند باسابقه نقاشی افتادم که اخیرا درگذشت. او از هنرمندان بسیار خاص بود که در تلاطم سیاست‌زده این روزها، ساده و صمیمی بود.

حمید فروتن رییس هیات مدیره انجمن عکاسان مطبوعاتی ضمن تسلیت درگذشت بابک برزویه، گفت: انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران حدود ۲۲ سال است که کارش را آغاز کرده و از قدیمی‌ترین انجمن‌های هنری عکاسی به حساب می‌آید و حدود ۴۰۰ عضو پیوسته و وابسته داریم.

وی گفت: متاسفانه عکاسان شاغل در رسانه‌ها با مشکلات بسیاری مواجه هستند و کمترین دستمزدها، با توجه به تجهیزاتی که در اختیار دارند، مربوط به عکاسان مطبوعاتی است. بیمه شدن عکاسان مطبوعاتی از جمله مهمترین مسائلی است که مدنظر انجمن قرار گرفته است و با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در میان گذاشته‌ایم، چون اکثر رسانه‌ها، عکاسان را بیمه نمی‌کنند. امنیت شغلی دیگر مساله مهمی است که پیگیر آن هستیم.

وی افزود: در زمینه مسائل صنفی با معاومت مطبوعاتی جلساتی داشتیم تا بتوانیم این مسائل را حل کنیم و ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات داخلی معاونت مطبوعاتی چون پیشینه رسانه‌ای دارند، بیشتر ما را درک می‌کند و امیدواریم این مسائل حل شود.

فروتن به انتشار تعرفه سالانه میزان دستمزدهای عکاسان مطبوعاتی اشاره کرد و گفت: میزان رقم تعرفه بر اساس تورم و شرایطی که پیش می‌آید، هر سال افزایش می‌یابد؛ قطعا اجرای آن ضمانت اجرایی ندارد اما با معاونت مطبوعاتی جلساتی داشتیم تا بتوانیم دبیران عکس و مدیران رسانه‌ها را مجاب به پرداخت آن کنیم.

وی تاکید کرد: همچنین با انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران نیز صحبت‌هایی کردیم که در نشست‌های تخصصی و صنفی در جریان نشان عکس سال مطبوعاتی ایران تعاملاتی خواهیم داشت.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران با اشاره به برگزاری ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران در روز جمعه ۲۸ مردادماه، گفت: نشان عکس سال مطبوعاتی ایران به صورت هیات مدیره‌ای برگزار و تصمیمات جمعی گرفته می‌شود و تلاش بر این است که بهترین نمود و عملکرد را داشته باشیم. ۲۸ مردادماه مراسم افتتاحیه یا اهدای نشان مطبوعاتی را در فرهنگستان هنر برگزار می‌کنیم. مجموعه فرهنگستان و صبا قبول زحمت کردند و امیدواریم در سال‌های آینده نیز این مراسم و رویداد را در اینجا داشته باشیم.

ابوالفضل نسائی دبیر ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران نیز در ادامه نشست ضمن تسلیت درگذشت بابک برزویه، گفت: در ایران اینگونه است که مسابقات و جشنواره‌ها دو یا سه بار برگزار می‌شود و سپس برگزاری آنها مقدور نمی‌شود اما افتخار بزرگی است که ششمین دوره را برگزار می‌کنیم.

جزییات ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی تشریج شد
ابوالفضل نسائی دبیر ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران

وی درباره آثار رسیده و بخش‌های این دوره نشان بیان کرد: امسال ۳۴۷ عکاس در قالب ۲۱۷۵ تک عکس و مجموعه عکس در قالب‌های خبری، مستند، مستند اجتماعی و ورزشی به رقابت می‌پردازند. این دوره، پروژه‌های بلند مدت به نشان اضافه شد. همچنین بخش مدیای ما امسال استقبال بیشتری شد و ۲۶ مدیا از ۳ تا ۱۰ دقیقه به رقابت پردختند.

نسائی همچنین به برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی این دوره نشان اشاره کرد و گفت: بعد از افتتاحیه و معرفی برگزیدگان نشان، در صددیم نشست‌های تخصصی عکاسی مستند اجتماعی و داستان‌های بصری را برگزار کنیم که در سینماتک فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.

نسائی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره معیارهای داوری آثار عکاسان مطبوعاتی گفت: ۵ داور شامل محمود کلاری، رضا معطریان، پیمان هوشمندزاده، علی آقاربیع و روح الله وحدتی طی دو روز وقت گذاشتند و آثار را داوری کردند. معیارهای داوری نیز به گونه‌ای بود که عکس‌های خبری و اجتماعی را انتخاب کردند و مسائلی که جدا از آن، تلاش‌هایی که عکاسان وقت و انرژی می‌گذارند.

وی افزود: امسال مثل سال‌های گذشته، از دو نفر پیشگام عکاسی که توسط اسماعیل عباسی، محمد صیادصبور، سیدعباس میرهاشمی و فرهاد سلیمانی انتخاب کردند، تجلیل خواهیم کرد. همچنین از یکی از عکاسان خوب و باسابقه مطبوعاتی که ۱۸ سال عضو انجمن نیز بوده، تجلیل خواهیم کرد.

محسن سلیمانی سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا نیز در ادامه بیان کرد: به خاطر از دست دادن سه بزرگوار حبیب الله صادقی، امیرهوشنگ ابتهاج و بابک برزویه خواهش می‌کنم بایستیم و فاتحه‌ای قرائت کنیم. این افتخار را دارم که عضو انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی نیز باشم و اینجا شما به عنوان مهمان حضور ندارید و امیدوارم تا زمانی که اینجا هستم، نشان عکس سال مطبوعاتی را همین‌جا به خوبی برگزار کنید.

وی ادامه داد: یکی از مهجورترین انجمن‌هایی که بین عکاسان در سال‌های اخیر دیدیم، انجمن عکاسان مطبوعاتی است که بین‌شان مشکلات کمتری وجود دارد. مهجوریت این انجمن به قدری است که حتی نتوانستند به جایگاه اصلی خودشان برسند و زحمات آنها نیز کمتر دیده شده است و به همین دلیل به اندازه وسعم تلاش می‌کنم بخشی از آثارشان دیده شود.

سعید صادقی هنرمند عکاس پیشکسوت نیز در این نشست با انتقاد از وضعیتی که به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی دچارش هستیم، اشاره کرد و گفت: ما در حال بازی با واژه‌ها هستیم و آوار سیاسی آنچنان ما را درگیر کرده که دیگر به درستی عملکردمان مشخص نیست. عکاسی امروز ما در اعماق سیاسی قرار گرفته است که عملکرد ما مشخص نیست. باید حاصل عکاسی مطبوعاتی و دیگر رویدادها مشخص باشد، همانطور که باید بدانیم عکاسی انقلاب چه حرکتی ایجاد کرد. باید دغدغه‌مند به عکاسی نگاه کنیم تا تاثیر داشته باشیم.

جزییات ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی تشریج شد

اسماعیل عباسی عکاس پیشکسوت نیز گفت: بنده نشان عکس سال مطبوعاتی ایران را نه یک مسابقه، بلکه به عنوان نوعی تجلیل و حرمت‌گذاشتن به حرفه خودمان می‌دانم. همچنین این نشان را به عنوان بهانه‌ای می‌دانم که خودمان به کار خودمان اعتبار می‌دهیم.

در پایان نشست، پوستر ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران با عکسی از علی خارا و با طراحی مرتضی فرج‌آبادی رونمایی شد. این عکس از فجایع امسال در افغانستان و پس از انفجار بمبی در این کشور ثبت شده است.

بر این اساس، نمایشگاه آثار برگزیده ششمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران تا ۶ شهریورماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برپاست. نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی عکس مطبوعاتی نیز در سالن سینماتک فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=10403

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.