• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل 9479 امروز 0
2

جنگ اوکراین و بحران امنیت غذایی در جهان

  • کد خبر : 7079
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹
جنگ اوکراین و بحران امنیت غذایی در جهان
یادداشت/ محمد مهدی ابراهیمی

جمهور پرس/ بر اساس تعریف سازمان فائو ( سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ) در سال ۲۰۰۲، «امنیت غذایی به دسترسی فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی همه افراد یک جامعه، در تمام ادوار عمر به غذای کافی و برای داشتن زندگی سالم و فعال که تمام نیازهای تغذیه‌ای و سلیقه‌ای انسان‌ها برآورده شود» گفته می‌شود. جنگ اوکراین طوفانی تمام عیار است زیرا دو کشور درگیر جنگ، ۳۰ درصد از تولید غلات جهان را تأمین می کنند و حدود ۷۵ درصد روغن آفتابگردان جهان نیز در روسیه و اوکراین تولید می شود.
پیامد های جنگ بسیار است و همواره تأثیرات منفی بر جوامع بشری می‌گذارد. و از لحاظ اجتماعی، روانی، فردی، اقتصادی، شناختی و بسیاری از جنبه‌های دیگر افراد را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند، و زندگی روزمره را مختل می‌کند.
اوکراین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان و همچنین یکی از تولیدکنندگان عمده ذرت است.صادرات میلیون‌ها تن غلات در اوکراین به دلیل بسته شدن بنادر دریایی در نتیجه تهاجم نظامی روسیه، متوقف شده است. و این موضوع
می‌تواند سرآغاز یک بحران باشد زیرا کشورهایی وجود دارند که هرگز قادر به تأمین غلات برای مردم خود نخواهند بود. قیمت جهانی مواد غذایی با ادامه جنگ اوکراین به بالاترین حد خود رسیده است. این جنگ موجب کاهش صادرات غلات و دانه‌های روغنی شده است. اما جنگ اوکراین تنها دلیل این افزایش قیمت نیست.
در کنار روسیه و اوکراین، بلاروس به مدار جنگ کشیده شده است که نه تنها منطقه بلکه کل جهان را از نظر انرژی در قالب گاز طبیعی، به عنوان یک نهاده مهم برای کشاورزی و کودهای حاوی نیتروژن تحت تاثیر قرار خواهد داد. و پتانسیل این وضعیت در صورت تداوم جنگ، با تأثیر نامطلوب بر بازارهای کشاورزی در میان مدت و بلندمدت، خطرات جدی ایجاد خواهد کرد. همچنین سازمان جهانی غذا اعلام کرد، جنگ روسیه و اوکراین و تحریم اروپا که مسیر انتقال پول از روسیه را با محدودیت‌هایی روبرو کرده موجب افزایش شصت درصدی قیمت گندم در برخی مناطق جهان شده است.
جنگ سبب آوارگي و مهاجرت مليون ها تن در جهان مي گردد و با تحميل شرايط اضطراری کمک رسانی، نابودی احشام و ويرانی بازارهای محلی باعث تشديد فقر و گرسنگي در منطقه و جهان می گردد.
همچنین ادامه جنگ در دراز مدت می تواند مرگ و آوارگی انسانها و تخریب شهرها و ساختارها و تاسیسات غیر نظامی بیشتری را موجب شود و یک وضعیت فاجعه بار را برای جهانیان رقم بزند.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=7079

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.