• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل 9296 امروز 0
3

خطیب‌زاده: آزادسازی منابع ایران و بازگشت آن ربطی به هیچ کشوری ندارد/ قرار نیست در برجام تغییری ایجاد شود

  • کد خبر : 6278
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
خطیب‌زاده: آزادسازی منابع ایران و بازگشت آن ربطی به هیچ کشوری ندارد/ قرار نیست در برجام تغییری ایجاد شود
سخنگوی وزارت خارجه گفت: در سفر روز گذشته هیات منطقه‌ای توافقاتی در زمینه آزاد سازی منابع ایران با بانک مرکزی انجام شد.

جمهور پرس/ سعید خطیب زاده گفت: آزادسازی منابع مردم ایران و بازگشت پول های ایران به کشور به هیچ کشور ثالثی ربطی ندارد و این که دولت  آمریکا تلاش  می کند در مورد هر موضوعی که مربوط به ایران  است ، دخالت کند ، نشان می دهد که چقدر  رفتار آقای بایدن و دولت آمریکا با ادعاهایی که آقای بایدن  مطرح می‌کند، فاصله دارد.

مدیر امور بین‌الملل بانک مرکزی دیروز گفت: بخشی از منابعی مانند حدود ۳۹۰ میلیون پوند که بیش از ۴۰ سـال، انگلیـس آن را مسـدود کرده بود، بخشی از مذاکراتی بود که هم‌اکنون نیز درحال انجام است.

این درحالی است که دو روز پیش ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود «پولی آزاد نشده و همه تحریم‌ها علیه ایران برقرار است»

جو وین منفی نیست، اما آمریکا نمی‌تواند تمام انرژی و وقت ما را صرف کند

سخنگوی وزارت خارجه گفت: موضوعات باقیمانده در گفت‌وگوهای وین برای همه به صورت روشن گفته شده و در ۱۱ ماه مذاکرات همواره گفتیم تا زمانی درباره همه چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود؛ امروز هم توافقی در دسترس نداریم که درباره آن صحبت کنیم.

به گفته خطیب زاده گفت‌وگوها در وین با رعایت تمام مفاد برجام در جریان است و قرار نیست در برجام تغییری انجام شود؛ بنابراین  دو سند برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ، سنجه و معیار حرکت است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره علت توقف مذاکرات و این‌که آیا بحث ماندن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی عامل این توقف است گفت: توقف مذاکرات موضوعات باقیمانده بین ایران و آمریکا بیش از یک موضوع است.

بیش از یک ماه از توقف گفت‌وگوها بین ایران و ۴+۱ با هدف لغو تحریم‌ها گذشته و خروج سپاه پاسداران ا از فهرست تروریسم از جمله موانع پیش روی گفت‌وگوهاست.

ششم فروردین امسال آقای امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان، با اشاره به برخی اختلافات بین ایران و آمریکا در جریان مذاکرات وین گفت که  خروج سپاه از فهرست‌ تحریم‌های آمریکا «از موضوعات اصلی ایران در مذاکرات است»

پیش از این جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، خروج سپاه پاسداران از فهرست مذکور را تلویحا تایید کرده بود.

به گفته خطیب زاده، به نظر می‌آید واشنگتن سیاست تاخیر را در پیش گرفته و هر زمان آمریکا درباره چند موضوع باقیمانده پاسخ دهد به وین برمی‌گردیم. جو وین همچنان آماده توافق است.

سفیر اوکراین بهتر است توئیت وزیرخاجه‌شان را بخواند

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات سفیر اوکراین در تهران، مبنی بر اینکه ایرانی‌ها کمکی به ما نکرده‌اند، گفت: سفیر اوکراین بهتر است، توئیت وزیر خارجه اوکراین را بار دیگر بخواند تا متوجه مواضع دولت خود شود.

سرگئی بوردیلیاک، سفیر اوکراین در مصاحبه‌ای دیروز گفت تهران از کی‌یف «حتی به اندازه یک ریال» حمایت نکرده و پس از جنگ، اوکراین از ایران خواهد پرسید که «وقتی احتیاج داشتیم، کجا بودید؟»

راه آهن شلمچه – بصره درحال تکمیل است

سخنگوی وزارت خارجه در باره روابط دوجانبه ایران و عراق گفت:  یکی از مهم ترین موضوعات راه آهن شلمچه – بصره و کمیسیون مشترک و برخی پروژه‌های مشترک است که در حال اجرایی شدن است و  تردد اتباع دو کشور و روان سازی صدور روادید و چند ده موضوع بین دو کشور در حال گفت‌وگو است.

گفتنی است، ایران و عراق نخستین بار در سال ۹۰ برای احداث این خط آهن تفاهم نامه‌ای امضا کردند که اجرایی نشد؛ سه سال بعد بار دیگر تفاهم نامه احداث راه آهن شلمچه – بصره میان تهران و بغداد به امضا رسید.

خط آهن عراق، از بصره تا کربلا متصل بوده و درصورت تکمیل خط شلمچه به بصره می‌تواند به عنوان خط سفر ریلی زائران ایرانی مورد استقبال قرار گیرد.

از سوی دیگر این خط از سمت شرق عراق به اردن و شمال شرق به سوریه متصل است و می‌تواند زمینه دسترسی ایران به بازارهای سوریه را هم فراهم کند.

خطیب زاده در مورد روابط ایارن و ترکیه هم گفت که روابط ایران و ترکیه راهبردی چند لایه و بسیار با ثبات و تاریخی بوده است. درباره موضوع سوریه پرونده اختلافی روشنی داریم و از مسیر آستانه سعی کردیم اختلافات را مدیریت کنیم. آنچه برای ما روشن است تمامیت ارضی کشورهای منطقه و مرزهای بین‌اللملی در سوریه و عراق است و این موضوعی نیست که کسی درباره آن اختلاف نظر داشته باشد.

طرح انگلیس برای اعزام پناهجویان به رواندا را پیگیری می‌کنیم

خطیب زاده در مورد طرح دولت انگلیس برای اعزام اجباری پناهجویان در این کشور به رواندا و این‌که آیا اتباع ایرانی هم در بین این پناهجویان هستند و اینکه آیا در این باره با مقامات انگلیسی گفت‌وگویی شده است هم گفت که طرح اعلامی توسط نخست‌وزیر انگلس واقعا شرم آور بود و اعزام اجباری پناهجویان به کشور ثالث توسط انگلیس از مدعیان حقوق بشر نه تنها بر خلاف تمامی کنوانسیون‌های بین‌المللی و مهاجران است، بلکه با مقدمات تمام رفتارهای بشردوستانه همخوان نیست.

وی شانه خالی کردن انگلیس از وظایف خود را جای تعجب دانست.

خطیب زاده می گوید بعید می‌دانم هیچ فرد آزاده‌ای در انگلیس این را بشنود و بی تفاوت باشد. لیست و آماری توسط دولت انگلیس اعلام نشده که در چه زمانی اجرا و شامل چه کسانی می‌شود و حتما در خصوص این موضوع هر چه جلوتر برود این موضوع را پیگیری می‌کنیم و به عنوان کشوری که بیشترین مهاجران را پذیرفتیم با حساسیت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

دولت انگلیس سه روز پیش اعلام کرد که برای مقابله با پناهجویانی که با قایق‌های کوچک از کانال مانش عبور می‌کنند به رواندا کشوری کوچک در آفریقا می فرستد.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، گفته این اقدام شامل افرادی می‌شود که از ابتدای سال جاری به طور غیرقانونی وارد انگلیس شده‌اند.

این درحالی است که اکنون مقامات سازمان ملل مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند.

گفتنی است، شمار پناهجویانی که پارسال به طور غیرقانونی و از مسیر خطرناک دریای مانش خود را به انگلیس رساندند سه برابر شده و این موضوع به یکی از چالش های انگلیس تبدیل شده است.

 وضعیت اماکن دیپلماتیک در افغانستان و اتباع و دیپلما‌ت‌های ایرانی برای ما از اهمیت برخوردار است

 سخنگوی وزارت خارجه در خصوص توقف فعالیت‌های بخش‌های کنسولی اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان در پی تعرض‌های اخیر هم گفت که فعالیت‌های بخش‌های کنسولی ما در افغانستان بلافاصله بعد از تعدی صورت گرفته متوقف شد و مقامات هیأت حاکمه فعلی افغانستان تماس‌هایی را با سفیر و سرکنسو‌ل‌های ایران داشتند و اطمینان‌های لازم را دادند و به صورت تدریجی از همان روز فعالیت‌ها از سرگرفته شد. موضوع حضور اتباع افغانستانی در مقابل سفارتخانه‌ها با محدویت روبرو بود که با اطمینانی که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان داد از سر گرفته شد.

به گفته خطیب زاده به طور جدی وضعیت اماکن دیپلماتیک در افغانستان و اتباع و دیپلما‌ت‌های ایران برای ما از اهمیت برخوردار است و ایران منتظر عمل مسئوولانه‌تر هیأت حاکمه و معرفی آنهاست که این تحریک و اقدام را انجام دادند.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=6278

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.