• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل 9300 امروز 4
3
رئیس جمهور در جشنواره بین‌المللی خوارزمی:

دانشگاه باید مرکز اخلاق در جامعه باشد

  • کد خبر : 4496
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
دانشگاه باید مرکز اخلاق در جامعه باشد
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت توجه به پنج موضوع نافع بودن علم، تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان، عدالت علمی، مردمی کردن علم و اخلاق‌مداری در علم، اظهار داشت: ارتقای فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در این پنج حوزه می‌تواند ضمن پاسخ به نیازهای جامعه، آثار و برکات فراوانی در رفع مشکلات داشته باشد.

جمهور پرس/ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در مراسم سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی این جشنواره را از نمادهای پویایی علمی کشور دانست و گفت: جشنواره خوارزمی محل کشف استعدادها و جایگاه ارائه طرح‌های برتر به جامعه است و می‌تواند امید برای اندیشمندان و به ویژه جوانان باشد.

رئیس‌جمهور توجه به تلاش‌های علمی و امر پژوهش را جزء ویژگی‌های شاخص جمهوری اسلامی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) خود همیشه مشوق نوآوران و پژوهشگران کشور هستند و در اثر تسری چنین نگاهی است که امروز دانشمندان جوان کشورمان در عرصه‌های مختلف فعال و نقش‌آفرین هستند و کارنامه‌ای درخشان در تولید علم دارند.

باید آثار حرکت توسعه علمی در رفع نیازهای کشور مشاهده شود

دکتر رئیسی به ضرورت ملموس بودن آثار تلاش‌های دانشمندان در زندگی مردم اشاره و خاطرنشان کرد: توسعه علمی در کشور حرکت مستمری است که آثار آن حتما باید در رفع نیازهای کشور مشاهده شود.

رئیس‌جمهور با تبیین مفهوم «علم نافع»، پاسخ به سوالات و نیازهای جامعه را رسالت اصلی مراکز علمی دانست و گفت: پژوهش‌ها و تحقیقات علمی صرفاً برای درج در نشریات و کسب امتیاز پژوهشی نیست و همه تلاشهای علمی باید جنبه کاربردی داشته باشد و بتواند گرهی از مشکلات کشور باز کند.

ضرورت توسعه دانش میان‌رشته‌ای

رئیسی در مورد ضرورت توسعه دانش میان‌رشته‌ای با بیان اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات جنبه بین‌رشته‌ای دارد، تاکید کرد: دولت با انگیزه غلبه بر مشکلات، مصمم است از حوزه‌های بین‌رشته‌ای حمایت و پشتیبانی کند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود بحث کاربردی شدن و مسئله‌محوری تلاش‌های علمی کشور را پیش کشید و با تاکید بر ضرورت تجاری‌سازی اختراعات، ابداعات و نوآوری، گفت: اثربخشی و کارآمدی تحقیقات، و تلاش‌های نوآورانه‌ در کشور در گروی تجاری‌سازی آنهاست و در این صورت است که پژوهش‌ها و ابداعات می‌تواند ارزش افزوده داشته باشد و برای توسعه و پیشرفت کشور مفید واقع شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان مرجع اصلی تجاری‌سازی فناوری و نوآوری در کشور هستند

رئیس‌جمهور شرکت‌های دانش‌بنیان را مرجع اصلی تجاری‌سازی فناوری و نوآوری در کشور دانست و اذعان داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان از دارایی‌های کشور است. اگر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مجموعه‌های صنعتی خود را با مراکز علمی و دانش‌بنیان تطبیق دهند و در سوی مقابل، شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تلاش‌ها و فعالیت‌های خود را در راستای رفع نیازهای این مجموعه‌ها جهت‌دهی کنند، نتیجه‌ای درخشان برای کشور رقم می‌خورد.

رئیسی در همین زمینه بر تعیین ماموریت‌های دانشگاه و مراکز علمی متناسب با نیازهای کشور تاکید کرد و گفت: لازم است نیازهای بومی، منطقه‌ای و بین‌المللی در نوع ماموریت‌های مراکز علمی کشور مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت توجه به عدالت علمی در سه حوزه تحقیقات، آموزش و خدمات

رئیسی درباره توجه به عدالت علمی؛ ضرورت توجه به عدالت علمی در سه حوزه تحقیقات، آموزش و خدمات را یادآور شد و گفت: باید شرایطی فراهم باشد که فرد اندیشمندی حتی اگر عضو هیات علمی دانشگاه هم نباشد بتواند از شرایط مناسبی برای تحقیق و پژوهش برخوردار باشد و مجموعه‌های علمی نیز باید از چنان توانمندی بالایی برخوردار باشند که بتوانند هر نوع تقلب علمی را شناسایی کنند.

رئیس‌جمهور افزود: دسترسی آسان و ترغیب جوانان به علم و دانش موضوع مهمی است که می‌تواند زمینه رشد و شکوفایی علمی را در کشور هموار کند.

رئیسی در ادامه با تاکید بر اهمیت مردمی کردن علم و دانش گفت: لازم است دانشمندان و پژوهشگران علمی کشور علاوه بر فعالیت‌های علمی نیاز مردم را به خوبی بشناسند.

مشکلات و تنش‌هایی که امروز بشریت با آن درگیر شده است به خاطر علم بدون اخلاق است

رئیس‌جمهور همچنین بر اخلاق‌مداری علمی تاکید کرد و گفت: مشکلات و تنش‌هایی که امروز بشریت با آن درگیر شده است به خاطر علم بدون اخلاق است. لذا ضرورت دارد علم و اخلاق در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی در پایان تاکید کرد: دانشگاه باید مرکز اخلاق در جامعه و محل کسب علم و دانش همراه با اخلاق‌مداری باشد. علم و معرفت‌آموزی مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و می‌توان از هر جایی علم و دانش را کسب کرد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=4496

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.