• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل 9300 امروز 4
2

درهای مدارس کشور فردا به روی تمام دانش‌آموزان باز می‌شود + جزئیات

  • کد خبر : 5546
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۲
درهای مدارس کشور فردا به روی تمام دانش‌آموزان باز می‌شود + جزئیات
بر اساس تصمیم ستاد کرونا و با ابلاغ دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش به تمام استان‌ها، از فردا درهای مدارس کشور به روی دانش‌آموزان باز می‌شود.

جمهور پرس/ با تصمیم ستاد کرونا، مقرر شد آموزش حضوری به طور کامل برای دانش‌آموزان در سراسر کشور اجرا شود و آموزش مجازی هم به صورت محدود برای گروهی از دانش‌آموزان که با دلایل موجه نمی‌توانند در مدرسه حضور داشته باشند، برقرار است.

هشتم فروردین امسال حجت‌الله الماسی مشاور وزیر آموزش و پرورش و سرپرست دفتر وزارتی، دستور‌العمل حضوری شدن مدارس از چهاردهم فروردین ماه، را به ادارات کل آمورش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

در این دستورالعمل آمده است: ضمن قدردانی از تلاش مجاهدانه همه همکاران گرامی اعم از کادر آموزشی و اداری مدارس که در دوره شروع گسترده ویروس کرونا مانع از تعطیلی روند آموزش و یادگیری شده‌اند، نظر به تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر ضرورت حضور شدن آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌ها و با توجه به اهمیت ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی – یادگیری به شیوه حضوری و جلوگیری از استمرار افت تحصیلی دانش‌آموزان، همچنین پیشگیری از تبعات جبران ناپذیر وضعیت موجود برای آینده میهن عزیز اسلامی، بدینوسیله نحوه ادامه فعالیت واحدهای آموزشی تابعه در زمان باقیمانده در سال تحصیلی ۱۴۰۱ -۱۴۰۰ اعلام می‌گردد.

۱- همه عوامل اجرایی، تربیتی و آموزشی مدارس مطابق ابلاغ و جدول برنامه هفتگی در مدارس حضور یابند.

۲- تمامی فعالیت‌های تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمام دروس به صورت حضوری (با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس) انجام شود. ظرفیت‌های مجازی در صورت نیاز  صرفا به عنوان ابزار مکمل تربیت و آموزش مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

۳- تأکید بر حضور منظم دانش‌آموزان در مدرسه و کلاس درس طبق برنامه هفتگی و در صورت غیبت غیرموجه ایشان، مطابق آیین‌نامه اجرایی و سایر مقررات مربوطه مدارس اقدام نمایند.

۴- تأکید می‌شود دانش‌آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم ابتلا به این ویروس یا داشتن بیماری زمینه‌ای با تأیید پزشک و رضایت والدین می‌توانند از بستر «شاد»، آموزش‌های لازم را دنبال کنند.

۵- تبیین اهمیت و ضرورت آموزش حضوری، اطلاع رسانی جامع و اقناع اولیای محترم دانش‌آموزان از طریق روابط عمومی ادارات کل، استفاده از ظرفیت فضای مجازی، انجمن‌های اولیا و مربیان، رسانه‌ها، گروه‌های آموزشی، تبلیغات محیطی و فضاسازی شهری و … بگونه‌ای صورت پذیرد تا ضمن کاهش نگرانی خانواده‌ها، زمینه برای حضور کامل دانش‌آموزان در مدارس فراهم شود.

۶- انجمن اولیا و مربیان مطابق آیین‌نامه اجرایی در زمینه حمل و نقل و تردد دانش آموزان مدارس نسبت به ساماندهی سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش آموزان اقدام نمایند. هرگونه برداشت وجه از محل پرداخت هزینه سرویس برای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان و افزایش شهریه دانش آموزان مدارس غیر دولتی ممنوع است.

۷- با توجه به مدت زمان باقیمانده از سال تحصیلی، ضرورت و الزامی برای تهیه پوشش متحدالشکل دانش‌آموزان نمی‌باشد. نظارت بر پوشش مناسب و لباس دانش‌آموزان مطابق فصل پنجم آیین نامه اجرایی مدارس از جانب مدیران مدارس الزامی است.

۸- جذاب سازی محیط مدرسه و تنوع بخشی در محیط های یادگیری از طریق برگزاری مسابقات، جشنواره ها، رویدادها و اردوهای فرهنگی، تربیتی و ورزشی توسط مدیران، مربیان و معلمان مدارس و استفاده از ظرفیت برنامه ویژه مدرسه (بوم) جهت کیفیت‌بخشی به فرایند‌های تربیتی و تسهیل در بازگشت‌پذیری دانش‌آموزان مورد تأکید است.

 ۹- هرگونه تغییر احتمالی در مفاد این بخشنامه و آموزش حضوری تابع مصوبات ستاد ملی کروناست که در صورت تصمیم جدید، صرفا از طریق وزارت آموزش و پرورش جهت اجرا، ابلاغ خواهد شد.

۱۰-  تکمیل فرایند آموزش و ارزشیابی دروس شایستگی فنی در شاخه فنی و حرفه‌ای و استاندارد آموزش مهارت در شاخه کاردانش و برنامه‌ریزی برای اجرای درس کارآموزی/ کارورزی مورد تأکید است.

۱۱- بدیهی است استان‌ها، مناطق و مدارسی که عملکرد مناسبی داشته باشند مورد تقدیر و تجلیل قرار خواهند گرفت. لازم به ذکر است به دلیل اهمیت بسیار بالای سلامت دانش‌آموزان، چنانچه مواردی از شیوع مجدد بیماری و افزایش مبتلایان در مدرسه‌ای مشاهده گردید، لازم است مدیران مدارس نسبت و به ثبت اطلاعات مبتلایان در سامانه نظام مراقبت کووید ۱۹ (ایران من) در اسرع وقت اقدام و مراتب به نزدیکترین مرکز جامع خدمات سلامت و تحت پوشش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارجاع گردد.

۱۲-  مسؤولیت اجرایی این بخشنامه به عهده مدیر کل آموزش و پرورش استان بوده و نظارت و ارزیابی دقیق اجرای آن نیز بر عهده معاونت و بخش‌های مختلف اداره کل، ادارات مناطق ، شهرستان‌ها و نواحی خواهد بود.

امید که با تلاش و همکاری شایسته عوامل سهیم و موثر در تعلیم و تربیت فرزندان ایران اسلامی با استفاده از فرصت باقیمانده سال تحصیلی و جبران کاستی‌های یادگیری دانش آموزان، شاهد ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان عزیز در همه مدارس باشیم.

* دستورالعمل بازگشایی مدارس از ۱۴ فروردین به مدرسه‌ها ابلاغ شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان‌ها دستورالعمل بازگشایی مدارس را به مدارس ابلاغ کردند تا بر اساس آن، فعالیت‌های آموزشی آغاز شود.

امسال طرح اسکان نوروزی فرهنگیان در ۷۰۴ پایگاه پذیرش در قالب ۴۰۵ مرکز رفاهی(خانه معلم) با ظرفیت ۱۷ هزار و ۸۸۳  تختخواب به انضمام ۳۰۰ اردوگاه در قالب ۳۰۰۰ سوئیت، تعداد ۵۰ پردیس دانشگاهی در قالب ۲۰۰۰ اتاق مجهز و همچنین تجهیز ۱۱ هزار و ۳۹۳ مدرسه در قالب ۱۰۵ هزار کلاس درس اجرا شد که مقرر شد از عصر دیروز، طرح اسکان در مدارس پایان پذیرد و مدارس آماده بازگشایی شوند.

همچنین ستادهای استانی «بازگشایی مدارس از ۱۴ فروردین» دایر شد.علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: شیوه‌نامه از سرگیری آموزش حضوری به  تمام مدارس دولتی و غیردولتی ابلاغ شده و الحمدالله تمهید مقدمات خوبی در این زمینه شکل گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که «چه اقداماتی برای سلامت دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است»، ادامه داد: وقتی شیوه‌نامه از ستاد به شهر تهران ابلاغ شد، جلسات هماهنگی فراوانی را برگزار کردیم و مدارس ما در رابطه با بهداشت محیط وارد عمل شدند و ضدعفونی و پاکسازی انجام شد. به ویژه در بخش‌هایی که باید به مسائل بهداشتی توجه ویژه می‌شد مانند سرویس‌های بهداشتی، پیش‌بینی‌های لازم انجام شد؛ همچنین آبخوری و میز و نیمکت‌ها را در این چند روز ضدعفونی کردیم.

* مدارس از فردا باز است

محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ به صورت حضوری، آموزش خود را ارائه می‌دهند، گفت: در همین راستا جلساتی را در وزارت آموزش و پرورش با حضور وزیر، شورای معاونان و مدیران‌کل آموزش و پرورش استان‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار کردیم و زمینه‌های لازم را برای بازگشایی مدارس پیش‌بینی کردیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌‌ریزی‌های لازم برای بازگشایی مدارس از قبل صورت گرفته بود، اظهار کرد: در اواخر اسفند ماه، آموزش حدود ۴۵ درصد مدارس‌ به صورت حضوری بود؛ همچنین در هنرستان‌ها تأکید بر این بود که دروس عملی و شایستگی‌های فنی به صورت حضوری باشد و در سایر دروس، آموزش‌ها به صورت تلفیقی یا غیرحضوری برگزار شد.

کاظمی با اشاره به اینکه در حال حاضر دانش‌آموزان برای بازگشایی مدارس اشتیاق دارند و اولیای دانش‌آموزان درخواست دارند که مدارس به صورت حضوری برگزار شود، اضافه کرد: رشد ما در جامعه شکل می‌گیرد و به ویژه دانش‌آموزان ابتدایی در جمع دوستان‌شان هم بازی می‌کنند و هم در کنار بازی، کسب تجربه کرده و مهارت‌های اجتماعی را کسب می‌کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه در دوره متوسطه اول و دوم با آسیب جدی در مورد مهارت‌آموزی که خیلی تأکید جدی است، مواجه بودیم و همه اینها دست به هم داد که ان‌شاءالله در ۱۴ فروردین آموزش در تمام مدارس به صورت حضوری باشد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دستورالعمل اجرای آموزش حضوری از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: برنامه هفتگی معلمان کاملا مشخص است و معلمان بر اساس همان برنامه در مدرسه حضور می‌یابند؛ البته جا دارد از تمام معلمان و کادر مدارس که در دو سال گذشته تلاش کردند تا شرایط مطلوبی را برای آموزش مجازی دانش‌آموزان فراهم کنند، تشکر کنم.

* تهویه در کلاس‌های درس همه مدارس پیش‌‌بینی شده است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دغدغه خانواده‌ها درباره سلامت دانش‌آموزان، بیان کرد: در آخرین جلسه‌ای که در ستاد کرونا برگزار شد، نکته‌ای درباره فاصله اجتماعی مطرح نشد و آنچه مدنظر است، استفاده از ماسک برای دانش‌آموزان، رعایت موارد بهداشتی و تهویه کلاس درس است که این موضوع در همه مدارس پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه موضوع تهویه در همه کلاس‌های درس وجود دارد، اضافه کرد: دانش‌آموزان نیز با ماسک از منزل به مدرسه می‌آیند و در مدرسه نیز پیش‌بینی‌های لازم شده است و استفاده از ماسک در مدرسه الزامی است.

کاظمی درباره دانش‌آموزانی که به هر دلیل نمی‌توانند در مدرسه حضور یابند، گفت: تا زمانی که ستاد کرونا تصمیمی بر تغییر حالت برگزاری مدرسه نگرفته است، آموزش به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: ممکن است دانش‌آموزی مبتلا به کرونا باشد یا علائم کرونا را داشته باشد و همچنین دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند با تأیید پزشک، مستثنی هستند و می‌توانند از بستر شبکه آموزشی «شاد»، آموزش خود را دنبال کنند وگرنه همه دانش‌آموزان باید در مدرسه حضور یابند.

* واکسیناسیون شرط ورود به مدرسه نیست

صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه واکسیناسیون دانش‌آموزان و فرهنگیان شرط حضور در مدرسه نیست، اظهار کرد: توصیه ما این هست که واکسیناسیون انجام شود اما شرط ورود به مدرسه نیست.

وی با بیان اینکه خوشبختانه میزان واکسیناسیون جامعه فرهنگیان خیلی خوب بوده است، گفت: ۹۵ درصد فرهنگیان دُز اول واکسن کرونا، حدود ۹۰ درصد دُز دوم واکسن کرونا و بیش از ۵۰ درصد فرهنگیان نیز دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

ستاری‌فرد افزود: طبق هماهنگی و رایزنی که با وزارت کشور داشتیم، تأکیدشان این بود که اگر ۸۵ درصد جامعه واکسیناسیون را انجام دهند به این معنی است که جامعه به یک وضعیت نرمال از جهت واکسیناسیون رسیده است و خیلی ضرورتی به اجبار نیست.

وی ادامه داد: بر این اساس با توجه به مصوبه وزارت کشور و با توجه به اینکه میزان واکسیناسیون فرهنگیان به نسبت خیلی خوب و رضایت بخش بوده و بیش از میانگین کشور بوده است، انجام واکسیناسیون را شرط ورود معلمان پیش‌بینی نکردیم لذا ممنوعیتی برای حضور فرهنگیانی که واکسن نزدند که تعدادشان بسیار کم است، وجود ندارد.

* تهیه لباس فرم متحدالشکل برای دانش‌آموزان ضرورتی ندارد

کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره لباس فرم دانش‌آموزان، اظهار کرد: مصوبه و دستورالعمل ابلاغی مربوط به همه مدارس دولتی و غیردولتی است و تابع آن هستند و باید رعایت کنند. درباره لباس متحد‌الشکل دانش‌آموزان نیز باید بگویم در ابتدای سال تحصیلی که آموزش حضوری بود ممکن است، تعدادی از دانش‌آموزان لباس‌ فرم مدرسه را تهیه کرده باشند ولی در این بخشنامه تأکید شده است که ضرورتی بر لباس یک شکل نیست. البته لباس رسمی مدرسه باید باشد.

وی درباره سرویس مدارس با توجه به آموزش حضوری دانش‌آموزان از ۱۴ فروردین، ادامه داد: انجمن اولیا و مربیان مسؤول برنامه‌ریزی و سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان است که در این بخشنامه هم پیش‌بینی شده است که انجمن اولیا و مربیان مدرسه، برنامه‌ریزی لازم را برای پیش‌بینی سرویس‌ها انجام دهند.

* در دو ماه گذشته، ۹۳ درصد مدارس به شکل حضوری یا تلفیفی فعالیت می‌کردند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به اینکه در بهمن‌ها و اسفند ماه به غیر از ۷ درصد مدارس که غیرحضوری کامل بودند، مابقی مدارس به صورت حضوری کامل و تلفیقی آموزش داشتند و پیش‌بینی سرویس مدرسه همان زمان انجام شده بود.

وی ادامه داد: مسؤول سرویس مدارس، انجمن اولیای و مربیان است ولی افزایش قیمتی نخواهیم داشت؛ همچنین در بخشنامه قبلی برای رانندگان سرویس مدارس، واکسیناسیون دُز دوم و سوم و استفاده از ماسک اشاره شده است.

* شهریه مدارس غیردولتی افزایش نمی‌یابد

به گزارش فارس، کاظمی با تأکید بر اینکه شهریه اضافه‌ای را در خصوص مدارس غیردولتی نخواهیم داشت، گفت: اگر احیانا مدرسه‌ای نسبت به این موضوع تخلفی داشته باشد یا مبلغی را درخواست کند، از سوی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی برخورد می‌شود.

وی درباره برنامه آموزش و پرورش برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان، بیان کرد: ما با افت یادگیری دانش‌آموزان مواجبه بودیم؛ میانگین نمرات دانش‌آموزان در سال گذشته افزایش یافته بود و شاهد تورم نمره بودیم و وقتی امتحانات به صورت حضوری برگزار شد، افت را دیدیم.

* فوق برنامه برای «دانش‌آموزان ابتدایی نیاز به تلاش بیشتر»

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: پیش‌بینی شده است که در یک ماه و نیم باقیمانده از سال تحصیلی تا پایان زمان آموزش که پایان اردیبهشت است، برنامه‌ریزی لازم انجام شود. به ویژه در دوره ابتدایی، اگر ارزشیابی دانش‌آموز «نیاز به تلاش بیشتر» باشد، برنامه‌های فوق برنامه پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: تقریبا تمام نهادهای بین‌المللی تأکید بر آموزش حضوری دارند و اکثر کشورها حتی کشورهایی که از لحاظ زیرساخت در حوزه فناوری از ما جلوتر بودند، آموزش حضوری‌شان را سال گذشته آغاز کردند.

* هنوز افزایش یک ماه به سال تحصیلی جاری نهایی نشده است

کاظمی تصریح کرد: این اطمینان را به خانواده‌ها می‌دهم که اولویت ما در بحث آموزش حضوری، سلامت دانش‌آموزان است و در اولویت برنامه‌ریزی ماست. همه شرایط را به‌گونه‌ای فراهم می‌آوریم که آموزش حضوری در حفظ سلامت دانش‌آموزان پیش‌‌بینی شود.

وی درباره ماجرای اضافه شدن یک ماه به سال تحصیلی، گفت: در اسفند ماه سال گذشته مکاتبه‌ای را با وزیر آموزش و پرورش داشتیم مبنی بر اینکه برای جبران افت یادگیری دانش‌آموزان، این موضوع در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی شود و در صورت تصویب، یک ماه به زمان آموزش در خرداد اضافه شود که هنوز نهایی نشده است.

* دانش‌آموزان استثنایی هم فردا به مدرسه می‌روند

با توجه به تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر حضوری شدن آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌ها و پیرو ابلاغ دستور‌العمل حضوری شدن مدارس، نظر به شرایط نوآموزان و دانش ‎آموزان استثنایی و ضرورت ارائه خدمات و آموزش‌های حضوری به آنان جهت جلوگیری از افت تحصیلی و پیامدهای ناشی از آن، سازمان آموزش و پرورش استثنایی ضمن تأکید بر رعایت کامل مفاد دستورالعمل وزارتی، دستورالعمل شرایط حضوری شدن مدارس و مراکز استثنایی در زمان باقی مانده سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را به استان‌ها ابلاغ کرد.

در ادامه به مفاد این دستورالعمل اشاره می‌شود:

۱- فعالیت تمام عوامل اجرایی، آموزشی، توان‎بخشی، پرورشی، مراقبین سلامت، مشاوره و مددکاری، مطابق ابلاغ و جدول برنامه هفتگی، در تمامی مدارس استثنایی، مراکز آموزشی و توان‎بخشی مشکلات ویژه یادگیری و مراکز راهنمایی و مشاوره و تمامی دوره‌‎های تحصیلی از جمله پیش از دبستان، به صورت حضوری است.

۲- فرایند آموزش و ارزشیابی دروس شایستگی فنی و غیر فنی در شاخه فنی‌وحرفه‌ای/ متوسطه کاردانش خاص دانش‌‎آموزان با نیازهای ویژه و استاندارد آموزش مهارت در شاخه کاردانش تکمیل و برای اجرای درس کارآموزی/کارورزی، برنامه‌‎ریزی شود.

۳- نظارت بر آموزش دانش‌‎آموزان تلفیقی و فراگیر بر عهده مدرسه پشتیبان و نظارت بر آموزش دانش‌‎آموزان با کم‌توانی‌ذهنی که در مدارس روستایی و مناطق صعب‌العبور مشغول به تحصیل هستند، بر عهده مدیر مدرسه استثنایی است که نوآموز و دانش‌‎آموز در آن ثبت‌نام شده است.

۴- برنامه‎‌ریزی جهت دسترسی دانش‌‎آموزان نیازمند به خدمات توان‎بخشی به‌گونه‌‎ای باشد که هیچ دانش‌‎آموزی از دریافت خدمات درمانی داخل و خارج از مدرسه، باز نماند؛ تمامی فعالیت‌های تیم توان‎بخشی، مشاوره و مددکاری، همانند فعالیت‎‌های آموزشی در مدرسه به صورت حضوری است.

۵- حضور نوآموزان و دانش‌‎آموزان مبتلا به کرونا، پس از طی مراحل درمانی و با تأیید پزشک، در مدرسه الزامی است.

۶- مدیران مدارس استثنایی با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان، تمهیدات لازم را نسبت به تأمین و ساماندهی سرویس ایاب و ذهاب نوآموزان و دانش‎‌آموزان تا پایان سال تحصیلی، برابر ضوابط فراهم کنند.

۷- دستورالعمل خوابگاه‌های دانش‎‌آموزان استثنایی با هماهنگی وزارت بهداشت و معاونت تربیت بدنی و سلامت تنظیم و متعاقباً ارسال خواهد شد.

ضروری است اداره آموزش و پرورش استثنایی استان با بهره‎‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود جهت راهبری و نظارت بر فعالیت‎‌های آموزشی، توان‎بخشی و پرورشی مدارس تحت پوشش در سطح استان، اقدامات لازم را در خصوص اجرایی شدن این بخشنامه، معمول نماید.

*دانش‌آموزان باید ۵ روز در هفته به مدرسه بروند

صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص نکاتی که باید در خصوص سلامت دانش‌آموزان در مدارس رعایت شود، اظهار کرد: کماکان در مدارس نسبت به رعایت مراقبت‌های بهداشتی تأکید داریم.

وی با تأکید بر اینکه حتما باید مراقبت‌های بهداشتی انجام شود، ادامه داد: بر رعایت بهداشت فردی دانش‌آموز، بهداشت محیط مدرسه و کلاس، ضدعفونی کردن سطوح، زدن ماسک برای دانش‌آموزان و رعایت تهویه کلاسی تأکید خاص داریم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ستاد ملی کرونا تأکید دارد که آموزش حضوری دانش‌آموزان باید به صورت کامل انجام شود، گفت: در حدود ۲۳ تا ۲۵ درصد کلاس‌های درس، تعداد دانش‌آموزان در حدی هست که نتوان فاصله یک و نیم متر را رعایت کرد لذا خیلی تأکید جدی بر رعایت فاصله اجتماعی نداشتیم اما توصیه ما این است که نسبت به رعایت مسائل بهداشتی توجه شود و فاصله‌ اجتماعی به‌گونه‌ای باشد که پروتکل‌ها و مراقبت‌ها رعایت شود.

وی تصریح کرد: این موضوع را به شورای مدرسه سپردیم و این امکان را دارند که از ظرفیت نمازخانه، سالن کتابخانه یا فضاهای دیگر برای آموزش دانش‌آموزان استفاده کنند.

ستاری‌فرد با بیان اینکه برنامه تقویم آموزشی مدرسه و کلاس‌ها در اختیار و جزو صلاحیت‌های مدرسه است، افزود: مدرسه این امکان را دارد با توجه به اینکه در زمان ماه مبارک رمضان هستیم نسبت به هماهنگی زمان حضور دانش‌آموزان اقدام کند و امکان تعدیل ساعت کلاسی و ساعت حضور دانش‌آموزان در کلاس درس وجود دارد.

وی ادامه داد: تأکید ستاد ملی کرونا این بود که دانش‌آموزان به صورت حضوری و روزانه در کلاس‌ها حضور پیدا کنند و تأکید ما این است که همه دانش‌آموزان در ۵ روز هفته امکان استفاده از آموزش‌های حضوری را در مدارس داشته باشند اما برنامه‌ریزی برای رعایت پروتکل‌ها و نحوه حضور دانش‌آموزان جزو اختیارات شورای مدرسه است.

* اصول بهداشت فردی هنگام حضور در مدرسه

صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: جهت آمادگی برای آموزش حضوری، بر رعایت بهداشت فردی و محیط، استفاده از ظرفیت شورای مدرسه برای کاستن از زمان حضور در کلاس و مدرسه، تماس با والدین برای سرویس تردد دانش‌آموزان، عدم حضور دانش‌آموزان مبتلا یا دارای علائم یا بیماری‌ زمینه‌ای و حضور نیروهای اداری در مدارس برای تقدیر از معلمان و محصلان تأکید شد.

وی ادامه داد: اصول بهداشت فردی هنگام حضور دانش‌آموزان در مدارس شامل انجام واکسیناسیون، استفاده صحیح و دائم از ماسک، خودداری از حضور در مدرسه در صورت داشتن علائم بیماری، استفاده از لوازم التحریر شخصی، همراه داشتن بطری آب شخصی، شست‌وشوی مداوم دست‌ها، خودداری از دست زدن به چشم‌ها و دهان، استفاده از مُهر و جانماز شخصی در نمازخانه مدارس، پرهیز از دست دادن و پرهیز از خوردن و آشامیدن در فضای بسته است.

* نظارت بر آموزش حضوری مدارس

سید مجتبی هاشمی سرپرست اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در جلسه مشترک شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش با مدیران‌کل استان‌ها و رؤسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق سراسر کشور که با موضوع آموزش حضوری مدارس برگزار شد، اظهار کرد: در راستای کمک به آموزش‌های حضوری و هماهنگی بیشتر در جمع‌آوری اطلاعات واقعی و دقیق از مدارس، کار نظارت بر فرآیند آموزش های حضوری از روز ۱۴ فروردین ماه در استان‌ها و مناطق کشور آغاز خواهد شد.

وی در خصوص اجرای نظارت‌ها از سوی بازرسین وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: مصمم هستیم نظارت در سطح استان را با راهبری بازرسین حوزه ستادی انجام دهیم؛ لذا در ابتدای ورود تیم‌های نظارت و ارزیابی حوزه ستاد به استان، جلسات توجیهی با تیم های نظارتی استان برگزار خواهد شد.

هاشمی از انجام فعالیت نظارت و ارزیابی در مدارس به صورت خوداظهاری و مشارکتی خبر داد و افزود: با توجه به شیوه‌نامه‌های ابلاغی و تقویت مشارکت همه حوزه‌ها در امر نظارت، تلاش می‌کنیم تا نظارت و فرآیند ارزیابی در سه سطح مدرسه، منطقه و ستاد انجام و اطلاعات دریافتی از مناطق در سامانه ثبت شود.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=5546

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.