• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل 9296 امروز 0
0
«کامران عبدولی» دبیر اجرایی پنجمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی ‎و ایمنی شهری:

در تولید تجهیزات آتش‌نشانی به خودباوری رسیده‌ایم

  • کد خبر : 8659
  • ۰۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
در تولید تجهیزات آتش‌نشانی به خودباوری رسیده‌ایم
سازمان آتش‌نشانی ‎تهران در راستای ارتقای سطح ایمنی شهری اقدام به برگزاری همایش بین‌المللی آتش‌نشانی ‎و ایمنی شهری می‎نماید که از برگزاری اولین دوره این رویداد مهم حوزه ایمنی، قریب 7 سال می‌گذرد.

جمهور پرس/ متاسفانه طی دو سال گذشته به دلیل شیوع پاندومی کرونا و در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی ابلاغی، همایش تعلیق گردید. خوشبختانه در سال جاری به همت مسئولین و مدیران مدیریت شهری و همچنین فعالان عرصه ایمنی و آتش نشانی، پنجمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش نشانی و ایمنی شهری در تاریخ ۲۰ لغایت ۲۲ تیرماه در محل هتل المپیک تهران به مدت سه روز برگزار می‌شود. سازمان آتش نشانی با حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تعامل با دانشگاهیان، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان سعی در ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه در حوزه ایمنی و آتش نشانی نموده است که این نگاه علمی، اقدامی ستودنی در راستای حفظ جان و مال شهروندان محسوب می‌گردد. همچنین سازمان آتش‌نشانی با تمام دغدغه‌ها و مشکلات موجود در راستای فرهنگ سازی و ایمن سازی شهر، اقداماتی مبتنی بر تخصص و دانش را در دستور کار خود قرار داده است.

در همین راستا، با یکی از نوابغ سازمان آتش نشانی که دبیر اجرایی پنجمین همایش و نمایشگاه بین المللی می‌باشد، گفتگوی صمیمانه‌ای صورت پذیرفته است. دکتر کامران عبدولی معاونت حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی که سالها تجربه فعالیت در حوزه ایمنی و آتش نشانی را در کارنامه خود دارد، با نگاه متفاوت به عنوان دبیر اجرایی همایش انتخاب و در راستای اهداف همایش و رفع مشکلات تولید کنندگان و آتش نشانان اقدامات موثری را راهبری نموده است.

دبیر اجرایی همایش در ابتدای گفتگو ضمن قدردانی از حامیان همایش اظهار داشتند: ابتدا باید از شهردار تهران تشکر ویژه داشته باشم. اگر حمایت‌های شهردار محترم تهران، معاونت محترم خدمات شهری و محیط زیست، اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران به ویژه کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر و همچنین سرپرست محترم سازمان آتش‌نشانی تهران جناب مهندس محمدی نبود، اکنون این رویداد مهم اجرایی نمی‌شود. دغدغه اصلی تمام عزیزان در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی موضوع ارتقای ایمنی شهری است و تاکنون با اجابت کلیه درخواست‌های مرتبط با برگزاری همایش و حل مشکلات مرتبط، نسبت به حمایت همه جانبه گام‌های ارزنده ای برداشته شده است. ضمنا از همه‌ی زحمات دوستان و همکاران خودم در تیم اجرایی و تیم علمی همایش کمال تشکر و قدردانی را دارم.

کار، کار دشواری است و همه عوامل همایش از مدت‌ها قبل کار را شروع کرده‌اند و اکنون که کم تر از ۱۵ روز کاری به برگزاری این رویداد مهم باقی مانده است، روز به روز کار پیچیده‌تر و مسیر دشوارتر می‎شود. اما امید داریم به حول قوه الهی و حمایت بی دریغ مسئولین و بخش خصوص، همایش در بهترین سطح و کیفیت برگزار گردد و این مهم موجب ایجاد انگیزه حداکثری تمامی عوامل برگزاری همایش می‌باشد.

کامران عبدولی در خصوص هدف برگزاری همایش در ادوار مختلف بیان داشتند: نیازی که برای برگزاری همایش احساس شده است، ایجاد ارتباط و نزدیک نمودن دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان به حوزه ایمنی و آتش‌نشانی ‎می باشد که در سنوات گذشته این مهم دارای شکاف و خلاء بوده است. یکی از مواردی که در سنوات گذشته مورد انتقاد مسئولین و نهادهای نظارتی واقع گردیده است، عدم ارتباط و عدم ورود دانشگاه‌ها به موضوعات ایمنی و آتش‌نشانی بوده است. به عنوان نمونه می‌توان عملیات یک آتش‌نشان در زمان حریق را مورد بررسی و ارزیابی قرارداد که به تنهایی در فضایی بسته و درگیر حریق می‌بایست عملیات اطفا و نجات را انجام دهد، لذا داشتن اطلاعات و دانش فنی در حوزه‌های حریق، مکانیک، تهویه، شیمی، برق و سازه بسیار ضروری می‌باشد.

در این همایش اساتید فعال و علاقمند به حوزه های ایمنی و آتش‌نشانی شناسایی و با دعوت و پیگیری این بزرگوران و تبیین اهداف همایش و سازمان آتش‌نشانی، جلسات هم‌اندیشی برگزار گردید که این موضوع با استقبال دانشگاه‌ها مواجه گردید. یکی از نتایج مثبت آن، می‌توان به افزایش چشمگیر تعداد مقاله‌های ارسالی به دبیرخانه همایش اشاره نمود. یکی دیگر از خروجی‌های ارزشمند برگزاری همایش که به برکت خون شهدای آتش نشان و شهروندان مظلوم که در حوادث تلخ و ناگوار از بین ما رفتند، بازنگری و تدوین استاندارها و آیین نامه‌های آتش نشانی داخلی در دستور کار قرار گرفته است. امیدواریم در آینده نزدیک آیین نامه‌ها و استانداردهای ‎داخلی بومی سازی شده تدوین گردد تا دیگر نیازی به استفاده از استانداردهای خارجی و مواردی که ممکن است با زیست بوم ما همخوانی نداشته، نباشد.

وی ادامه داد: از طرفی فرهنگ‌سازی در حوزه ایمنی، مستلزم استمرار، تکرار و تداوم آموزش و بیان مطالب تخصصی و علمی می‌باشد تا به مرور زمان مردم به این باور برسند و به موضوعات ایمنی و آتش‌نشانی ‎اعتماد کنند. مردم، مسئولین و متخصصین و هم چنین کسانی که با ساخت و ساز سر و کار دارند خصوصا این موضوع را باور کنند و خود جوش این اتفاق بیافتد، اما تا آن روز کار برای ما سخت و پیچیده خواهد بود. با پیشرفتهای صنعت و تکنولوژی روز به روز کار برای آتش‌نشانی ‎ابعاد جدیدی از چالش‌ها و تجربه‌ای جدید پیدا می‎کند، به همین منظور باید یکی از برنامه‌های هر سازمانی مخصوصا سازمان آتش‌نشانی ‎دستیابی به علم روز ایمنی و آتش‌نشانی ‎و هم چنین موضوعات تکنولوژی‌های روز در این حوزه باشد و اگر نتوانیم خودمان را با تجهیزات، تکنولوژی، فناوری‌های روز دنیا هماهنگ کنیم قطعا در مدیریت شهر با مشکل مواجه می‌شویم.

دکتر کامران عبدولی به چهار محور اصلی همایش اشاره نموده و افزود: پنجمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی ‎و ایمنی شهری در چهار پنل علمی برگزار می‎شود. پنل‌های مذکور به واسطه بررسی و ارزیابی چالش‌های موجود توسط کارگروه‌های تخصصی و مشورت با اساتید و دانشگاهیان به جمع بندی رسیده است. نظر به اهمیت موضوع، چالش‌های مرتبط به حوادث شهری و صنعتی به عنوان اولین محور در نظر گرفته شده است که این مهم برای اولین بار در طول دوران برگزاری همایش به وقوع پیوسته است. دومین محور همایش، ارتقاء فرهنگ ایمنی شهروندان و سلامت آتش‌نشان‌ها است. این مبحث نیز با منابع انسانی در ارتباط است و بحث فرهنگ سازی را هدف قرار می‎دهد که یکی از محورهایی ثابت همایش بوده و برای سازمان اهمیت بسیار بالایی دارد. ایجاد ارتباط با مردم، یک هنر و خلاقیت محسوب می‌گردد و به همین علت این موضوع در هر دوره از برگزاری همایش، به عنوان یکی از پنل‌های اصلی قرار می‌گیرد. همچنین نظر به اهمیت موضوع از متخصصین و اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور در خصوص نحوه‌ی ‎ارتباط و ارتقای فرهنگ ایمنی آتش‌نشانی ‎در این همایش کمک گرفته شده است. محور سوم همایش بحث مهندسی آتش و فناوری‌های نوین می‌باشد. همان طور که مستحضرید مهندسی آتش موضوعی است که در جامعه بین المللی مورد توجه واقع گردیده و اقدامات بسیاری صورت پذیرفته است. ولی متاسفانه در ایران هنوز علی رغم اقدامات و تلاش‌های که صورت پذیرفته و همچنین با توجه به مصوبه‌ی ‎هیئت عمومی ‎وزیران در تاریخ ۱۸/۱۰/۹۳، هنوز این مصوبه به مرحله اجرا نرسیده است، در حالیکه بیش از ۸ سال از تاریخ تصویب این مصوبه می‎گذرد. سازمان آتش نشانی به توجه به اهمیت موضوع، نسبت به پیگیری موضوع از مراجع ذیربط اقدام که این پیگیری منجر به برگزاری و فارغ التحصیل شدن فراگیران اولین دوره این رشته در دانشگاه خواجه نصیر شده است.

یکی از مباحث رشته مهندسی حریق، رفتارشناسی حریق و کنترل سناریوهای مختلف در ساختمان‌ها می‌باشد که این مهم از طریق ارتباط بین رشته‌های مکانیک برق و عمران امکانپذیر می‌باشد.

یکی دیگر از مباحث مهم، مبحث فناوری‌ و هوشمند سازی می‌باشد. با توجه به رشد تکنولوژی‌های مرتبط با ساختمان و توسعه شهر، قطعا عملیات‌های امدادی بدون فناوری نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای شهر باشد. لذا امیدواریم روزی برسد که بتوانیم از فناوری‌های روز دنیا و تجهیزاتی که می‎توانند امور ایمنی و آتش‌نشانی ‎را تسریع و تسهیل و اثر بخش نماید، استفاده نماییم. همچنین با توجه به وجود پتانسیل افراد متخصص و نخبه موجود در شرکت‌های دانش بنیان، می‌توان در راستای نیل به اهداف هوشمندسازی گام‌های موثرتری برداشته شود. یکی از مصادیق موارد مطروحه در حوزه فناوری و هوشمندسازی، پروژه هوشمندسازی مانیتورینگ ساختمان‌های آتش‌نشانی از طریق سیستم اعلام حریق می‌باشد که به زودی اجرایی خواهد شد و روخداد بزرگی در این حوزه تلقی می‌گردد.

محور دیگر نیز محیط زیست و انرژی است به هرحال همان طور که می‎دانید موضوع ایمنی و آتش‌نشانی ‎بی ارتباط با بحث‌های محیط زیست نیست از جمله موضوعاتی مانند مصرف آب که ما عمده ترین ماده اطفای آتش‌نشانی ‎می باشد و بحث هدر رفت انرژی‌ها این‌ها همه موضوعاتی است که در خصوص مدیریت انرژی مهم است. در نهایت یک محور ویژه امسال کاربرد فناوری‌های نوین در خودروها و تجهیزات آتش‌نشانی ‎است که امسال این موضوع به طور خاص دیده شده است و انتظار داریم خروجی‌های خوبی هم داشته باشیم.

عبدولی در ادامه به زیر مجموعه‌های علمی ‎و کارگاه‌های همایش نیز اشاره نمود و گفت: در پنجمین همایش آتش‌نشانی ‎و ایمنی شهری، ۱۸ کارگاه تخصصی در محورهایی که اشاره شده برگزار خواهد شد. همچنین زیر محورهایی برای هر پنل در نظر گرفته شده است. سعی شده است که زیرمحورها را متناسب با موضوعات حوزه‌های عملیات، آموزش و آموزش‌های شهروندی انتخاب و علاقه‌مندان که مخاطب این همایش می‌باشند، اعم از دانشجویان، دانشگاهیان و متخصصین ساخت و ساز و متخصصین نظام مهندسی و شهرسازی و آتش نشانی‌های کشور می‎توانند از موضوعات مطرح شده استفاده نمایند.

دبیر اجرایی پنجمین دوره همایش با اشاره به مقالات ارسال شده گفت: تاکنون در حدود دویست مقاله به دبیرخانه همایش واصل شده است که این موضوع، بیانگر استقبال خوب جامعه علمی و دانشگاهی کشور از این رویداد می‌باشد. همچنین امید می‌رود کیفیت مقالات ارسالی در سطح بسیار بالایی واقع گردند. همچنین معاون پیشگیری افزود: انشالله از طریق مقالات برتر و سایر مقالات علمی واصله، سطح دانش جامعه‌ی ‎مهندسی ایمنی و آتش‌نشانی ارتقاء یابد.

دکتر عبدولی به هیات عملی همایش نیز اشاره نموده و افزود: اساتیدی برجسته‌ایی از دانشگاه‌های مختلف در این همایش حضور داشته و در برگزاری این همایش کمک می‌نمایند. دبیرعلمی همایش، ‎جناب آقای دکتر عسگریان از اساتید برجسته کشور و عضو هئیت علمی دانشگاه خواجه نصیر طوسی می‌باشد. کمیته عملی همایش در گذشته نیز قوی بوده و اساتید زحمات بسیاری کشیده اند، اما تیمی‎که الان در کنارشان هستیم و کمک می‎کنند خیلی انرژی و پتانسیل بالای علمی‎ دارند و به همین خاطر در این دوره جهش خوبی را شاهد هستیم. اساتیدی که در این دوره کنار ما هستند از دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشگاه خواجه نصیر طوسی، دانشگاه اهواز، دانشگاه شیراز، دانشگاه پیام نور، مرکز تحقیقات وزارت راه و مسکن و شهرسازی و دانشگاه‌های مختلف در این خصوص همکاری خیلی خوب و کنار ما هستند خوشبختانه خیلی از پژوهشگاه‌های مختلفی که بحث‌های علمی ‎انجام می‎دهند و شرکت‌های دانش بنیان که کارهای تحقیقاتی انجام می‎دهند در کنار ما خواهند بود.

دبیر اجرایی همایش به نمایشگاه جانبی همایش نیز اشاره نموده و گفت: پیگیری‌ها و حمایت‌هایی که در سازمان پیرو دستور مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید داخل داشتیم در این سال‌ها بالای ۹۵ درصد تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی ‎در کشور با کیفیت حتی بهتر از برندهای خارجی تولید می‎شود قیمت‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است در بسیاری از موارد به یک سوم رسیده است. البته شاید از نظر کمیت تجهیزات به تولید انبوه نرسیده‌ایم اما اولویتمان در وندورلیست سازمان آتش‌نشانی ‎همیشه با تجهیزات تولید داخل، استاندارد و با عملکرد است و امیدواریم روزی برسد که نیاز به تولیدات خارجی نداشته باشیم. اما نمایشگاه در کنار بحث‌های علمی‎ ما عرضه‌ی ‎محصولات شرکت‌هایی که در این سال‌ها زحمت کشیدند و اکنون وظیفه ماست که از آن‌ها حمایت کنیم تا به طور شایسته دیده شوند. چون در این همایش خیلی از مسئولین کشور از جمله وزارت صمت، سازمان استاندارد، اتاق اصناف و مسئولین با تولیدکننده‌ها ارتباط داشته باشند و فضای مناسبی برای تولیدکنندگان ایجاد خواهد شد که از نزدیک با مسئولین مشکلاتشان را مطرح کنند. همچنین این رویداد پل ارتباطی بین تولیدکننده‌ها و مصرف کننده‌ها به وجود می‎آورد.

معاونت حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی ‎در خصوص بازدیدکنندگان تخصصی همایش نیز گفت: ما در این همایش از سازنده‌های مطرح، انبوه سازان، کارفرمایان برجسته، صنعت، آتش نشانی‌های کشور دعوت به حضور کرده‌ایم. به طور کلی بازدیدکنندگان تخصصی در صنعت ایمنی و آتش‌نشانی مخاطبان اصلی ما هستند. از مدیران HSE صنایع مختلف گرفته تا فعالان اقتصادی این صنعت همگی برای بازدید از نمایشگاه و بهره بردن از همایش دعوت شده‌اند.

دکتر عبدولی در آخر ضمن اشاره به اعتقاد راسخ به توان نخبگان، افراد علمی و شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات ایمنی و اتش نشانی ایرانی گفت: بنده در شرکت‌های داخلی پتانسیل بالایی را می‎بینم و معتقدم اگر همت کنند به طور کلی نیاز داخل را در زمینه تجهیزات ایمنی و آتش‌نشانی ‎برطرف خواهند ساخت. البته نباید فراموش کنیم در این صنعت یک درصد خطا نیز قابل قبول نیست باید تمام مراحل کیفی محصول با دقت دنبال و به تایید سازمان ملی استاندارد یا مرکز تحقیقات وزارت راه برسند. همچنین از شما بابت پوشش اخبار همایش تشکر می‎کنم و از این فرصت استفاده کرده و تمام فعالان صنعت ایمنی و آتش‌نشانی را به بازدید از این رویداد مهم ایمنی دعوت می‎کنم. علاقمندان می‎توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص همایش به سایت: WWW. NFUS.IR مراجعه کنند.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=8659

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.