• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل 9479 امروز 4
5

دولت سیزدهم استقراض دولت قبل از بانک مرکزی را نقدا تسویه کرد

  • کد خبر : 5374
  • ۰۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۷:۵۴
دولت سیزدهم استقراض دولت قبل از بانک مرکزی را نقدا تسویه کرد
به دنبال اظهارنظر وزیر اقتصاد مبنی بر تسویه کامل ۵۴ هزار میلیارد تومان استقراض دولت قبل از بانک مرکزی توسط دولت سیزدهم، عبدالناصر همتی به این موضوع واکنش نشان داد تا بار دیگر عملکرد ضعیف خود را بازگو کند.

جمهور پرس/ احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگوی اخیر خود با ایرنا اعلام کرد که دولت مردمی تمام ۵۴ هزار میلیارد تومانی را که دولت قبل در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰ از بانک مرکزی استقراض کرده بود، تسویه کرد.

وی گفت: دولت مردمی در حالی در ابتدای شهریورماه سال ۱۴۰۰، شروع بکار کرد که نه تنها بخش زیادی از ظرفیت انتشار اوراق و استقراض دولت، استفاده شده بود، بلکه ۵۴ هزار میلیارد تومان تنخواه نیز در ماه‌های ابتدایی سال، به مصرف رسیده بود و کسری بودجه بزرگی که از ابتدا در دل قانون بودجه وجود داشت، فشار سنگینی را برای تأمین هزینه‌های جاری و عمرانی دولت ایجاد می‌کرد. با این حال در ۲۹ اسفند دولت موفق شد بدهی دولت قبل به بانک مرکزی را تسویه کند.

در واکنش به این موفقیت دولت سیزدهم، عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در دولت قبل در توئیتی درباره نحوه تسویه تنخواه دولت از بانک مرکزی، موضوعی را مورد انتقاد قرار داده که در گذشته خودش به آن عمل کرده است.

همتی در حالی به گمانه‌زنی درباره نحوه تسویه تنخواه بانک مرکزی توسط دولت سیزدهم به شیوه استفاده از ارزهای مسدودی و فروش اوراق پرداخته و از آن انتقاد کرده که وی در دولت قبل و در سال ۹۹ به همانگونه، تنخواه را تسویه کرده بود!

اما برخلاف توییت همتی،دولت سیزدهم برای اولین بار ۵۴ هزار میلیارد تومان (۵۴ همت) تنخواه بانک مرکزی را چند روز پیش نقدا تسویه کرده است.

در حالی که دولت سیزدهم در پایان سال گذشته به طور کاملا نقدی استقراض دولت روحانی از بانک مرکزی را تسویه کرد و موجبات کاهش پایه پولی را فراهم کرد، اما همتی گویا فراموش کرده که در پایان سال ۱۳۹۹ که خودش رئیس‌کل بانک مرکزی بود، تسویه تنخواه دولت به صورت نقدی صورت نگرفت و پایه پولی را کاهش نداد.

در هر صورت، همتی به جای اینکه پاسخگوی عملکرد خود در دوره حدودا سه‌ساله در بانک مرکزی باشد که سبب افزایش چند برابری نرخ تورم، نقدینگی، پایه پولی و نرخ ارز شد، اقدامات مثبت دولت سیزدهم را زیر سوال می‌برد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=5374

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.