• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل 9296 امروز 0
2

رئیسی: یک گام از حقوق ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای عقب نشینی نمی‌کنیم

  • کد خبر : 5893
  • ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۸
رئیسی: یک گام از حقوق ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای عقب نشینی نمی‌کنیم
رئیس جمهور گفت: اما برای چند صدمین بار اعلام می‌کنیم که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است و عدم پذیرش دشمنان هرگز باعث توقف کار ما نخواهد شد.

جمهور پرس/ آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور امروز شنبه در شانزدهمین سالروز ملی صنعت هسته‌ای کشور با بیان اینکه انسان‌های بزرگ در برابر هیچ تهدید و مانعی دچار تردید نشده و جامعه را نیز به دنبال خود از این موانع عبور می‌دهند، گفت: یکی مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران همین انسان‌های فرهیخته، تاریخ‌ساز و خطرپذیر هستند که سرداران و شهدای سرافراز هسته‌ای ما قطعا از این دسته به شمار می‌آیند.

رئیس‌جمهور شهدای هسته‌ای کشور را پرچمداران دورانی مهم از تاریخ ایران نامید و افزود: دانشمندان هسته‌ای کشورمان و در راس آنان شهدای هسته‌ای، افرادی بودند که فعالانه با موانع پرشمار پیش روی مواجه شده و هیچ گاه دچار انفعال نشدند.

رئیسی اظهار داشت: امروز به رغم خواست دشمنان و با تکیه بر اراده‌های پولادین دانشمندان هسته‌ای صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های چشمگیری کرده و از آن مهم‌تر اینکه این صنعت در کشورمان بومی شده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: تحریم‌ها، تهدیدها و ظلم‌های بسیاری که به ملت ایران روا شد ما را متوقف نکرد و نخواهد کرد. ترور دانشمندان صنعت هسته‌ای و خرابکاری در مراکز هسته‌ای به هیچ‌وجه نتوانست ملت ایران را در پیشبرد اهداف صلح‌آمیز خود متوقف کند.

رئیسی با طرح این سوال که، مگر جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است که دشمنان اینگونه مقابل ما ایستادند، خاطرنشان کرد: دشمنان به خوبی می‌دانند که سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ندارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بیش از ۱۵ بار در گزارش‌های خود تایید کرده که هیچ تخلفی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران دیده نشده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: فعالیت‌ها و تجهیزات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در مجموع حدود سه درصد از تجهیزات هسته‌ای موجود در جهان را شامل می‌شود اما ۲۵ درصد از ظرفیت‌های بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این حجم از فعالیت‌های هسته‌ای اختصاص یافته است که این نشان می‌دهد نگرانی بدخواهان جمهوری اسلامی به دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بلکه ناشی از قدرتمند شدن و برخورداری ایران از دستاوردهای پرشمار صنایع صلح‌آمیز هسته‌ای است.

رئیسی گفت: کشورهای متعددی در همین منطقه از سلاح هسته‌ای برخوردار هستند اما دشمنان هیچ حساسیتی نسبت به سلاح‌‌های هسته‌ای آنان ندارند و این نشان می‌دهد که آنچه از ناحیه جمهوری اسلامی ایران آنان را نگران می‌کند استقلال و قدرتمند شدن ایران است.

رئیس‌جمهور افزود: امروز به رغم خواست دشمنان، دانشمندان جوان و شجاع کشور در صنعت هسته‌ای توانمندی‌های بالایی از خود نشان داده‌اند و دستاوردهای ارزشمند آنان در عرصه‌های مختلف پزشکی، کشاورزی و صنعتی کاربردهای فراوانی دارد.

رئیسی با بیان اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران آن است که از حق مسلم ملت بزرگ ایران با تمام وجود دفاع کند، اظهار داشت: هرگز اجازه نخواهیم داد سلطه‌گران به حقوق مسلم ملت ایران کوچکترین دست‌درازی کرده یا فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران را دچار کندی یا توقف کنند و مسیر دستیابی روزافزون به دستاوردها و توانمندی‌های صلح آمیز هسته‌ای با قدرت و قوت ادامه خواهد یافت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: صنایع هسته‌ای و صنایع نظامی کشور بیش از هر عرصه دیگری مشمول تحریم و فشار بوده است اما شاهد آن هستیم که بیشترین پیشرفت‌های کشورمان نیز در این عرصه‌ها بدست آمده است. دلیل این پیشرفت‌ها آن است که فعالیت‌های کشورمان در این عرصه‌ها متکی به اراده بلند و محکم دانشمندان جوان جمهوری اسلامی ایران است.

رئیسی با بیان اینکه دولت با جدیت بهره‌گیری از دستاوردها و پیشرفت‌های صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای در دیگر عرصه‌های صنعتی کشور از جمله خودروسازی را پیگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: دولت به ویژه در سال ۱۴۰۱ شعار آن تولید، اشتغال و دانش بنیان است، همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا صنایع مختلف کشور و به ویژه صنایع سنگین برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های علم‌‌پایه و دانش‌بنیان برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به تدوین سند راهبردی سازمان انرژی اتمی برای افق ۲۰ ساله این صنعت، اظهار داشت: تدوین این سند شایسته قدردانی است چرا که گواه وجود ایده و برنامه‌ریزی در این مجموعه برای دستیابی به افق‌های بلندتر است و امیدوارم این صنعت چراغ راهِ دست اندرکاران صنعت هسته‌ای باشد.

رئیسی همچنین با اشاره به تدوین سند تحول دولت مردمی و با بیان اینکه همه اقدامات و برنامه‌های تحولی دولت مستند به این برنامه خواهد بود، تصریح کرد: دولت علم و فناوری را یکی از عرصه‌های مهم قوت و قدرت‌آفرین برای کشور می‌داند و لذا از تلاش‌های دانشمندان کشور در عرصه‌های مختلف حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در روز ملی صنعت هسته‌ای که متعلق به ملت بزرگ ایران است اعلام می‌کنیم که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با اتکا به خلاقیت و اقدامات نوآورانه در مسیر کسب پیشرفت‌های روزافزون به حرکت خود ادامه خواهد داد.

رئیسی تاکید کرد: اگرچه دشمنان نمی‌خواهند بشنوند اما برای چند صدمین بار اعلام می‌کنیم که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است و عدم پذیرش آنها هرگز باعث توقف کار ما نخواهد شد. در مذاکرات هسته‌ای نیز حتی یک گام از حقوق ملت ایران عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را ترک نکرده و آن را متوقف هم نمی‌کند اما راهبرد ما همان راهبردی است که مقام معظم رهبری اعلام کردند و همواره همین راهبرد که بر اساس تکالیف قانونی، دولت را موظف به حمایت از حقوق ملت و دستاوردهای دانشمندان عزیز کشورمان می‌کند مورد توجه دولت و تیم مذاکره کننده هسته‌ای خواهد بود.

رئیسی افزود: امیدوارم همانطور که رئیس سازمان انرژی اتمی توضیح داد این سازمان در سال جدید تلاش خود را بر ارائه تولیدات دانشگاهیان و اشتغال‌آفرینی در صنایع مرتبط به شکلی متفاوت از سالهای گذشته دنبال کنند. همچنین امیدوارم سازمان انرژی اتمی تکلیفی که برای تامین ۱۰ هزار مگاوات برق بر عهده این سازمان گذاشته شده است را با جدیت پیگیری کند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم تجاری‌سازی دستاوردهای صنایع هسته ای کشور به ویژه ۹ دستاوردی که امروز از آنها رونمایی شد، اظهار داشت: فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی در عرصه پزشکی و دارویی، کشاورزی و صنعتی حتما می‌تواند در تحقق بهتر شعار سال موثر باشد و دولت مصمم است از اقدامات و پیشرفت‌های این سازمان و آنچه در سند راهبردی سازمان انرژی اتمی آمده است به طور جدی حمایت کند.

در این مراسم که جمع زیادی از سفرای کشورها و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی نیز در آن حضور داشتند، دکتر محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در سخنانی با بیان اینکه پیشرفت‌های هسته‌ای کشورمان به رغم همه مخالفت‌ها و دشمنی‌ها مایه حیرت جهانیان بوده است، گفت: این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران افتخار بزرگی به حساب می‌آید و از این بابت قدردان همه شهدای هسته‌ای و دانشمندان زحمتکش کشورمان هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از تدوین سند راهبردی فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان در افق ۲۰ ساله خبر داد و افزود: این سند در راستای سند تحول دولت مردمی تهیه شده و چارچوب‌ها، اهداف و راههای دستیابی به این اهداف در آن پیش‌بینی شده است.

در این مراسم همچنین رئیس جمهور در کنار فرزندان شهیدان علی‌محمدی و قشقایی از شهدای هسته‌ای کشورمان و نیز دو فرزند شهید صادقی از شهدای مدافع حرم که در سازمان انرژی اتمی مشغول به کار بوده است، از ۹ دستاورد جدید صنایع هسته‌ای کشورمان و نیز سند راهبردی و نقشه راه ۲۰ ساله صنعت هسته‌ای کشور رونمایی کرد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=5893

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.