• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل 9300 امروز 4
5

رئیس‌جمهور: دولت سریع‌تر هوشمند شود

  • کد خبر : 2889
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۲۵
رئیس‌جمهور: دولت سریع‌تر هوشمند شود
آیت الله رئیسی گفت: وزارت ارتباطات برنامه ایجاد دولت هوشمند را فوری تدوین کند و همه دستگاه‌های دولتی از پیشرفت کار‌ها گزارش مستمر دهند.

جمهور پرس/ رئیس‌جمهور در نشست روز گذشته شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: اگر شبکه‌ای فکر می‌شد و دستگاه‌ها به موقع به وظایف خود عمل می‌کردند، امروز دولت الکترونیک محقق شده بود و به سوی استقرار دولت هوشمند حرکت می‌کردیم.

آقای رئیسی خواسته تا دستگاه‌های اجرایی حتماً به مرکز تبادل اطلاعات متصل شوند و داده‌های سازمان‌ها و نهاد‌ها را به عنوان «سرمایه ملی» و نه اموالِ آن‌ها دانسته تا دستگاه‌های دیگر بتوانند از آن استفاده کنند.

در سال‌های گذشته بر هوشمند و الکترونیکی شدن فعالیت‌های دولتی با عنوان تحقق «دولت الکترونیک» تأکید شده، اما هنوز این اتفاق کاملاً عملیاتی نشده است.

نبود زیرساخت‌های مناسب ارتباطی بخشی از علت‌های تحقق نیافتن دولت الکترونیک اعلام می‌شود؛ این در حالی است که دولت الکترونیک با هدف حذف مراجعات و شفاف شدن فرآیند‌ها در اسناد بالادستی کشور مطرح شده است.

قانون برنامه ششم توسعه، دولت‌ها را موظف کرده تا زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی را گسترش دهد و در ۸۰ درصد روستا‌های بالای بیست خانوار کشور، ارائه حداقل چهار خدمت اصلی دولت در زمینه‌های سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی به صورت الکترونیکی امکان‌پذیر باشد.

این قانون بر توسعه دولت الکترونیک و حفظ یکپارچگی شبکه ملی اطلاعات تأکید کرده و دستگاه‌های اجرایی در آن موظف شده‌اند «کلیه فرآیند‌ها و خدمات با قابلیت الکترونیکی و تکمیل بانک‌های اطلاعاتی مربوط» را تا پایان این برنامه پنج ساله الکترونیکی کنند.

پنج سال مهلت برنامه ششم توسعه امسال به پایان می‌رسد، اما اخیراً به مدت یک سال تمدید شد.

برنامه ششم توسعه دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده بود تا سال ۹۸ «امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات و پاسخگویی الکترونیکی به استعلام‌های مورد نیاز سایر دستگاه‌های اجرایی را بر اساس وظایفشان در چارچوب قوانین خاص و موضوعی، به صورت رایگان فراهم کنند.»

وزارت ارتباطات در این قانون موظف شده بود از سال ۹۸ و با توسعه دولت الکترونیک، برای کاهش سالانه حداقل دوازده و نیم درصد از مراجعات حضوری به دستگاه‌های اجرایی، برنامه ریزی کند تا ایران در شاخص‌های مرتبط با این حوزه، سی رتبه ارتقاء یابد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور آذر ماه امسال گفته ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، ۷۸ درصد از پروژه دولت الکترونیک در دستگاه‌های اجرایی وضعیت نامناسبی دارد.

به گفته میثم لطیفی، اجرایی شدن دولت الکترونیک در کشور در «وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.»

رسانه‌ها به نقل از وزیر ارتباطات گفته‌اند دولت می‌خواهد با تدوین زیرساخت جدید در راهبری استقرار دولت هوشمند، یک نفر در کل دولت پاسخگو باشد.

عیسی زارع پور پاییز امسال اعلام کرده ایران از لحاظ شاخص کمیت بین ۱۹۰ کشور، رتبه ۸۹ و از لحاظ شاخص کیفیت خدمات رتبه ۱۳۰ را دارد.

او گفته این آمار با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب کشور، «شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.»

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=2889

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.