• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل 9296 امروز 0
2

رئیس‌جمهور: نباید برای تامین سفره مردم نیاز به خارج از کشور داشته باشیم

  • کد خبر : 11111
  • ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲
رئیس‌جمهور: نباید برای تامین سفره مردم نیاز به خارج از کشور داشته باشیم
رئیس‌جمهور یکی از مهمترین مولفه‌های قدرت را تولیدات کشاورزی برشمرد و تاکید کرد: برای تامین سفره مردم نباید نیاز به خارج از کشور داشته باشیم.

جمهور پرس/ آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه برای آیین آغاز سال زراعی جدید و همچنین تقدیر از برگزیدگان بخش کشاورزی در محل اجلاس سران حضور یافت.

رئیسی یکی از مهم ترین مولفه‌های قدرت ر ا تولیدات کشاورزی برشمرد و گفت: خودکفایی در کشاورزی بسیار اهمیت دارد. کشور ما و آب و خاک ما ظرفیت‌های بزرگی برای کشور است تا به استقلال و خودکفایی برسیم و امنیت غذایی را در کشور تامین کنیم. این از برنامه‌های جدید است که در وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می‌شود.

وی عنوان کرد: حرکت در جهاد کشاورزی باید جهادی باشد و تولیدکنندگان عزیز در عرصه کشاورزی باید وارد میدان شوند. مصرانه از شما می‌خواهم تلاش خود را افزون کنید و حرکت جهادی داشته باشید.

وی با تاکید بر اینکه کار باید علمی و دانش بنیان باشد گفت: نکته جهادی محدود به عزیزان در جهاد کشاورزی نیست بلکه اساتید دانشگاه‌ها در حوزه علم و دانش، اعضای هیئت علمی و پژوهشگران باید تلاش و تحقیقاتی داشته باشند تا کشاورزی در همه بخش‌ها علم پایه باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جهاد به معنای آن است که هم سریع راه را بپیماید و هم حساب شده راه برود و هم در مقابل دشمن را ببیند که نمی‌خواهد او به خودکفایی برسد، تصریح کرد: دشمن نمی‌خواهد در تولید بذر و نهال به خودکفایی برسیم. ما نهال را خودمان تولید می‌کنیم و محتاج او نیستیم. ما خودمان داریم جوجه یک روزه را تولید می‌کنیم و دشمن نمی‌خواهد ما به آن مرحله برسیم. نمی‌خواهد در تولید گندم و کنجاله‌ها به خود کفایی برسیم. ما اگر مدیریت دقیق داشته باشیم می‌توانیم در بخش آب نیز خودکفایی داشته باشیم.

رئیسی اضافه کرد: به تولیدکنندگان و فعالان جهاد کشاورزی توصیه می‌کنم تلاش کنیم تا امنیت غذایی کشور را تامین کنیم تا برای تامین سفره مردم احتیاجی به خارج از کشور نداشته باشیم و حتی به صادرات برسیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: صنایع تولیدی در کار زراعی ارزش افزوده تولید می‌کنند و برای تولیدکننده انگیزه ایجاد می‌کنند. باید جلوی خام فروشی گرفته شود تا ارزش افزوده به جیب کشاورز و خود تولید کننده برود و این‌ها از کار‌های ضروری است که باید در کشور مورد توجه قرار گیرد که در سیاست‌های ابلاغی و هم برنامه توسعه به آن اشاره شده است. به دولت و مجلس در تصمیم سازی کمک شود تا تصمیم سازی انقلابی همراه با عقلانیت تحقق یابد. در یک زمان بندی محدود می‌توانیم به استقلال در کشاورزی برسیم و امکان‌پذیر است.

رئیسی تاکید کرد: به کشاورزان کمک کنیم تا به الگوی کشت مناسب با اقلیم برای کالا‌های اساسی و راهبردی در کشور برسند. باز نگاهی از آنچه در کشاورزی در راستای افزایش بهره وری صورت می‌گیرد مورد توجه قرار گیرد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: افزایش سرمایه گذاری معادل چهار و نیم درصد و افزایش بهره‌وری همه دستگاه‌ها، بهره‌وری از آب و خاک حاصلخیز، مدیریت آب و … اهمیت بسیار زیادی دارد. ما چند سالی است کم آبی و خشکسالی داریم، اما می‌توان با مدیریت خوب این مشکل را برطرف کرد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت آب ضرورت دارد، گفت: ما امروز به مدیریت آب نیاز داریم. نگه داشتن با حساسیت خاک و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی از دیگر اقدامات لازم است. باید با سوداگران تغییر کاربری اراضی کشاورزی برخورد شود. تغییر کاربری اراضی باید همراه با انضباط باشد و وزارت جهاد کشاورزی باید از تعارض به جنگل‌ها و منابع طبیعی جلوگیری کند. باید با افرادی که باعث می‌شوند شهر‌ها و بلاد ما در برابر سیل و طوفان بدون حافظ باشند برخورد شود. جنگل‌ها، مانع و حافظ بروز سیلاب هستند. در تمام ایام سال باید کاشت نهال ادامه پیدا کند و انجام گیرد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش بهره وری از آب و خاک مورد تاکید است، اظهار کرد: اگر این موارد مورد توجه قرار گیرند می‌توان نحوه استفاده از آب را به نحو مطلوب مدیریت کرد. باید از بخش خصوصی و تعاونی‌های روستایی و عشایر در این راستا حمایت کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: جلوی سیل و طوفان را می‌توان با کاشت درخت و گیاه مناسب گرفت. کشت فرا سرزمینی از موارد مورد تأکید است. کشت قراردادی نیز می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. در ارتباط با عرضه محصولات کشاورزی اعتقاد دارم سود باید به جیب کشاورز برود. باید زنجیره از تولید تا مصرف مورد نظارت دقیق باشد تا دلال‌ها و واسطه نتوانند حق کشاورز و صاحب حق را از بین نبرند و جنس و محصول کشاورزی گران به دست مردم نرسد.

وی ادامه داد: امنیت غذایی پایدار شعار ما است. بالارفتن کیفیت و غذای سالم از محور‌های مورد تاکید ما است. با برنامه تحول دولت مردمی امیدوار هستیم این موارد تحقق یابد.

رئیسی عنوان کرد: خوشبختانه همراهی تولیدکنندگان و بخش‌های دانشگاهی را داریم که قرار گرفتن این ظرفیت‌ها در کنار هم برای مردم خودمان و مردم منطقه می‌تواند اثرگذار و الگو باشد. امیدوارم سال زراعی جدید برای همه زارعین و کشاورزان پر از برکت و در بهترین وضعیت نسبت به سنوات قبل باشد.

وی خاطرنشان کرد: حضور نماینده رهبر انقلاب در وزارت جهاد کشاورزی نشانگر توجه مقام معظم رهبری به مسائل مربوط به کشاورزی است. انتظار از حرمت جهادی آن است که سازمان و اعضای سازمان حس حرکت جهادی داشته باشند. همه کشاورزان عزیز در سراسر کشور نمونه هستند و امیدوار هستیم همه شما جوایز خود را از دستان ولیعصر (عج) بگیرید.

رئیس‌جمهور در پایان بیان کرد: نکاتی در این جلسه مطرح شد به ویژه در خصوص بانک‌هایی که قصد دارند تسهیلات بدهند، ان‌شاء‌الله از سوی وزیر دنبال شود. بانک‌ها وقتی قرار است تسهیلات پرداخت کنند باید به موقع جواب مردم را بدهند و ما به هیچ عنوان تاخیر را جایز نمی‌دانیم.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=11111

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.