• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل 9447 امروز 10
0

روز خبرنگار گرامی باد

  • کد خبر : 10054
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۰۰
روز خبرنگار گرامی باد
یادداشت/ حسن خسروی خبرنگار، مدرس روابط عمومی و ارتباطات

جمهور پرس/ ۱۷ مرداد سالروز شهادت همشهری عزیزم خبرنگار تلاشگر و شجاع اهل بروجرد؛ شهید والا مقام؛ محمود صارمی است. یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.

خبرنگاران؛ سربازان خط مقدم جبهه اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی هستند .
هر چقدر سطح پاسخگویی و شفافیت دولتمردان و گردش آزاد اطلاعات و ظرفیت نقد پذیری در جامعه ای بالاتر باشد؛ خبرنگاران هم قدرت مانور حرفه ای بیشتری برای کمک به تحقق رشد و توسعه پایدار خواهند داشت.
به عبارت دیگر؛ خبرنگاران؛ یک سیستم پایش زنده؛ دیده بانی و رصدخانه ۲۴ ساعته جریان امور و عملیات کشور هستند که به صورت حرفه ای؛ تخصصی و بیطرفانه؛ بر فرآیندهای مختلف اقتصادی سیاسی فرهنگی اجتماعی ( داخلی و خارجی) کنترل و نظارت می‌نمایند. برای همین است که تشکلی بنام خبرنگاران بدون مرز هم موجودیت یافته تا برای کار خبرنگار؛ جغرافیا و حد و مرز قائل نباشیم.
عنصر مهم کار خبرنگاری؛ اطلاع یابی مبتنی بر دانایی و آگاهی در جهت تنویر افکار عمومی است. خبرنگار رشد یافته بالغ و کارشناس؛ همواره بدنبال شناخت مسئله و مشکل؛ کشف حقیقت؛ بیان واقعیت؛ پرسش‌گری؛ مطالبه گری حرفه ای و پرهیز از فعالیت‌های حاشیه ای و غیر ضرور است. خبرنگار عاقل و خبره؛ فردی مستقل و آزاده و بدور از شایعه سازیها و دخالت حب و بغضهای شخصی است. خبرنگار آموزش دیده دانا؛ دچار قضاوت عجولانه و تصمیم گیری عجولانه نمی‌شود. خبرنگار زبده و ماهر؛ آینده پژوه است؛ تحلیلگر است؛ اهل حساب و کتاب است. چرا که خبرنگار؛ چشم بینا و گوش شنوا و قلب تپنده جامعه است. خبرنگار؛ نماینده مردم و برای مردم است که وظیفه دارد حق طلب و حق گو باشد.
خبرنگار؛ مانند پزشک است. مانند کاپیتان کشتی است. مانند معمار ساختمان است. مانند سرآشپز است. مانند قاضی و داور است.
کار و فکر و قلم خبرنگار می‌تواند باعث مرگ و نجات جامعه شود. خبرنگار با چرخش قلم خود می‌تواند سازنده یا تخریب کننده باشد. خبرنگار باید وجدان حرفه ای داشته و به ارزش های اخلاق حرفه ای پایبند باشد. خبرنگار خوب؛ یک مونس و همدم صاف و صادق برای محرومان و مظلومان و ستم دیدگان است. خبرنگار پاک و سالم بدنبال تامین منافع عامه است. کار خبرنگار؛ خون دل خوردن و غصه خوردن های فراوان دارد. خبرنگار مخزن الاسرار است. او چیزهایی می‌داند و می‌بیند که غم انگیز و اعصاب خرد کن است. اما او باید مقاوم؛ صبور؛ با گذشت و دریادل باشد. گاهی اوقات متاسفانه باید کتک خور خوبی و فحش خور خوبی هم باشد و این هم چیزی است که هست. خبرنگاران می‌توانند به چشم یک تهدید یا یک فرصت نگریسته شوند و این خبرنگار است که باید در جامعه بخوبی جایگاه خود را بیابد. در یک جامعه چند صدایی است که کار خبرنگار دیده و شنیده می‌شود. خبرنگاران فریادگران آزاده ای هستند بر علیه بی‌عدالتی ها و قانون شکنی ها و از این رو؛ جان برکفانی می‌باشند که کارشان اگر خدایی باشد؛ کارستان است. خبرنگاران؛ انسان‌هایی خدا ترس؛ رشید؛ شریف و خودساخته ای هستند که قابل خرید و فروش نبوده و حرفه خود را با رانت و معامله و امر و نهی ها و توصیه ها دچار آفت و سقوط نمی‌کنند. خبرنگار؛ انسان آزاده ای است که مسئولیت اجتماعی او ایجاب می‌کند که وامدار کسی یا جایی نباشد و تنها برای رضای خدا کار کند.

خبرنگاری؛ عشق است.
عاشقان؛ روزتان گرامی باد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=10054

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.