• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل 9296 امروز 0
3
با تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق؛

زارع: هنوز مشورتی با ستاد کل نیروهای مسلح درباره معافیت سربازان متاهل نشده است

  • کد خبر : 2752
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
زارع: هنوز مشورتی با ستاد کل نیروهای مسلح درباره معافیت سربازان متاهل نشده است
سخنگوی‌ کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق گفت که هنوز نظر مشورتی از ستاد کل نیروهای مسلح درباره اعطای کارت معافیت سربازی به مشمولان متاهل با حداقل ۳۰ سال سن و دارای دو فرزند گرفته نشده است.

جمهور پرس/ رحیم زارع در توضیح نشست کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: کمیسیون تلفیق در مصوبه ای، ۱۵ هزار میلیارد تومان قیر رایگان در اختیار وزارت خانه های کشور، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش و بسیج سازندگی و بنیاد مسکن قرار داد.

وی ادامه داد: دولت ۲۰۰۰ میلیارد برای گازرسانی روستاها، مناطق محروم و مناطق صعب العبور و کوهستانی و سردسیری و مناطقی که کمتر از متوسط کشور هستند، اختصاص داده بود که کمیسیون تلفیق این میزان را به ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزایش داد. این منابع از محل ۱۴/۵ درصد سهم وزارت نفت از محل فروش فرآورده های نفتی تامین می شود.

زارع گفت: همچنین کمیسیون تلفیق در مصوبه ای وزارت نفت را مکلف کرد که در راستای اوامر مقام معظم رهبری ، پتروپالایشگاه نفت را با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز از محل منابع داخلی و مشارکت بخش غیردولتی احداث کند. علاوه بر این، ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات پیمانکاران راه های روستایی و هزار میلیارد تومان برای آب رسانی به عشایر اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که هزار میلیارد تومان از محل افزایش آب بهای مشترکان آب شهری جهت آب رسانی به روستاها و عشایر هزینه شود. همچنین مشترکان برق روستایی، عشایری و برق چاه های کشاورزی از پرداخت افزایش عوارض معاف شدند . از محل منابع ۶۰۰۰ میلیارد تومانی عوارض ، ۲۱۰۰ میلیارد تومان برای توسعه و نگهداری شبکه های برق روستایی و ۳۹۰۰ میلیارد تومان هم برای تولید برق با اولویت مناطق روستایی، عشایری ، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و سایر موارد پیش بینی شده در قانون اختصاص داده شد.

زارع در توضیح تکمیلی گفت: از محل منابع حاصله از عوارض موضوع ماده (۵) قانون حمایت از صنعت برق کشور، ۳۵ درصد به حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور برای حمایت از توسعه و نگهداری شبکه های برق روستایی، تقویت پدافند غیرعامل و بهبود زیرساخت‌های مخابراتی صنعت برق و ۶۵ درصد به حساب سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌گردد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور به صورت کامل برای تولید برق تجدیدپذیر و پاک و توسعه فناوری های تجدیدپذیر با اولویت روستایی، عشایری، تکمیل و بهره برداری نیروگاه های بادی میل نادر در استان سیستان و بلوچستان، خانواده‌های کم درآمد تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام (ره) و سازمان بهزیستی صرف شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی و پیمانکاران طرح های واقع در استان باید به حساب همان استان محل استقرار واحد تولیدی واریز شود.

وی با بیان اینکه چهار مصوبه به نفع بازار سرمایه داشتیم، افزود: به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی اجازه داده شد از محل منابع خود از جمله منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مازاد در هر یک از طرح‌های بزرگ زیربنایی و طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نظیر طرح‌های آزادراهی و بزرگراهی و راه‌های اصلی صنعتی و تولیدی در قالب تامین مالی و تملک و ایجاد شرکت و صندوق طرح مشارکت نمایند.

زارع ادامه داد: در مصوبه دیگری، ضمانت اوراق بدهی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی صندوق‌های پژوهش و فناوری صندوق حمایت از صنایع کوچک و متوسط و صندوق های بازنشستگی و پس انداز از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان صندوق بازنشستگی کشوری صندوق بازنشستگی پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت و صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد مجاز شد که ضمانت موسسات و صندوق های مذکور نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به منزله ضمانت بانکی محسوب می شود.

وی اضافه کرد: همچنین براساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بودجه، به منظور تسریع در اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۲ خرداد ماه سال ۹۸ وزارتخانه‌های صنعت و معدن و جهاد کشاورزی مکلف هستند، با تشکیل کارگروهی با حضور وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، سازمان بورس اوراق بهادار و نمایندگانی از فعالان بخش‌های پیشران اقتصاد ایران، ساز و کار لازم جهت بسط و توسعه تامین مالی زنجیره تامین با استفاده از روش‌های تنزیل اعتبار اسنادی داخلی ریالی فاکتورینگ و فاکتورینگ معکوس با ابزارهای نوآورانه تامین مالی در طول زنجیره تامین را حداقل در رده صنعت منتخب و پیشران پیاده سازی کند.

زارع بیان کرد: همچنین به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به تامین مالی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که اهمیت و کارکرد راهبردی آنها با پیشنهاد دستگاه اجرایی ذی‌ربط به تایید سازمان برنامه و بودجه کشور می رسد از طریق ابزارها و روشهای بازار سرمایه اقدام کند. سقف منابع موضوع این بند حداکثر ۳۰ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مصوب در هر فصل تعیین می‌شود.

وی همچنین گفت: نمایندگان در نشست امروز با الحاق یک بند به تبصره ۵ موافقت کردند که به موجب آن کلیه ناشرین ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار موظفند، جهت تسهیل امور سهامداران، سود تقسیمی مصوبه مجمع عمومی را با همکاری شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به سهامداران پرداخت نمایند. در صورت پرداخت سودهای توزیعی از هر طریقی به جز سجام، ناشر مکلف است مبلغ سود را با ۲۰ درصد جریمه پرداخت کند. سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است، بر اجرای این ماده نظارت کند. همچنین در مصوبه دیگری با الحاقیه به بند (الف) تبصره (۵) اولویت‌های دولت را در انتشار ۸۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی برای اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی اقتصادی مالی و زیست محیطی را تعیین کردند.

وی ادامه داد: براین اساس، شرکت بازآفرینی شهری ایران برای انجام طرح‌های خود از جمله تهیه طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، بافت های تاریخی و ناکارآمد شهری، ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید برای اجرای طرح‌های قطارهای حومه‌ای و سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی برای تکمیل مصلای تهران در استفاده از این بند در اولویت هستند. همچنین مصوب شد که ۲۰ هزار میلیارد ریال از اوراق مالی اسلامی به بازآفرینی شهری بافت‌های فرسوده پیرامون حرم های مطهر حضرت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و حضرت احمدبن موسی (ع) تعلق می یابد که تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق به نسبت مساوی بر عهده دولت و شهرداری‌ها است.

زارع گفت: به موجب تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مبلغ ۳۵ هزار میلیارد ریال از محل اوراق مالی اسلامی برای پرداخت مطالبات پیمانکاران راه‌های روستایی با تأیید ذی‌حسابی و بالاترین مقام دستگاه اجرایی اختصاص پیدا خواهد کرد. در مصوبه دیگری، بانک مرکزی در راستای اجرای سیاستگذاری پولی و عملیات بازار باز صرفا مجاز به خرید اوراق بهادار منتشره از سوی خزانه در بازار ثانویه بوده و خرید اوراق بهادار منتشره از سوی دولت یا شرکت‌های دولتی در بازار اولیه توسط بانک مرکزی ممنوع است.

وی ادامه داد: همچنین کمیسیون تلفیق بودجه بر اساس بند الحاقی به تبصره ۵ با تخصیص ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی از محل بند به این تبصره برای خرید تانکر های آبرسان مورد نیاز سازمان امور عشایر ایران با تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق از جانب دولت موافقت کردند. اعضای کمیسیون تلفیق بودجه در مصوبه ای نظارتی در لایحه بودجه سال آینده تاکید کردند، اعطای اعتبار جدید به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی بدون دریافت وثیقه در قالب خط اعتباری یا اضافه برداشت توسط بانک مرکزی ممنوع است. نوع و میزان وثایق قابل پذیرش موضوع این بند توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درباره مصوبات مجلس برای سربازی گفت: مصوبه قبلی کمیسیون تلفیق درباره خرید خدمت سربازی بر اساس پیشنهاد یکی از اعضای تلفیق و البته بدون هماهنگی با نیروهای مسلح به تصویب رسید.

وی یادآور شد: پیش از آن کمیسیون تلفیق مصوبه ای برای مشمولان سرباز غایب از کشور داشت که به تصویب رسید؛ درباره مشمولان غایب در داخل کشور چندین پیشنهاد مطرح شد اما رای نیاورد و در نهایت یک پیشنهاد مبنی بر خرید خدمت سربازی از ۲۵۰ میلیون تا ۶۰۰ میلیون تومان به تصویب رسید.

زارع ادامه داد: روز گذشته خانم فلاحی با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی اخطاری را مطرح کرد که به موجب آن مصوبه قبلی درباره خرید سربازی ملغی شد؛ بعد از آن پیشنهاد آقای دهنوی به تصویب رسید که به موجب آن مشمولان متاهل با حداقل ۳۰ سال سن و دارای دو فرزند بدون پرداخت وجهی کارت پایان خدمت در زمان صلح دریافت می کنند منتها اجرایی شدن این پیشنهاد هم منوط به تصویب در صحن علنی و سپس تایید شورای نگهبان است. درباره این مصوبه هم هنوز مشورتی با نیروهای مسلح نشده است.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=2752

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.