• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل 9300 امروز 4
2

زاکانی: سازمان فرهنگی هنری مسوول رشد و توسعه فرهنگ در عاصمه نظام اسلامی است

  • کد خبر : 6543
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
زاکانی: سازمان فرهنگی هنری مسوول رشد و توسعه فرهنگ در عاصمه نظام اسلامی است
شهردار تهران با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی هنری مسوول رشد و توسعه فرهنگ در عاصمه نظام اسلامی است، گفت: مخالفان نظام در تلاشند انقلاب اسلامی در مقام عمل نتواند شعارهای خود را محقق کند و حرکت سازمان فرهنگی و هنری در مسیر درست شعارهای انقلاب است.

جمهور پرس/ شهردار تهران در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات گفت: موضوع مهم سازمان فرهنگی و هنری و تغییر و تحول در این سازمان در واقع شبیه ماجرای ماه مبارک رمضان است که این ماه مبارک به پایان می رسد و عید فطر نمایان می شود.

وی با بیان اینکه از حجت الاسلام امرودی تشکر می کنم که طی این ۳۰ ماه  فعالیت تاثیرگذاری داشتند، افزود: عرض خیر مقدم به دکتر باقری دارم که این مسئولیت را قبول کرد. از هیات امنای سازمان هم بابت همفکری در این انتخاب تشکر می کنم. از رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز بابت موافقت در انتقال ایشان به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران قدردانی می کنم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه سازمان فرهنگی و هنری پیام هایی را در نام خود جای داده است، بیان کرد: این سازمان از دو واژه فرهنگ و هنر تشکیل شده است که مختصری در مورد هریک از آن توضیح می دهیم.

وی در توضیح بیشتر درباره بخش فرهنگ اظهار کرد: جریان غرب به عنوان اصلی ترین رقیب انقلاب اسلامی اساس کار خود را با اقتصاد بنیان نهاده است و انقلاب اسلامی اساس حرکتی خود را بر مبنای فرهنگ پایه ریزی کرده است.

وی یادآور شد: اگر در جریان غرب  انسان جایگزین خداست و طبیعت در دستان اوست و جامعه به دنبال سود بیشتر است، به طوری که فرد نیز لذت حداکثری را دنبال می کند؛ اما در اندیشه دینی ما، انسان خلیفه خداست، طبیعت امانت در دستان اوست و جامعه یک هویت مستقل دارد، به طوری که فرد نیز به سمت انسان کامل حرکت می کند. لذا در مقابل غرب  که همه چیز حتی فرهنگ را با اقتصاد می سنجند، فرهنگ بنیان و اساس جامعه ماست.

زاکانی تاکید کرد: در غرب حتی سلامت افراد را با اقتصاد می سنجند. در ایام کرونا مشخص شد که به افراد مسن بها نمی دهند چون عنوان می کردند که این افراد حاصل و کارکرد اقتصادی ندارند و باید به جوان ترها رسیدگی شود.

شهردار پایتخت با بیان اینکه در غرب به فرهنگ هم به عنوان یک موضوع اقتصادی نگاه می کنند، گفت: این در حالی است که ما به همه چیز بر اساس و بنیان فرهنگ نگاه می کنیم و این یک اصل محسوب می شود. اگر فرهنگ بنیان و اساس شود، بالطبع تعلیم و تربیت، تغییر و پیشرفت را هم شامل می شود.

وی با اشاره به واژه «هنر» افزود: در نگاه ما هنر به عنوان رمز ماندگاری و بقا مورد دقت قرار می گیرد و یک امر دست دوم و فرعی نیست بلکه یک امر اصلی است.

زاکانی با بیان اینکه فرهنگ بنیان است و هنر نیز از این جایگاه برخوردار است، تصریح کرد: سازمان فرهنگی و هنری مسئولیت رشد و توسعه  فرهنگ را در شهر تهران با بهره گیری از تمام ظرفیت ها  برعهده دارد.

وی با اشاره به جمع مدیران نهادهای موثر در هیات امنای سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ادامه داد: تکیه بر ظرفیت های بزرگ مجموعه شهرداری تهران و به خدمت گرفتن این ظرفیت ها برای ارتقای فرهنگ، ویژگی خاصی به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران داده است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از جایگاه بالایی برخوردار است، بیان کرد: مطابق با همان تحولی که از کلانشهر تهران انتظار می رود، این سازمان نیز به نسبت مسئولیت خود در حوزه ارتقای فرهنگ و هنر در جامعه تلاش کند.

وی با اشاره به چشم اندازی که در این دوره مدیریت شهری برای شهر تهران در نظر گرفته شده است، یادآور شد: چشم انداز ما در مجموعه شهرداری این است که کلانشهر تهران را به یک الگو تبدیل کنیم. امروز نزاع اصلی بین دو تفکر انقلابی و غیرانقلابی بر سر کارآمدی است که ایجاد رضایت مندی برای مردم می کند.  تمام توجه مخالفان نظام به این است که انقلاب اسلامی در مقام عمل نتواند یک الگوی کارآمد برای تحقق شعارهای خود ایجاد کند. اگر در شعار ابتدای انقلاب گفتیم «استقلال، آزادی؛ جمهوری اسلامی» و این شعار توجه به استقلال داشت؛ استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را هدف قرار می دهد و اگر آزادی شعار ما بود نباید جامعه ای شکل بگیرد که آزادی را به معنای درست محقق نکرده باشد.

زاکانی ادامه داد: اگر معنویت جزو خاستگاه های انقلاب اسلامی است جامعه معنوی باید شکل بگیرد و حتی اگر عدالت رکن اساسی است جامعه ای که عدالت در آن شکل گرفته است باید به عنوان یک الگو در نگاه جهانیان جلوه کند.

شهردار تهران با بیان اینکه رقبای ما به دنبال به تصویر کشیدن یک جامعه عقب افتاده از ایران هستند، تاکید کرد: امروز این نزاع کارآمدی و تبدیل شعارها به نمادها و الگوها مو ضوع مهمی است که هم در جهت تحقق آن باید حرکت کنیم و هم مردم را به عنوان سرمایه های اجتماعی امیدوار کنیم و در این جایگاه فرهنگ و هنر نقاط کلیدی و اساسی است.

وی با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی و هنری دارای ظرفیت بالایی است که هم دارای مجموعه قانونی است و هم پرسنل و امکانات وسیعی در تهران در حوزه ارتقای فرهنگ و هنر دارد، گفت: امروز جمع شده ایم تا هم از زحمات بسیار زیاد رییس پیشین سازمان و تمام همکارانی که به ایشان کمک کرده اند تشکر کنیم و هم یک شروع و آغازی باشد تا با توجه به ظرفیت هایی که در شهر تهران وجود دارد گام های تاثیرگذاری برداریم.

شهردار تهران افزود: ما در مجموعه مدیریت شهری توجه به مدیریت مشارکتی داریم و از طریق مشارکت با مردم، نخبگان و سایر سازمان ها اهداف خود را دنبال می کنیم. امیدوارم این سازمان که بر قله تمام مسئولیت های فرهنگی و هنری شهر تهران قرار گرفته است، بتواند اقتضائات این دور گذار را به بهترین صورت  دنبال  کند و به فضل الهی بتوانیم در مسیر درست شعارهای انقلاب اسلامی قرار گیریم.

 در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدامین توکلی زاده معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، مهدی پیرهادی، میثم مظفر، علیرضا نادعلی و سید احمد علوی از اعضای شورای شهر، اعضای هیات امنای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، روحانیون و جمعی از هنرمندان حضور داشتند.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=6543

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.