• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل 9296 امروز 0
4

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: ‌قانون معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان اعمال نمی‌شود/ مجلس به وزیر اقتصاد تذکر داد

  • کد خبر : 6066
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: ‌قانون معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان اعمال نمی‌شود/ مجلس به وزیر اقتصاد تذکر داد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سلیقه‌ای گفت: اجرای سلیقگی قوانین در حمایت از مجموعه‌های دانش‌بنیان یکی از معضلاتی است که باید برای برطرف کردن آن اقدام جدی شود.

جمهور پرس/ مهدی طغیانی در گفت‌وگو با تسنیم دراصفهان، پیرامون چگونگی و راهکار عملیاتی شعار سال و اقتصاد دانش‌بنیان اظهار داشت: اساس حمایت از اقتصاد مجموعه‌های دانش‌بنیان رویکرد اصلی مقام معظم رهبری و کشور است و باید به این سمت  حرکت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر قوانین خوبی در بحث دانش‌بنیان داریم که قانون جهش تولید دانش‌بنیان که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و اکنون با رفع ایرادات آن در شورای نگهبان است، می‌تواند هرآنچه که جزء دغدغه‌های دانش‌بنیان بود در این طرح دیده شده و ظرفیت بسیار خوبی برای این مجموعه‌ها و کشور ایجاد کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون جهش تولید دانش‌بنیان ریل مناسبی برای حرکت مجموعه‌های دانش‌بنیان است افزود: مسئله مهم این است که کار و فعالیتی که  صورت می‌گیرد حرکت صحیح بر روی این ریل باشد، بدین معنا که ما به طور واقعی در عمل هنگامی که درحال تخصیص منابع هستیم، این منابع را به نحوی تخصیص دهیم که بهترین و بالاترین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شود.

وی بیان کرد: باید دیدگاه‌ها با اولویت بالاتری نسبت به این بخش باشد، شرکت‌ها و فعالان حوزه دانش‌بنیان می‌توانند تمام بخش‌های مختلف چون کشاورزی، صنعت، معدن و سایر بخش‌های کشور را ارزش‌آفرین کنند و به آنها رشد دهند.

طغیانی با اشاره به اینکه این اولویت در سیاستگذاری‌های ما کمتر وجود دارد خاطر نشان کرد: در واقعیت هنگامی که به مرحله عمل می‌رسد این گروه و این بخش را در نظر نمی‌گیریم و به آنها به درستی نمی‌پردازیم. در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز به وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مالیاتی و گمرک و سایر دستگاه‌ها نیز اعلام کردیم که قانون داریم شرکت‌های دانش بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند اما در عمل به صورت سلیقه‌ای اجرا و عمل می‌کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یعنی واحدهای امور مالیاتی استان‌ها به این موضوع توجهی ندارند و یا به طور کامل سلیقه‌ای برخورد می‌کنند و به دنبال آن این شرکت باید با چالش‌های مختلف برخورد و مواجه شود تا بتواند بخشی منابع از دست داده‌اش را باز گرداند.

وی ادامه داد: سلیقه‌ای اجرا شدن قوانین در بحث حمایت از مجموعه‌های دانش‌بنیان یکی از معضلات است که باید در مورد آن اقدام کنیم. در کمیسیون اقتصادی در حال آماده‌سازی گزارش ماده ۴۵ هستیم که متناسب با امسال و وظایف دستگاه‌هایی چون بانک، بیمه، گمرک، مالیات و سایر دستگاه‌ها که در قبال مجموعه‌های دانش‌بنیان وظایفی داشتند و در عمل چگونه برخورد و اجرا کرده‌اند که امیدواریم بتوانیم به زودی به صحن بیاوریم و آن میزانی که نیاز به اصلاحات جدی دارد پیگیری و مشکلات آن رفع شود.

طغیانی پیرامون وضعیت استان اصفهان در حوزه مسائل دانش‌بنیان نیز بیان کرد: علاوه بر آنکه تمام مباحث ملی در مورد اصفهان مطرح است، از زاویه دیگری اگر مسئله اصفهان را نگاه کنیم متوجه می‌شویم که اصفهان جزء پیشگامان حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور بوده‌ایم، شهرک علمی تحقیقاتی ما نخستین شهرک در کشور بوده و اکنون نیز تعداد شرکت‌های فعال این حوزه و سطح علمی و تحقیقاتی آنها قابل توجه و از سطح بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه صنعت استان اصفهان و اقتصاد استان به نوعی حمایت لازم را از شرکت دانش‌بنیان استانی ندارد گفت: بدین معنا که وقتی می‌خواهد قراردادی از سوی صنایع منعقد شود در ابتدا نگاه‌ها به خارج از کشور و واردات است و پس از آن در تهران و شهرهای دیگر جستجو می‌کنند و در نهایت به ندرت از شرکت‌های دانش بنیان اصفهان استفاده می‌کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون ظرفیت صنعت ما در اصفهان خیلی ظرفیت بزرگی است که می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان را از جهت تقاضا و محصول با جهش چشمگیری روبرو کند. امیدوارم مسئولان استانی گام جدی برای بحث حمایت از مجموعه‌های دانش بنیان اصفهان انجام دهند تا بتوانیم جایگاه استان را حفظ و تقویت کنیم.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=6066

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.