• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل 9296 امروز 0
2

عملکرد صدا و سیما و وزارت ارشاد دربارۀ حاج قاسم ضعیف و اندک است/ آمریکا برای سربازان غارتگر خود آثار متنوع هنری می‌سازد

  • کد خبر : 1031
  • ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
عملکرد صدا و سیما و وزارت ارشاد دربارۀ حاج قاسم ضعیف و اندک است/ آمریکا برای سربازان غارتگر خود آثار متنوع هنری می‌سازد
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتقاد از صدا و سیما و وزارت ارشاد در عملکرد ضعیف در تولید آثار هنری درباره سردار سلیمانی گفت: صدا و سیما و وزارت ارشاد چند فیلم، انیمیشین، سریال و بازی درباره شخصیت سردار سلیمانی ساختند؟

جمهور پرس/ ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در همایش علمی و پژوهشی «مکتب حاج قاسم؛ دانشگاه و رسانه» که در سالن همایش آن مرکز برگزار شد، با اشاره به اینکه باید نهضتی رسانه‌ای در تبیین اندیشه‌های سردار سلیمانی شکل بگیرد، گفت: تقریباً دو سال از شهادت سردار گذشته و اگر بخواهیم گزارشی به ملت از فعالیت‌های رسانه‌ای خود درباره سردار شهید سلیمانی ارائه بدهیم، تقریبا هیچ بوده است.

وی با انتقاد از صدا و سیما و وزارت ارشاد در عملکرد ضعیف در تولید آثار هنری درباره سردار سلیمانی گفت: صدا و سیمای ما و وزارت ارشاد ما چند تا فیلم، انیمیشین، سریال و بازی درباره شخصیت سردار سلیمانی ساختند. کارهای هنری خود را با کشورهای متجاوز مقایسه کنیم. آنها برای سربازان خودشان که با وقاحت و گستاخی تمام به کشورهای مظلوم یورش بردند، آثار هنری متعدد متنوعی تولید کرده و می‌کنند. ما در برابر این قهرمان ملی چکار کردیم. ما باید در برابر بزرگ‌مردی که برای اسلام و ملت رشادت آفرید، با زبان هنر کار کنیم. متأسفانه در این باره کم‌کاری کردیم و باید از خودمان انتقاد کنیم. این همان شهیدی است که در برابر مدعیان دورغین حقوق بشریت، بدون مرز از حقوق بشر دفاع می‌کرد، غرب چه تصویری از شهید نشان می‌دهد و ما چه نشان دادیم؟! قرار نیست ما غلو و بزرگ‌نمایی کنیم، اما همان مقدار کم هم ادا نشده است. خیلی کارهای بر زمین‌مانده‌ای داریم و مدیون سرداریم.

رضایی افزود: عده‌ای در کشور ما با پز حق به جانب و شعار نه غزه و نه لبنان جانم فدای ایران دادند، در عمل هیچ کاری هم برای کشورشان نکردند، اما سردار بی ادعای ما وارد میدان عمل شد.

وی با تصریح بر اینکه واقعیت این است که سهم ما از نظام رسانه‌ای دنیا خیلی حداقلی است، گفت: ما تقریباً یک نقش حداقلی در نظام رسانه‌ای دنیا داریم. اگر ادعا بکنیم نمی‌توانیم با این غول‌های رسانه‌ای دنیا مقابله کنیم، ادعای گزافی نیست. اما استراتژی ما در معرفی اندیشۀ سردار سلیمانی باید همان استراتژی امام باشد؛ یعنی به میدان آوردن مردم استراتژدی امام بود. نقش رسانه‌های سنتی بی‌بدیل است. تأثیر نوار کاست و دیدار چهره به چهره امام با مردم از یادمان نرفته است؛ مسئله‌ای که خیلی‌ها را به شگفت آورده است. ایشان با همین روش ملت را به صحنه آورد. ما نیز همین کار را باید با استفاده از ابزارهای جدید انجام دهیم.

سپهر خلجی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در ادامۀ این نشست با اشاره به اینکه شهید سلیمانی یک استطوره و شخصیتی تراز انقلاب اسلامی بود، افزود: هر کشوری که اسطوره‌ای دارد، اگر به درستی از این شخصیت مراقبت نکند، به درستی تعریف و روایت نکند، طبیعی است که روایت‌های مخدوش سوی او هجوم می‌آورند یا جایگزین روایت اصلی می‌شوند و یا بر آن روایت غلبه می‌کنند و یا در کنار روایت اصلی قرار می‌گیرند، هرچند حقیقت وجودی ایشان به گونه‌ای باشد که روایت غالب را شکل می‌دهد؛ اما وقتی نگاهی به برخی رویکردهای رسانه‌ای دو سال گذشته می‌کنیم، شاهد این خواهیم بود که به رغم روایت‌های رایج دربارۀ شخصیت سردار، روایت‌های حاشیه‌ای شکل گرفته است. در دو سه بخش به این رویکردها و نقشی که رسانه‌ها باید ایفا کنند، اشاره می‌کنم.

وی افزود: یک رویکرد رسانه‌ای دربارۀ شهید سلیمانی، رویکرد تقلیل‌گرایانه بود که متأسفانه شاهد این ماجرا بودیم. این شهید بزرگوار شخصیت و قهرمانی ملی است؛ لذا وقتی بخواهید شاخصه‌های شخصیت ملی را بررسی کنید، باید در تراز آن شخصیت مورد توجه قرار گیرد؛ یعنی ابعاد متعدد و چند وجهی این شخصیت را بشناسیم و بررسی کنیم. مشکلی که در برخی رسانه‌ها و برخی کنش‌گران سیاسی ایجاد شد، همین نگاه تقلیل‌گرایانه و یا برش‌خورده از شخصیت سردار بود. آنها از دایرۀ نگاه تنگ نظرانه ورود کردند و نتیجه این شد که افرادی مدعی شدند نسبت به رویکردهای سیاسی یا اجتماعی سردار انتقاد داریم یا بر دستگاه فکری ایشان انتقاد وارد کردند. البته در کنارش تنزل نقش و جایگاه سردار تا نظامی و امنیتی را داشتیم؛ یعنی شخصیت دینی و ملی که دارای ابعاد وجودی متعددی است با نگاه تنگ‌نظرانه و برش خورده روایت شد.

خلجی نگاه تحریف‌گرایانه به شخصیت سردار سلیمانی را از دیگر حربه‌های رسانه‌ای دانست و گفت: در این نگاه شاهد بودیم در یک رسانه‌ رسمی کشور که مدعی شد شهید سلیمانی با همکاری آمریکا با داعش مبارزه می‌کرد! این رسانه مربوط به یک روزنامه رسمی کشورمان است. ددر این رویکرد تحریف‌گرایانه، اقدامات ضد تروریستی ایشان را هم تحریف کردند.

وی افزود: در کنار نگاه تقلیل گرایانه و رویکرد تحریف گرایانه، رویکرد سومی هم داشتیم که رویکرد حذف‌گرایانه بود. از زمانی که سردار به شهادت رسید و آن امواج خروشان مردمی شکل گرفت، شبکه‌های رسانه‌ای عملیات حذفی درباره ایشان پیش گرفتند و محدودیتی در اطلاع‌رسانی ابعاد متعدد شهید بزرگوارمان ایجاد کردند. حال باید در کنار این نگاه‌های تحریفی و حذفی و تقلیل گرایانه، روایت واقع‌گرایانه داشته باشیم. رهبر معظم انقلاب در مناسبت‌های مختلف که درباره شهید اشاره فرمود، عناوینی را برای ایشان بر شمردند که عبارت بود از شجاع، مدبر، مخلص، مراقب حدود الهی، ذوب در امامت، نوع‌دوستی و تیزهوشی.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=1031

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.