• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل 9296 امروز 0
1

فروش ۸۰ میلیاردی سینمای ایران در ۱۴۰۱

  • کد خبر : 7122
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۵:۴۳
فروش ۸۰ میلیاردی سینمای ایران در ۱۴۰۱
۱۰ فیلم تازه از ابتدای سال روی پرده سینماهای سراسر کشور رفته‌ و به فروش ۷۸ میلیارد تومانی رسیده‌اند. نکته جالب در این میان طبق معمول سال‌های گذشته سهم چندبرابری کمدی‌ها در گیشه است، به گونه‌ای که تنها سه فیلم کمدی از بین ۱۰ فیلم روی پرده سهم ۶۵ درصدی از فروش داشته‌اند.

جمهور پرس/ سینمای ایران پس از دو سال کرونازده تقریبا به حالت عادی برگشته و سینماگران به اکران فیلم‌ها رضایت داده‌اند. از ابتدای سال تاکنون (بامداد بیست اردیبهشت) ۱۰ فیلم تازه روی پرده نقره‌ای رفتند و با نمایش در ۱۰۲ هزار و ۱۹۳ نوبت ۲ میلیون و ۳۷۴ هزار و ۸۹۰ مخاطب داشتند. بنابراین فروشی معادل ۷۸ میلیارد و ۱۱۸ میلیون و ۵۶۸ هزار تومان برای سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ رقم خورده است.

از بین ده فیلمی که امسال اکران شده‌اند، سه فیلم کمدی هستند. آنچه مهم و در عین حال نگران‌کننده است، سهم فروش بالای فیلم‌های کمدی در مقایسه با دیگر ژانرهاست. به صورتی که سه فیلم «سگ‌بند»، «شادروان»‌ و «انفرادی» در مجموع توانستند بیش از یک میلیون و پانصد هزار مخاطب را به سینماها بکشانند که سهمی بالاتر از ۶۳ درصد مخاطبان سینمای ایران در سال جاری است. در حالی که فیلم‌های کمدی در مقایسه با فیلم‌های دیگر سهمی بیش از ۳۰ درصد از حضور در روی پرده سینماها ندارند.

همچنین مجموع فروش سه فیلم کمدی امسال به طور تقریبی عددی نزدیک ۵۰ میلیارد و پانصد میلیون تومان است که در مقایسه با کل فروش سینمای ایران، درصدی نزدیک به ۶۵ درصد را شامل می‌شود.

از ابتدای سال تاکنون ۷ فیلم «موقعیت مهدی»، «روز صفر»، «مرد بازنده»، «لامینور»، «مغز استخوان»، «گل به خودی» و «قدغن» روی پرده نقره‌ای رفته و در مجموع تنها ۳۷ درصد مخاطبان سینما را به خود جذب کرده‌اند. در بین این آثار «موقعیت مهدی» که از ۱۸ اسفند سال گذشته اکران خود را آغاز کرده با فروشی نزدیک ۱۱ میلیارد بیشترین استقبال مردمی را داشته است. «روز صفر» با فروش نزدیک به ۸ میلیارد و «مرد بازنده» با فروش کمی بیشتر از ۶ میلیارد در رده‌های بعدی قرار دارند. فروش بقیه آثار حتی به یک میلیارد تومان هم نرسیده است.

«سگ‌بند» که از ۲۵ اسفندماه سال گذشته اکران خود را در سینماها آغاز کرده، به فروش بیش از ۳۰ میلیارد تومان رسیده و «انفرادی» که به تازگی اکران آن آغاز شده، از عدد ۱۱ میلیارد تومان گذر کرده است. البته «شادروان» هم به تازگی به فروش ۹ میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با فیلم‌های کمدی چندان بالا نیست؛ این موضوع نشان می‌دهد سینمای کمدی نیز در معرض خطر قرار دارد.

استقبال مردم از فیلم‌های کمدی سبب شده سینماداران خواهان اکران فیلم‌های کمدی باشند تا در فصل‌های مختلف بتوانند از ضرر جلوگیری کنند. اقبال مردم به فیلم‌های کمدی اتفاق مثبتی است که نشان می‌دهد همچنان مردم سینما را از سبد فرهنگی خود حذف نکرده‌اند اما از طرفی هشداری به کلیت سینمای ایران است که اکنون با بحران مخاطب مواجه شده است.

متاسفانه با توجه به متنوع نبودن سینمای کمدی این احتمال وجود دارد بعد از مدتی که شرایط به حالت عادی برگشت، مخاطبان حتی به کمدی‌ هم روی خوش نشان ندهند. اتفاقی که می‌تواند سینمای ایران را تا مرز نابودی پیش ببرد. «شادروان» نمونه‌ای از همین موضوع است که در صورت تکرار به مرور با افت فروش شدید مواجه خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=7122

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.