• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل 9447 امروز 0
1

وزیر ارشاد: همه بخش‌های دولت را برای تولید کتاب ارزان، بسیج کرده‌ایم

  • کد خبر : 4826
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
وزیر ارشاد: همه بخش‌های دولت را برای تولید کتاب ارزان، بسیج کرده‌ایم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامه سی و نهمین جایز کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: همه بخش‌های دولت را برای تولید کتاب ارزان بسیج کرده‌ایم.

جمهور پرس/ مراسم اختتامیه سی و نهمین جایزه کتاب سال و بیست و نهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید پارسانیا دبیر علمی جایزه بیست و نهم کتاب سال، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، جمعی از اعضای هیأت دولت، تعدادی از نمایندگان مجلس، ناشران، برگزیدگان و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه از ابتدای شکل‌گیری دولت مردمی علیرغم وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی، توجه و نگاه دولت به سمت حل مشکلات معیشتی مردم معطوف بود، اما این دولت تمام تلاش خود را در حوزه حل مشکلات فرهنگ و ارتقاء آن نیز به کار بسته است.

اسماعیلی افزود: از آغاز کار وزارت ارشاد در این دولت، فعالیت‌های متنوعی برای حوزه کتاب صورت گرفته که مهم‌ترین آن تلاش برای خودکفایی در حوزه نشر بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با تشکیل کارگروهی تلاش برای خودکفایی در حوزه نشر را با موفقیت به انجام رساندیم، افزود: شعار اعلامی دولت این است که همه بخش‌های دولت برای تولید کتاب ارزان بسیج شوند.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کرونا در روزهای اول این بیماری، متاسفانه شاهد فوت روزانه  ۷۰۰ نفر از هموطنان بودیم اما با مدیریت صحیح و عملکرد درست دولت در حوزه سلامت، خوشبختانه آثار شوم این بیماری به حداقل رسید و امروز با میزان تلفات کمتری روبه‌رو هستیم اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا مشکلاتی را برای حوزه فرهنگ نیز به وجود آورد که برای حل این مشکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام همت خود را برای به حداقل رساندن آسیب‌های حوزه فرهنگی به کار بست و موفق شدیم دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب را با فروش بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه و ارسال رایگان به ۱۲۹۰ روستا در سراسر کشور برگزار کنیم که این اتفاق کم‌نظیری در حوزه فعالیت فرهنگی کشور است.

وی در پایان با بیان اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه  به صورت حضوری برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در سال جاری وزارت ارشاد توفیق خوبی در برگزاری سه رویداد بزرگ فرهنگی جایزه جلال، جشنواره شعر فجر و جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در طول یک ماه داشته است.

در ادامه این مراسم حمید پارسانیا، دبیر علمی بیست و نهمین دوره کتاب سال با بیان اینکه علم، انکشاف حقیقت است و اضافه‌ای است که از جانب حق‌تعالی برای انسان نصیب انسان شده است، اظهار داشت: حضور علم در عرصه فرهنگ و حفظ آن از مسیر کتاب و کتابت است و تا از طریق کتابت این حضور میسر نشود فرهنگ هویت نیافته و تا فرهنگ شکل نگیرد تمدن نیز شکل نخواهد گرفت.

دبیر علمی جایزه بیست و نهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی با تأکید بر اینکه کتاب نقش اساسی در رشد جامعه دارد افزود: توجه به حوزه کتاب، تشویق برای خواندن کتاب و توجه به خدمتگزاران کتاب از جمله مسائل مهم فرهنگی کشور است که باید بیش از پیش برای تحقق آن تلاش صورت پذیرد.

پارسانیا با بیان اینکه این جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، پاسداشت فرهنگ جمهوری اسلامی است، اظهار داشت:‌ هر چه حوزه کتاب با شکوه‌تر باشد در نزد جامعه جهانی نیز واقعیت‌های جمهوری اسلامی شکوهمند‌تر خواهد بود.

وی در ادامه به ارائه آماری از نحوه برگزاری بیست و نهمین جایزه کتاب سال پرداخت و گفت:‌ کتاب سال جمهوری اسلامی در سه حوزه تألیف، ترجمه و احیای متون برگزار می‌شود.

دبیر علمی جایزه بیست و نهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی با بیان اینکه یکی از مصادیق مهم در این دوره از جایزه کتاب سال، مومضوع طبقه‌بندی علوم اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یکی از متولیان باید همت بیشتری در طبقه‌بندی علوم داشته باشد و انجام این مهم یکی از ملزومات ضروری در جایزه کتاب سال است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه جایزه کتاب جمهوری اسلامی تکثری دارد که باید بازاندیشی شود عنوان کرد: توجه و حل این مسئله از یک طرف وابسته به تمهیدات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و از طرف دیگر نیز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باز می‌گردد و نیاز به بازاندیشی جدی دارد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=4826

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.