• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل 9469 امروز 0
5

پایان شیرین انتخابی جام جهانی برای تیم ملی ایران؛ ثبت هشتمین برد در جوار امام هشتم

  • کد خبر : 5443
  • ۰۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲
پایان شیرین انتخابی جام جهانی برای تیم ملی ایران؛ ثبت هشتمین برد در جوار امام هشتم
تیم ملی فوتبال ایران با ۲ گل سردار آزمون و علیرضا جهانبخش از سد لبنان گذشت تا ضمن ثبت هشتمین پیروزی، کارش را در دور نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ به اتمام برساند.

جمهور پرس/ تیم ملی فوتبال ایران از ساعت ۱۶ امروز (سه‌شنبه) در ورزشگاه امام رضا (ع) در چارچوب هفته دهم و پایانی دور نهایی انتخابی جام جهانی در قاره آسیا به مصاف تیم ملی لبنان رفت که این دیدار در پایان این دیدار با برتری ۲ بر صفر ملی پوشان به اتمام رسید.

دراگان اسکوچیچ برای این دیدار علیرضا بیرانوند، حسین کنعانی‌زادگان، سیدمجید حسینی، صادق محرمی (۸۸- دانیال اسماعیلی‌فر)، امید نورافکن، سعید عزت‌اللهی (۴۶ – میلاد سرلک)، احمد نوراللهی، علیرضا جهانبخش (۸۶- امیرحسین حسین‌زاده)، اللهیار صیادمنش (۴۶ – مهدی مهدی‌پور)، علی قلی‌زاده (۷۳ – مهدی ترابی) و سردار آزمون را روانه میدان کرد.

ترکیب لبنان هم بدین شرح است: مصطفی مطر، ماهر صبرا، نور منصور(۱۳- حسن چایتو)، حسین زین، جوان اومری، محمدعلی الدهینی، هلال الحلوه (۷۱-کریم درویش)، محمد حیدر (۸۸- ربیع عطایا)، محمد قدوح (۷۱- مهدی الزین)، جهاد ایوب و حسین الدر.

قضاوت این دیدار بر عهده فو مینگ از چین بود. ایران با پنج تغییر نسبت به دیدار برابر کره وارد میدان شد و البته با وجود میزبانی لباس قرمز نیز به تن کرده بود. دیدار رفت مقابل لبنان با برتری ۲ بر یک به سود ایران به اتمام رسیده بود.

حضور تماشاگران و تشویق بی امان آنها باعث شد تا ایران بازی را بسیار هجومی آغاز کند و لبنان را در زمین خودش نگه دارد. ارسال جهانبخش از سمت راست و همچنین شوت سردار آزمون نخستین فرصت شاگردان اسکوچیچ برای ایجاد خطر روی دروازه مصطفی مطر بود.

پس از فشار اولیه ایران بازی به تعادل کشیده شد و مصدومیت بازیکن لبنان نیز به این مساله دامن زد. نخستین تعویض لبنان هم در دقیقه ۱۳ انجام شد تا ایوان هاشیک خیلی زود مجبور به تغییر بازیکن تیمش شود.

دومین خطای متوالی سعید عزت اللهی در فاصله زمانی کوتاه باعث شد تا هافبک وسط تیم ملی در دقیقه ۱۴ کارت زرد دریافت کند و نخستین اخطاری بازی شود. جالب است که عزت‌اللهی بازی با کره‌جنوبی را به دلیل محرومیت از دست داده بود.

دراگان اسکوچیچ از هر فرصتی برای صحبت با بازیکنانش استفاده می‌کرد. او ابتدا با علیرضا جهانبخش و سپس با سردار آزمون لحظاتی را به گفت و گو پرداخت و نکات تاکتیکی را به گوش آنها رساند.

علیرضا جهانبخش در دقیقه ۱۹ با شوتی از پشت محوطه جریمه، مصطفی مطر را به واکنش مجبور کرد تا نخستین موقعیت تقریبا جدی ایران خلق شود.

لبنانی‌ها از نیمه اول سعی داشتند زمان بازی را تلف کنند و روی شروع مجددها دروازه‌بان این تیم وقت قابل توجهی را به هدر داد و از سرعت بازی کاست. مصدومیت گاه و بیگاه بازیکنان تیم میهمان نیز صدای تماشاگران و دراگان اسکوچیچ را درآورده بود.

دقیقه ۳۵ انتظارها به سر رسید. پاس فوق‌العاده محمدحسین کنعانی‌زادگان در عمق دفاع لبنان با فرار سردار آزمون همراه شد تا شماره ۲۰ تیم ملی همانند بازی رفت دروازه لبنان را باز کند و تیمش را پیش بیندازد.

گل ایران تغییری در روند بازی ایجاد نکرد. لبنان همچنان در زمین خود باقی سعی در حفظ نتیجه داشت و توپ در اختیار ملی پوشان؛ حملات بیشتر از سمت راست تدارک دیده می شد ولی تجمع بازیکنان لبنان مانع از گل دوم شد. در همین حین روی یک اشتباه فردی نزدیک بود مانند بازی رفت غافلگیر شویم که ضربه بدوح از زاویه بسته توسط بیرانوند مهار شد.

لبنانی‌ها از فضای پشت سر امید نورافکن یک بار دیگر بهره بردند و یک شوت دیگر سمت دروازه ما روانه شد اما این بار راهی به دروازه نداشت تا بیراونوند حسابی از دست مدافعینش عصبانی شود.

لحظات پایانی این نیمه به اشتباهات متوالی بازیکنان هر ۲ تیم و سوت‌های داور ختم شد تا شاگردان اسکوچیچ با برتری یک بر صفر به رختکن بروند.

میلاد سرلک و مهدی مهدی‌پور به جای سعید عزت‌اللهی و اللهیار صیادمنش وارد میدان شدند تا نیمه دوم را با ۲ تغییر آغاز کنیم. این ۲ تغییر باعث شد تا مهدی‌پور و سرلک در میانه میدان قرار بگیرند و نوراللهی یک خط جلوتر برود.

بازی در نیمه دوم با نمایش بهتر لبنان آغاز شد. اشتباه نوراللهی در مهار توپ باعث شد تا هلال الهلوی با شوتی از پشت محوطه جریمه دروازه ایران را با خطری جدی مواجه کند.

در دقیقه ۵۵ بهترین فرصت نصیب ملی‌پوشان شد تا فاصله را ۲ برابر کنند. سردار آزمون با حرکتی مناسب بازیکن لبنان را دریبل کرد و در ادامه با پاسی خوب جهانبخش را در فرصت گلزنی قرار داد اما ضربه پای راست کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران از درون محوطه جریمه با دفع مصطفی مطر همراه شد.

یک دقیقه بعد ضربه ایستگاهی علیرضا جهانبخش با فاصله‌ای نسبتا کم به بیرون رفت تا نتیجه همچنان یک بر صفر باقی بماند.

رضایت لبنانی‌ها از نتیجه به دست آمده و همچنین رضایت نسبی ایران از پیروزی حاصل شده باعث شد تا در ادامه، بازی کیفیت چندان بالایی نداشته باشد. ملی‌پوشان برای زدن گل دوم تلاش فراوانی انجام ندادند و میهمان نیز از دفاع همه جانبه خود دست بر نداشت.

ایوان هاشیک در دقیقه ۷۰ دست به ۲ تغییر در فاز هجومی خود زد تا مجموع تعویض‌های تیمش به عدد سه برسد.

دقیقه ۷۲ شاهد به ثمر رسیدن گل دوم ایران بودیم. پاس قطری و فوق‌العاده محمدحسین کنعانی‌زادگان به پشت مدافعین لبنان نصیب جهانبخش شد. کاپیتان تیم ملی با تبحر فروان توپ را کنترل کرد و با ضربه‌ای استادانه و بغل پا به کُنج دروازه مصطفی مطر را برای دومین بار تسلیم کرد. این دومین پاس گل مدافع مرکزی تیم ملی در این مسابقه بود که به زیبایی حاصل شد.

مهدی ترابی نیز بعد از گل دوم به جای علی قلی‌زاده وارد میدان شد تا بعد از مدت‌ها دوباره در ترکیب ایران بازی کند.

امیرحسین حسین‌زاده در دقیقه ۸۵ به جای علیرضا جهانبخش وارد میدان شد تا سردار آزمون در چند دقیقه پایانی کاپیتان ایران باشد. سه دقیقه بعد دانیال اسماعیلی‌فر به جای صادق محرمی به زمین آمد تا تجربه حضور در سمت راست خط دفاعی ایران را پیدا کند.

این هشتمین برد ایران در دور نهایی انتخابی جام جهانی بود که در جوار امام هشتم به ثبت رسید. ایران با ۲۵ امتیاز موقتا به صدر جدول گروه نخست صعود کرد و در صورت توقف کره جنوبی مقابل امارات می‌تواند به عنوان سرگروه گروه نخست کارش را در این مرحله تمام کند و آماده جام جهانی شود.

ایران برای دهمین بار توانست لبنان را شکست دهد و آمار ۱۰۰ درصد پیروزی را در خانه مقابل این تیم حفظ کرد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=5443

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.