• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل 9479 امروز 0
1
عضو شورای صنفی نمایش:

پس از دوسال خاموشی، اکران نوروزی فرصت ایده‌آل سینماست

  • کد خبر : 3719
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
پس از دوسال خاموشی، اکران نوروزی فرصت ایده‌آل سینماست
عضو شورای صنفی نمایش گفت: اکران نوروزی یکی از مهمترین آوردگاه‌هایی است که به واسطه آن مخاطب به سینما می‌آید و بعد از دو سال خاموشی، این اکران فرصت ایده‌الی برای سینماست.

جمهور پرس/ سجاد نوروزی در گفت وگو با ایرنا و در پاسخ به این پرسش که اکران نوروزی تا چه اندازه قادر است رونق را به چرخه اکران آثار سینمایی بازگرداند، گفت: اگر بخواهیم به لحاظ فنی به این موضوع نگاه کنیم رونق به سینما برگشته است؛ باتوجه به جشنواره‌ای (چهلمین جشنواره فیلم فجر) که پشت سر گذاشتیم و با اذعان به این موضوع که پاندمی اومیکرون قابل کنترل است و به سختی پیک های قبلی نیست (می‌گذرد و رد می شود) می‌توان گفت این رونق به سینما بازگشته است.

وی افزود: اکران نوروزی حقیقتا نقشی استراتژیک و راهبردی برای وضعیت فعلی سینمای ما دارد. سینما با مخاطب زنده است و اکران نوروزی یکی از مهمترین آوردگاه‌هایی است که به واسطه آن مخاطب به سینما می‌آید؛ بهترین فصل جذب مخاطب برای فیلم‌هایی که در چهلمین جشنواره فیلم فجر اتفاق های خوبی برایشان افتاد، همین اکران نوروزی است.

پس از دوسال خاموشی، اکران نوروزی فرصت ایدئال سینماست

عضو شورای صنفی نمایش ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی کشور و شرایط طبقه متوسط شهری که امروز درگیر مشکلات اقتصادی است، مسئولان نظام و مدیران و فعالان عرصه سینما در کشور باید به این موضوع توجه کنند که سینما تحت الشعاع موضوعات اقتصادی قرار می گیرد و می طلبد که فارغ از کلیشه های ذهنی که در سال‌های اخیر باتوجه به آن سینما را تحلیل کرده ایم و در رسانه ها هم این کلیشه ها جاافتاده است، نگاهی راهبردی به سینما داشته باشیم.

یعنی باید سینما را به عنوان ارزانترین تفریح برای مردم و طبقه متوسط مدنظر قرار دهیم

نوروزی خاطرنشان کرد: این موضوع بدان معناست که باید سینما جدی گرفته شود و یکی از مهمترین المان‌های این جدی گرفتن، توسعه زیرساخت های سینما در کشور است؛ یعنی می بایست بحث های محتوایی در سینما و اصلاحات ساختاری در نظام اکران و تولید و توزیع جدی گرفته شود.

وی تاکید کرد: بر این اساس در کوتاه مدت باید نگاهی ویژه به سینما داشته باشیم و سال آینده را خوب شروع کنیم چرا که بعد از دو سال خاموشی این اکران نوروزی فرصتی ایده ال است.

مدیر پردیس سینمایی آزادی در پاسخ به این پرسش که اکران نوروزی باید چه مولفه‌هایی را دربرگیرد، بیان کرد: چیدمان اکران نوروزی باید دو ویژگی مهم داشته باشد: یکی تنوع ژانر و دیگری پرهیز از اکران چند فیلم پرفروش.

وی ادامه داد: داشته های سینمای ایران برای سال آینده داشته هایی محدود است و نباید همه فیلم های پرفروش و پرمخاطب را با هم ارائه کنیم؛ باید آرایش صحنه و چیدمانی دقیق داشته باشیم.

نوروزی در پاسخ به این پرسش که آیا در سینمای ایران تنوع ژانر وجود دارد، توضیح داد: بله دست کم در حال حاضر تنوع ژانر داریم اما توجه به یک نکته مهم است و آن این که سینمای اجتماعی با سینمای آپارتمانی اشتباه گرفته شده است. این که چهار فیلم کم‌بودجه با کاراکتر محدود راجع به پدیده ای سطحی و بعضا خاص ساخته شود، اسم آن ژانر اجتماعی نیست و یک غلط مصطلح است.

وی تاکید کرد: البته که در نظام تولید ما تنوع ژانر محدود است اما برای اکران نوروز ۱۴۰۱ تااندازه‌ای دست ما پر است چون فیلم هایی از قبل وجود دارد و فیلم هایی پس از جشنواره چهلم به آن اضافه شده و این باعث شده که امروز تنوع ژانر داشته باشیم.

عضو شورای صنفی نمایش یادآور شد: مثلا فیلم سینمایی روز صفر را از گذشته داریم که یک اکشن مهیج است و برای اکران نوروزی ۱۴۰۱ داوطلب شده؛ همچنین آثاری مثل موقعیت مهدی، شادروان و علفزار که در چهلمین جشنواره فیلم فجر اکران شدند، عناوینی بالقوه مطلوب برای اکران نوروزی هستند.

وی در رابطه با تعداد آثار نهایی اکران ۱۴۰۱ تاکید کرد: در حال حاضر رقمی را نمی توانم اعلام کنم اما پس از جلسه نهایی شورای صنفی نمایش اسامی و تعداد فیلم ها اعلام خواهد شد.

نوروزی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا جلسه نهایی شورای صنفی نمایش روز چهارشنبه ۲۷ بهمن خواهد بود، گفت: این جلسه چهارشنبه برگزار نمی‌شود و زمان برگزاری آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

«شیشلیک» و «روز صفر» متقاضیان جدی اکران نوروز ۱۴۰۱

به گزارش ایرنا، مقرر بود که از بیست و سوم بهمن‌ماه چند فیلم جدید در سینماها نمایش داده شوند اما هفته گذشته شورای صنفی نمایش اعلام کرد به دلیل عدم آمادگی برخی از صاحبان این فیلم‌ها زمان شروع اکران آن‌ها تا روز چهارشنبه ۲۷ بهمن‌ماه تمدید شود.

براساس مصوبه شورا قرار بود مستطیل قرمز از ۱۳ بهمن و فیلم‌های سینمایی بی‌صدا حلزون، مورچه‌خوار، عاشق پیشه، عنکبوت، آینده و ترانه عاشقانه‌ای برایم بخوان بعد از پایان جشنواره یعنی از تاریخ ۲۳ بهمن ماه اکران شوند که هنوز این اتفاق نیفتاده و فیلم‌های گشت ارشاد ۳، بی همه چیز، مرد نقره‌ای، دینامیت، قهرمان، آتابای، اتومبیل، بندر بند، جنایت بی‌دقت، منصور، ازدواج جنجالی و گربه سیاه از جمله فیلم‌هایی هستند که در سینماها میزبان مخاطبان و علاقمندان خود خواهند بود.

پیش‌تر در جلسه شورای صنفی نمایش نمایندگان انجمن سینماداران به سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اعتراض و اعلام کرده بودند که اگر یک فیلم پر مخاطب در کنار فیلم‌های اعلام شده اکران نشود از ۲۳ بهمن سینماهای کشور تعطیل خواهند شد. آن‌ها تاکید داشتند که با وجود هزینه‌های سرسام‌آور در پایان سال به هیچ عنوان امکان بقا برای سینماها وجود نخواهد داشت.

همچنین ۲۴ بهمن‌ماه مهلتی است که شورای صنفی نمایش به متقاضیان اکران نوروزی داده تا آمادگی خود را برای اکران فیلم‌ها اعلام کنند. این شورا مصوب کرده است اکران نوروزی که معمولاً از اواخر اسفندماه شروع می‌شد از یازدهم اسفند آغاز شود و تاکنون فیلم‌های شیشلیک و روز صفر متقاضیان جدی این اکران معرفی شده‌اند.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=3719

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.