• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
کل 9655 امروز 12
0

آغاز نشست چهارجانبه درباره سوریه در مسکو

  • کد خبر : 23497
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
آغاز نشست چهارجانبه درباره سوریه در مسکو
نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه لحظاتی پیش در مسکو آغاز شد و وزیر خارجه روسیه بر ضرورت تدوین یک نقشه راه برای عادی‌سازی روابط میان دمشق و آنکارا تاکید کرد.

به گزارش جمهور آنلاین، آغاز نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه، لحظاتی پیش در مسکو آغاز شد. دستور کار این نشست تحولات سوریه و رفع اختلافات بین آنکارا و دمشق اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در آغاز این نشست، دیدار وزرای خارجه ترکیه، سوریه، ایران و روسیه را مهم توصیف کرد و گفت: ما به طور پیوسته برای دستیابی به این نتیجه حرکت کرده‌ایم.

وی افزود: روند عادی‌سازی روابط میان ترکیه و سوریه، فرصت‌های جدیدی را برای فرمول «آستانه» در خصوص با حل بحران سوریه ایجاد می‌کند. آغاز روند عادی‌سازی میان ترکیه و سوریه بر روی اوضاع منطقه و به طور کلی خاورمیانه تاثیر مثبتی می‌گذارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: «بر اساس اطلاعات ما، ایالات متحده آمریکا تشکیل [گروه موسوم به] “ارتش آزاد سوریه” را با مشارکت شبه‌نظامیان داعش برای بی‌ثبات کردن اوضاع در این کشور آغاز کرده است».

لاوروف توضیح داد: در میان اخبار، چیزی که ما را نگران می‌کند، ورود ایالات متحده به قلب الرقه و تشکیل نیروهایی است که ارکان اصلی آن را بقایای داعش تشکیل می‌‌دهند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه، پیشنهاد تدوین «یک نقشه راه» در چارچوب روند عادی‌سازی روابط میان آنکارا و دمشق را ارائه کرد و گفت: نقشه راه حل و فصل پرونده سوریه باید برای نشست بعدی وزرای خارجه ترکیه، سوریه، ایران و روسیه تهیه شود و سپس به روسای جمهور ارائه شود.

وی افزود: باید روی نتایجی که پیشتر در نشست وزرای دفاع دست‌ یافته‌ایم؛ سرمایه‌گذاری کنیم. تلاش می‌کنیم که کارشناسان را مامور تدوین یک نقشه‌ی راه برای عادی سازی روابط میان سوریه و ترکیه قبل از ارائه آن به سران کشورها کنیم.

لاوروف ادامه داد: ما به دنبال همکاری نزدیک برای مبارزه با تروریسم هستیم و یکی از مواردی که با آن مخالفیم حضور نیروهای اشغالگر آمریکا در سوریه است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه بر ضرورت تلاش برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان تاکید کرد.

وی همچنین گفت: کنترل سراسر اراضی سوریه باید به دولت آن بازگردانده شود و امنیت مرزها نیز تضمین شود.

مسکو امروز، میزبان نخستین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه درباره سوریه است و سرگئی لاوروف، حسین امیرعبداللهیان، مولود چاووش اوغلو و فیصل المقداد وزرای خارجه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در این نشست شرکت کرده‌اند.

این سومین بار است که مسکو در ۲ ماه اخیر میزبان نشست درباره سوریه است. نخستین نشست در سطح معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه چهار کشور در ۱۴ و ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در مسکو برگزار و روز ۱۵ فروردین سرگئی لاوروف در این نشست حضور یافت و مقرر شد که وزرای خارجه نیز در مسکو گردهم بیایند. پنجم اردیبهشت ماه سال جاری نیز وزرای دفاع و مسؤولان عالی امنیتی چهار کشور در مسکو به گفت‌وگو پرداختند.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=23497

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.