• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
کل 9611 امروز 1
1

اتصال ۹۸ درصدی دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

  • کد خبر : 25154
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۳۷
اتصال ۹۸ درصدی دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: میزان اتصال دستگاه‌ها به پنجره ملی واحد خدمات هوشمند به ۹۸ درصد رسیده است.

به گزارش جمهور پرس، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، جواد موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران با حضور در برنامه ”گفتگوی ویژه خبری“ شنبه ۳۱ تیر و آقای زاهدی مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم و آقای پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط تلفنی با این برنامه به پرسش‌ها درباره اتصال دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پاسخ دادند.

متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
سوال: بررسی می‌کنیم وضعیت اتصال ۹۸ درصدی دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را که این عدد امروز به ۹۸ درصد رسیده و قرار است که دستگاه‌ها اتصال خودشان را تا صددرصد برسانند البته مهلت قانونی اول تیرماه بود که رئیس جمهور ۲۷ اردیبهشت این مهلت را اول تیرماه اعلام کرد و برخی از دستگاه‌ها همچنان نتوانستند متصل بشوند در برنامه امشب میزبان جناب موحد هستیم معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران.
موحد: همانطور که در گزارش هم مشاهده کردیم گام اول در سال گذشته با راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و اتصال دستگاه‌ها به آن شروع شد که الحمدلله با همراهی و همکاری خوبی که دستگاه‌ها انصافا در طی این مدت نشان دادند امروز شاهد هستیم که ۹۸ درصد دستگاه‌ها متصل شدند، مردم عزیزمان مراجعه خوبی را به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند دارند آماری که تا الان ثبت شده بیش از ۲۱ میلیون کاربر در پنجره ملی ثبت نام کردند و از خدمات استفاده کردند که ما در بعضی روز‌ها آستانه کاربران تا ۱۷ میلیون مراجعه روزانه در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند داشتیم.

سوال: پس یعنی این فرهنگ جا افتاده قاعدتا؟
موحد: بله؛ تجربه کاربری که الان آماری که نشان می‌دهد این که مردم واقعا استقبال کردند از بحث اصل احراز هویت یکبار و ورود یکپارچه به عنوان یک تجربه کاربری صحیح و درست جا افتاده و مردم از این موضوع استقبال خوبی داشتند.

سوال: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ باید دستگاه‌ها ۵۰ درصد خدمات پرکاربرد خودشان را تو پنجره ارائه می‌کردند؟ درست است.
موحد: بله؛ در قانون بودجه ۱۴۰۱ دستگاه‌ها مکلف بودند ۳۰ درصد خدمات شان را به شکل کاملا الکترونیکی در قالب پنجره واحد خدمات دستگاهی که راه اندازی می‌کنند و آن را به پنجره ملی متصل می‌کنند خدمات را ارائه کنند که در مصوبه شورای اجرایی این عدد به ۵۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۱ رسید، در قانون بودجه ۱۴۰۲ ما امسال گام دوم را ان شاالله با همراهی و همکاری دستگاه‌ها به انجام خواهیم رساند و این تکلیف صددرصد ارائه خدمات به شکل کاملا الکترونیکی تا پایان آبان ماه، و انجام تمام استعلامات و تبادل خدمات و اطلاعات از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات تا پایان آذرماه و هوشمندسازی ۲۰ درصد خدمات تا پایان دی ماه، سه گام مهم امسال هست که ان شاالله بتوانیم با کمک دستگاه‌های اجرایی این امر را سرانجام برسانیم و مردم واقعا بتوانند طعم شیرین فناوری را به شکل واقعی حس کنند.

سوال: حالا این‌هایی که شما فرمودید گام‌های بعدی است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت اجازه بدهید البته به اتصال نشده‌ها هم بپردازیم، ۲۷ اردیبهشت که رئیس جمهور آخرین مهلت اتصال دستگاه صددرصدی اتصال دستگاه‌ها را اول تیرماه اعلام کردند فکر کنم حدود ۹۴ تا ۹۵ درصد دستگاه‌ها متصل شده بودند، بعد از پیگیری که انجام شد حدود ۹۶ درصد دستگاه‌ها متصل شدند و امروز بعد از ظهر اماری که شما اعلام کردید بیش از ۹۸ درصد دستگاه‌ها متصل شدند دستگاه‌هایی که هنوز متصل نشدند و باید خدمات پرکاربردی را ارائه بدهند شما وزارت بهداشت را اعلام کردید، برخی از خدماتش هنوز ارائه نکرده، وزارت علوم بود، برخی از شهرداری‌ها را اعلام کردید که البته نسبت به آمار اولیه جای خوشحالی دارد که کلا فکر کنم پنج تا شش تا شهرداری باقی ماندند درست است؟
موحد: پنج شهرداری مانده، ولی در مجموع ۳۵ شهرداری تا الان متصل شدند.

سوال: برخی از دستگاه‌های دیگر هم ایراد کرده بودید ابتدا بپردازیم به وزارت علوم، وزارت علوم باید چه خدماتی را ارائه می‌کرد و هنوز موفق نشده؟
موحد: وزارت علوم با توجه به گستردگی که ما در حوزه دانشگاه‌ها و مراکز موسسات آموزش عالی داشتیم طبیعتا شکل گیری یک پنجره واحد خدمات دانشگاهی اقدام مناسب و درخور تحسینی بود که از سوی وزارت علوم شکل گرفت گرچه دیرهنگام بود، ولی به نتیجه رسید و در روزی که ما شاهد افتتاح پنجره واحد در ۲۷ اردیبهشت بودیم زیر ۲۰ دانشگاه متصل بود امروز شاهد اتصال ۱۰۶ دانشگاه و موسسه آموزش عالی هستیم که امیدواریم سریعتر مابقی دانشگاه‌ها هم به این پنجره متصل بشوند.

سوال: دانشگاه بزرگ مثل دانشگاه تهران، یا دانشگاه شریف متصل شدند؟
موحد: با توجه به آخرین لیستی که حضور ذهن دارم خیر، ولی دانشگاهی مثل صنعتی امیرکبیر و دانشگاه صنعتی اصفهان جزء دانشگاه ها، دانشگاه شیراز متصل شدند امیدواریم بقیه دانشگاه‌ها هم جدیتی به خرج بدهند و ان شاالله سریعتر به پنجره واحد خدمات دانشگاهی متصل بشوند.

سوال: سازمان سنجش چطور؟
موحد: سازمان سنجش زیرساخت نرم افزاری آن آماده شده در حال تدارک زیرساخت سخت افزاری هستند که امیدواریم تا هفته آینده این اتصال هم به سرانجام برسد.

سوال: پس یعنی سازمان سنجش هم متصل خواهد شد؟
موحد: بله

سوال: در وزارت علوم دیگر دستگاهی مانده که متصل نشده باشد؟
موحد: در مجموعه وزارت علوم غیر از این دو مجموعه خیر، بقیه مجموعه‌ها به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند متصل شدند.

سوال: الان وزارت علوم درصد اتصالش داریم که چقدر هست؟
موحد: : وزارت علوم با اتصال این ۱۰۶ دانشگاه الان در وضعیت ۵۱ درصد به عنوان درصد اتصال با احتساب همه زیرمجموعه‌ها الان درصد اتصالش ۵۱ درصد هست که آن حداقل تکلیف سال گذشته به انجام رسیده، ولی تا پایان آبان ماه این عدد باید به صددرصد برسد.

سوال: درصدی بین دستگاه‌هایی که باید متصل می‌شدند دستگاه‌های هستند که صد درصد متصل شده باشند؟
موحد: در بین دستگاه‌ها با امتیاز صددرصد خدمت شما عرض کنم که وزارت ورزش و جوانان اتصالش صد درصد هست، ولی میزان ارائه خدماتش ۵۶ درصد هست.
تعداد خدماتی که در سازمان اداری استخدامی، شناسنامه دار شده است برای وزارت ورزش و جوانان، ۵۶ درصد این خدمات الان به شکل الکترونیکی دارد ارائه می‌شود.

سوال: بقیه دستگاه‌ها داشتید می‌گفتید که صد درصدی
موحد: وزارت امور اقتصاد و دارایی اتصالش صد درصد هست، ولی درصد خدمات ارائه شده از طریق پنجره ملی ۵۲ درصد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درصد اتصالش پایین هست به واسطه متصل نشدن دانشگاهها، ولی ۵۲ درصد خدماتش الان در حال ارائه می‌شود از طریق پنجره ملی.

سوال: می‌شود دو دسته کنیم، بیشترین درصد‌ها و کمترین درصد‌ها می‌خواهیم ببینیم کدام دستگاه‌ها خیلی خوب عمل کردند تا به الان و کدام دستگاه‌ها زیاد خوب عمل نکردند.
موحد: ما در بحث اتصال، تقریبا الان وزارت بهداشت، وزارت علوم و وزارت جهاد کشاورزی از منظر اتصال، به نسبت بقیه دستگاه‌ها اتصالشان کمتر هست. از منظر درصد ارائه خدمات، ما دستگاه‌هایی تقریبا بخش عمده‌ای از دستگاه‌ها بالای ۵۰ درصد و بخشی از دستگاه‌ها هم خدماتشان زیر ۵۰ درصد هست که خدماتشان به شکل الکترونیکی الان در حال حاضر از طریق پنجره ملی خدمات و دولت هوشمند ارائه می‌شود که می‌شود به آن‌هایی که درصد ارائه خدماتشان زیر ۵۰ درصد هست می‌شود به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، معاونت علمی و فناوری، این‌ها درصد ارائه خدمات شان زیر ۵۰ درصد است.

مجری: همانطوری که در گزارش مشاهده کردید وضعیت اتصال وزارت علوم و دانشگاه‌ها به پنجره بود الان جناب آقای زاهدی مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم روی خط با ما هستند.
سوال: آقای زاهدی همانطور که در جریان هستید بر اساس دستور رئیس جمهور که ۲۷ اردیبهشت ماه ارائه کردند آخرین مهلت اتصال دستگاه‌ها به پنجره اول تیرماه ارائه شده، ولی همچنان برخی از دانشگاه‌های وزارت علوم متصل نیستند به پنجره، دلیل این چیه؟ و این اتصال کی برقرار می‌شود؟ آقای دکتر موحد هم اعلام کردند که برخی از دانشگاه‌های بزرگ مثل دانشگاه تهران و یا دانشگاه شریف هنوز متصل نشدند
زاهدی: تا این لحظه که ما در خدمت شما هستیم ۱۳۹ دانشگاه و موسسه و مرکز با بیش از ۲۵۰ سامانه پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی متصل شدند و فکر می‌کنم ۹۵ دانشگاه دولتی ما که اولویت اول دولت هم اتصال دانشگاه‌های دولتی به پنجره واحد بوده این پنجره متصل شدند ۱۴ دانشگاه دیگر در مرحله تست‌های اولیه اتصال هستند و فکر می‌کنیم تا روز‌های آتی این دانشگاه‌ها هم به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی متصل بشوند تا بخش عمده‌ای ازاین وظیفه و رسالتی که بر عهده وزارت علوم و زیرمجموعه‌ها بوده به انجام برسد.

سوال: آقای دکتر موحد در آماری که شما ارائه کردید گفتید ۱۰۶ دانشگاه، این جدای از موسسات بود که آقای دکتر زاهدی می‌فرمایند؟
موحد : نه؛ این با احتساب با موسسات بود ما، چون آماری که خدمت شما عرض کنم که الان به آن اشاره شد آمار به روز‌تر را آقای دکتر زاهدی ارائه کردند ما حتما یک بررسی فنی انجام خواهیم داد که آیا اتصال به معنای واقعی و درست انجام شده؟ برای ما در مرحله قبل که از سوی وزارت علوم لیست اعلام شده بود ۱۰۶ تا از دانشگاه‌ها احراز شد که اتصال شان به درستی انجام شده که الان با این آماری که آقای دکتر زاهدی دادند ما انشاالله فردا این را بررسی خواهیم کرد ۱۲۵ تا دستگاه ببینیم مابقی دستگاه‌ها هم اگر اتصالشان به درستی انجام شده باشد به لیست اضافه خواهند شد.

سوال: آقای دکتر زاهدی در آماری که ارائه کردید و وعده‌ای که دادید گفتید تا چند روز آینده این اتصال برقرار خواهد شد.
زاهدی: آمار ما به صورت برخط قابل مشاهده هستند اگر دوستان به تارنما مراجعه بفرمایند به صورت برخط این آمار ملاحظه می‌کنند یعنی مجموعه دانشگاهها، موسسات و حتی مراکز ستادی که متصل شدند در آنجا نمایش داده شده.

سوال: آقای زاهدی شما فرمودید که تا چند روز آینده این اتصال بقیه ۹۵ دانشگاهی که گفتید برقرار خواهد شد تا چند روز آینده؟
زاهدی: دانشگاه ها در حال حاضر از بین دانشگاههای دولتی متصل شدند بیش از ۱۵ دانشگاه غیردولتی ما هم متصل شدند، ۵ سازمان وابسته به وزارت متصل شدند عرض کردم خدماتتان ۱۴ دانشگاه دیگر در مرحله تست های اولیه اتصال هستند و من فکر می کنم تا این روزهای آتی این دانشگاه ها هم حتما به این پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی متصل خواهند شد.

سوال: انشاالله چند روز آینده می توانیم پیگیری کنیم برای اتصال این ۱۴ دانشگاه؟
زاهدی: با توجه به این که ما الان در تعطیلات تابستانی دانشگاه ها هستیم، امیدوارم بتوانیم تا اواسط مردادماه این قول را به مردم عزیزمان بدهیم که بالای ۹۰ درصد در حقیقت دانشگاههای ما متصل خواهند شد.

سوال: به هرحال هدف از اتصال این دانشگاه ها به پنجره واحد خودشان زودتر رسیدن به هدف ، یعنی دولت هوشمند هست و حذف کاغذ بازی ها، در دانشگاه ها هم یکی از جاهایی هستش که مراجعه زیاد هست هرچه زودتر اتصال برقرار بشود به آن هدف خواهیم رسید.
زاهدی: شما اجازه بدهید من سعی می کنم به صورت خیلی خیلی مختصر در حد دو دقیقه یک مطلبی را عرض کنم که کمک بسیار شایانی می کند به این فرموده جنابعالی، یکی از اولویت های وزارت علوم در دوره جدید حرکت به سمت آموزش عالی هوشمند هستش و ما در حال تعریف دقیق و جامعی از این آموزش عالی هوشمند هستیم این هوشمندی را ما آمدیم در دو بعد در حقیقت تعریف کردیم، در حوزه سیاست گذاری و تصمیم گیری آموزشگاهی، دوم در بهره گیری و تاثیرگذاری از فناوری های نوظهور، در وزارت علوم نگاه ما به پنجره واحد ماورای یک اتصال سامانه ای و احراز هویت یکپارچه بوده، نگاه ما در طراحی پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی، همان درحقیقت نگاه ژرف اندیش و توام با آینده نگری مقام قانون گذار بوده، که حرکت به سمت دولت هوشمند را نقطه گذاری کرده نه فقط در قالب دولت الکترونیک لذا با این رویکرد در وزارت علوم علی رغم این که ما تکلیفی برای اتصال دانشگاهها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری به پنجره خدمات دولت نداشتیم، و براساس قانون هر دستگاه و سازمانی مکلف بود و اصلا نسبت به ایجاد پنجره واحدخودش اقدام بکند لکن ما در کمیته توسعه دولت الکترونیک آمدیم در مسیر تحقق آموزش عالی هوشمند این طراحی و راه اندازی سامانه پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی را انجام دادیم و این پنجره قصد دارد در اولین گام خودش با پایش درخواست متقاضیان از دستگاه های تابع وزارت علوم بر کیفیت ارائه خدمات به متقاضیان هم نظارت داشته باشد .

سوال: آقای زاهدی تشکر می کنم از شما ان شالله که بتوانید با اتصال این ۱۴ دانشگاه دیگر به ان هدفی که مدنظرتان هست برسید.
زاهدی: بنده سپاسگزاری می کنم از رسانه ملی و از سازمان فناوری اطلاعات که این موضوع را با جدیت پیگیری می کند ما هم این اطمینان را به مردم عزیزمان می دهیم که تمام تلاشمان را خواهیم کرد در موعدی که اعلام کردیم بالای ۹۰ درصد دانشگاه های ما متصل بشوند.

مجری: ان شاالله زودتر برسید و البته این را هم در نظر بگیریم که از دستور رئیس جمهور که اول تیرماه بود همچنان یک مقدار عقب هستید.
آقای دکتر؛ یکی از وزارتخانه هایی که فرمودید هنوز عقب هست و خدمات خودش را کامل نکرده وزارت بهداشت آقای پاک آیین روی خط هستند سخنگوی وزارت بهداشت
سوال: فرمودید که وزارت بهداشت چه خدماتی را باید ارائه می کرد و هنوز نتوانسته ارائه کند؟
موحد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجموعه سازمان های تابعه و درصدی که خدماتی که باید از طریق پنجره ملی به عنوان تکلیف سال ۱۴۰۱ ارائه می کرد الان در مجموع ۵۲ درصد خدمات وزارت بهداشت به شکل کاملا الکترونیکی از طریق پنجره ملی ارائه می شود ولی در بحث اتصال، مرکز تحقیقات حلال که متصل بود به خاطر رعایت ضوابط اتصالش حذف شد و همچنان دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان های ذیل دانشگاه ها، چون خدمات اختصاصی دارند اینها از منظر ما متصل نیستند و باید این برای اتصال این اینها در قالب یا یک پنجره واحد خدمات دانشگاهی مثل وزارت علوم، یا در قالب خود پنجره واحد وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برای این تدبیری بشود که ان شاالله شاهد استفاده مردم از خدمات دانشگاه ها و بیمارستان ها باشیم.

سوال: این خدمتی که می فرمایید همان نوبت دهی بیمارستان ها هست به صورت الکترونیک؟
موحد: بله؛ در گفتگوهایی که با همکاران در وزارت بهداشت داشتیم مقرر شد که یکی از خدمات پرمراجعه مردم که خدمت نوبت دهی هست به شکل سراسری در قالب پنجره واحد وزارت بهداشت پیاده سازی و در دسترس مردم قرار بگیرد که ان شاالله نقطه شروعی باشد برای ارائه بقیه خدمات بیمارستان ها.

سوال: چرا همچنان این خدمات ارائه نشده با توجه به اینکه آخرین مهلت از طرف رئیس جمهور اول تیرماه بود؟
پاک آیین: من یک گزارشی خدمت شما و بینندگان محترم عرض کنم، در سال گذشته پنجره واحد خدمات هوشمند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه اندازی شد، در این سامانه همه خدمات پرکاربرد و شناسه دار نظام سلامت که قابلیت اتصال به پنجره واحد را داشتند یعنی هم بر بستر اینترنت قابل ارائه بودند و هم نیاز به احراز هویت داشتند در پنجره واحد وزارت بهداشت قرار گرفتند به این نکته توجه داشته باشید که وزارت بهداشت گرچه یک وزارتخانه است اما وسعت آن نظام سلامت را دارد، یعنی از بهداشت تا درمان تا آموزش و اداره ۶۸ دانشگاه در نقاط مختلف استان های مختلف کشور تا سازمان غذا و دارو و بخش های مربوط به صنعت و تولید کالاهای سلامت محور را دربر می گیرد و از لحاظ فراگیری خدمت هم کل جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفر از قبل از تولد تا پس از مرگ در پزشکی قانونی بعضی از خدمات شان را دریافت می کنند که آن هم بسیاری از آموزش هایش در وزارت بهداشت صورت گرفته، خدمت گیرندگان این وزارتخانه هستند یک وزارتخانه ای با این وسعت، وزارتخانه ای که در کارنامه اش در حوزه سلامت الکترونیک رشد ۸۲ درصدی نسخه نویسی الکترونیک ثبت هست ، ابتدای تشکیل دولت مردمی، نسخه نویسی الکترونیک به میزان ۱۰ درصد انجام می شد امروز رسیده به ۹۹ درصد یعنی ۸۹ درصد .

سوال: در خصوص خدماتی که در خصوص وزارت بهداشت می فرمایید واقعا هیچ کس منکر نیستند در این خصوص و همان بیمه سلامت هم یکی از اتفاقات بزرگی بود که رخ داد ولی نوبت دهی الکترونیک هم یکی از اهدافی هست که دارد پیگیری می شود.
پاک آیین: نوبت دهی بیمارستانی مرکز قلب تهران، همین الان دارد انجام می شود توسط همین پنجره واحد، نوبت دهی اینترنتی اهدای خون همین الان دارد انجام می شود، نوبت دهی انستیتو پاستور همین الان دارد انجام می شود.

سوال: آقای دکتر موحد الان تایید می فرمایید نوبت دهی که آقای پاک آیین می فرمایند در مرکز قلب، فکر کنم انتقال خون را گفتند.
موحد: بیمارستان قلب را که اشاره کردند نمی دانم بشود مستقیم پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متاثر نیست شاید قاعدتا به پنجره خدمات وزارت بهداشت متصل است که حالا این را ما بررسی می کنیم نتیجه را اعلام می کنیم.

سوال: آقای پاک آیین این سامانه هایی که می فرمایید شاید سامانه های خود بیمارستان ها باشند ولی اینها باید متصل بشوند به پنجره واحد که در آینده بتوانیم به آن دولت هوشمند برسیم
پاک آیین: نه؛ این نوبت دهی بیمارستان قلب از طریق پنجره واحد انجام می شود و بخش زیادی از نوبت دهی ها ، برادر عزیزمان اشاره کردند که ۵۲ درصد کل خدمات نظام سلامت، از بهداشت و درمان گرفته تا صنایع غذا و دارو و تایید صلاحیت بهداشتی اماکن تهیه و توزیع غذا و سایر خدمات، اینها دارد به صورت هوشمند ارائه می شود.

سوال: ان شاالله که به آن هدف می رسید.
پاک آیین: هدف از اتصال، ارائه خدمت هست عزیزان ما در وزارت ارتباطات هدفگذاری کردند که ۲۰ درصد خدمات، به صورت هوشمند ارائه بشود در حال حاضر وزارت بهداشت ۵۲ درصد خدماتش را دارد به صورت هوشمند ارائه می کند.

سوال: ۲۰ درصد خدمات هوشمندی که می فرمایید برای گام بعدی است الان ما باید خدمات خودمان را تو پنجره واحد بیاوریم. فقط یک زمان به من می فرمایید که این زمان برای نوبت دهی بیمارستان ها و خدماتی که مانده در وزارت بهداشت، کی انجام خواهد شد؟
پاک آیین: در حوزه اتصال، الان بیش از یک سوم واحدهای ما متصل به پنجره واحد است با توجه به این که تعدد و تنوع واحدها و خدمات ما قابل مقایسه با سایر دستگاه ها نیست، قابل مقایسه با یک شهرداری یا یک واحد اداری نیست، همانطوری که اشاره کردند هیچ دستگاهی به طور صد درصد متصل نشده یا اگر شده تعداد خدمات شناسه داری که عرضه می کند قابل مقایسه با وزارت بهداشت نیست که ۵۲ درصد خدماتش هم اکنون دارد از طریق پنجره واحد ارائه می شود. من این قول می دهم به بینندگان محترم و به شما که ظرف دو ماه آینده ما در حوزه اتصال هم که یک حوزه شکلی و فرآیندی هست بیش از ۹۰ درصد واحدهایمان متصل بشود و طبعا این ۵۲ درصد خدمت هم که حجم انبوهی از خدمات حوزه سلامت را در بر می گیرد رشد خواهد داشت.

سوال: آقای دکتر موحد براساس قانون تا پایان آبان ماه دستگاه ها باید صد درصد خدمات خودشان را در پنجره بیاورند درست است یا درصد کمتری است؟
موحد: در قانون بودجه ۱۴۰۲ که به عنوان گام دوم است در بحث هوشمندسازی و تحقق دولت هوشمند، در قانون گذار مدنظر قرار داده تکالیف جدی است که ما امیدواریم امسال دستگاه ها همراهی کنند و کمک کنند که این امر به سرانجام برسد ، تکلیف اول این که تا پایان آبان ماه ، تمام خدمات یعنی صد درصد خدمات شناسنامه داری که در سازمان اداری و استخدامی ثبت شده و شناسنامه اخذ کردند این خدمات به شکل الکترونیکی و از طریق پنجره ملی در دسترس مردم قرار بگیرد.

سوال: بعد به سمت دولت هوشمند خواهیم رفت؟
موحد: در مرحله دوم تکلیف دومی که برای دستگاه ها دیده شده این که تا پایان آذرماه برای بایستی تمام استعلاماتی را که الان به شکل غیر برخط و کاغذی انجام می دهند این را بایستی کاملا برخط و آنی و از طریق مرکز ملی تبادل به انجام برسانند و در تکلیف سوم هم هوشمندسازی ۲۰ درصد خدمات هست که این را هم بایستی تا پایان دی ماه انجام بدهند با توجه به ابلاغ آیین نامه اجرایی این ماده واحده که در ۱۷ تیرماه صورت گرفت از سوی معاون اول رئیس جمهور، دستگاهها یک بازه یک ماهه ای را الان فرصت دارند آن ۲۰ درصد خدماتی را که خودشان اعلام آمادگی می کنند باید اعلام کنند به کمیته نظارتی که در آیین نامه طراحی شده ، در کمیته بررسی خواهد شد و مبنای عملیات دستگاه ها قرار خواهد گرفت و همچنین استعلامات و داده هایی که بر اساس ۲۸ پایگاه دادیم که در قانون مدیریت داده که سال گذشته تصویب شد در آنجا در نظر گرفته شده برای بحث هوشمند سازی مبتنی بر آن پایگاه داده ها، داده ها و سرویس هایی را که نیاز دارند باید اعلام کنند ، کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک هم مکلف شده در اولین فرصت درخواست ها را بررسی و آنها را تعیین تکلیف کند.

سوال: این یک ماهه که گفتید فرصت دارند تا ۱۷ مرداد هست درست است؟
موحد: بله؛ منتظر اعلام دستگاهها خواهیم بود که ان شاالله وارد فاز بررسی و پاسخ به آنها بشویم.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=25154

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.