• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 9490 امروز 3
0

افزایش تنش میان آمریکا و اسرائیل

  • کد خبر : 21487
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
افزایش تنش میان آمریکا و اسرائیل
منابع اسرائیلی احتمال دادند که عدم دعوت جو بایدن از بنیامین نتانیاهو برای حضور در کاخ سفید حتی ممکن است تا پایان دوره ریاست او ادامه داشته باشد.

به گزارش جمهور پرس ، به نقل از رای الیوم، اختلافات میان آمریکا و اسرائیل بر دستورکارهای امنیتی، سیاسی و رسانه‌ای در اسرائیل حکم‌فرما شده است. روگل الفر، تحلیلگر در مقاله‌ای در روزنامه عبری زبان هاآرتص نوشت، زمانی که از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در مورد دعوت از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پرسیده شد، مکثی نکرد و به سرعت پاسخ منفی داد. برای همه آشکار شد که بایدن منتظر بود که از او چنین سوالی پرسیده شود. زبان بدن رئیس جمهوری امریکا در هنگام گفتن این سخنان جایی برای شک و تردید باقی نگذاشت که او از نتانیاهو کینه دارد و حتی از او متنفر است.

در همین حال، آری شافیط، تحلیلگر سیاسی اسرائیلی در شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد که عدم دعوت آمریکا از نتانیاهو برای حضور در کاخ سفید، به منزله یک ضربه بسیار محکمی از جانب آمریکا به نتانیاهو و دولت او است. برآوردهای رایج در واشنگتن و تل آویو حکایت از این دارد که عدم دعوت از نتانیاهو برای دیدار کلاسیک با رئیس جمهوری آمریکا، ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد؛ مساله‌ای که پیچیدگی‌های روابط میان این دو همپیمان را بیشتر کرده است.

در همین راستا، تسفی بارئیل، مستشرق اسرائیلی گفت: اسرائیل در حال حاضر جایگاهی همچون عربستان یا ترکیه ندارد که از طریق آن بتواند بر تصمیم سیاسی در واشنگتن تاثیر بگذارد، چراکه اسرائیل در حال حاضر در یک مسیر مواجهه با واشنگتن به دلیل انرژی هسته‌ای ایران قرار دارد همچنین دولت اسرائیل نمی‌تواند پیمان ناتو را تهدید کند. اسرائیل همچنین هیچ منابع مالی همچون عربستان ندارد که بتواند از آن برای تاثیرگذاری سیاسی استفاده کند. الان هم مهم‌ترین برگ برنده آن در قبال روابط با آمریکا در حال فروپاشی است.

این مستشرق تصریح کرد: آنچه که در روز امضای توافق‌های ابراهیم وجود داشت، در حال انحلال و تجزیه است، هرچند که این توافق‌ها در حال حاضر امضا شده‌اند، اما این تردید وجود دارد که اسرائیل قادر باشد که به سودان وعده کمک‌های آمریکا و برداشتن نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم را بدهد یا به مراکش وعده بدهد که آمریکا حاکمیت آن را بر صحرای غربی به رسمیت بشناسد تا در ازایش، مراکش با اسرائیل توافق کند یا اینکه اسرائیل قادر نیست جایگاه میانجی‌گر را ایفا کند تا ابوظبی جنگنده‌های اف ۳۵ به دست آورد تا در ازایش صلح با اسرائیل برقرار شود (قرارداد در پایان کار شکست خورد).

این مستشرق همچنین به درگیری‌ها میان ایالات متحده و نیروهای حامی مقاومت در سوریه و عراق پرداخت و گفت: بایدن گفته بود که آمریکا به هر حمله‌ای که نیروهایش را هدف قرار دهد، پاسخ خواهد داد. اما او گفت که درصدد ورود به جنگ علیه ایران نیست.

این مستشرق برداشت خود را از سخنان بایدن اینگونه تصریح کرد که آمریکا به موضع خود مبنی بر اینکه اسرائیل حق دفاع از امنیت خود را دارد، پایبندی جست و بدین ترتیب، آمریکا از حملات اسرائیل در سوریه انتقاد نمی‌کند، اما با این وجود، نمیخواهد که به درگیری‌های بیشتری کشیده شود چراکه این درگیری‌ها می‌تواند به نیروهای آمریکایی آسیب برساند و آنها را به هدفی برای پاسخ ایران تبدیل کند.

وی تاکید کرد، در حال حاضر و در شرایط دشواری که میان دولت نتانیاهو و کاخ سفید شکل گرفته، ممکن است حملات اسرائیل در سوریه که در گذشته از نظر آمریکایی‌ها اقدامی مشروع بود، اکنون به اهرم فشار سیاسی آمریکا در مناسبات دو طرف تبدیل شود.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=21487

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.