• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
کل 9643 امروز 16
3

امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت چه گذشت؟

  • کد خبر : 15235
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت چه گذشت؟
پس از پایان جلسه هیئت دولت، به رسم همیشه خبرنگاران منتظر دولتمردان در مسیر خروج از جلسه بودند تا پاسخ‌های سوالات‌شان که اکثرا سوال مردم است را بگیرند.

به گزارش جمهور پرس، صبح امروز چهارشنبه ۳۰ آذر ماه تشکیل جلسه داد. آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت با اشاره به فرارسیدن شب یلدا، این مناسبت دیرین را جلوه‌ای از همگرایی ملی و توجه به خانواده توصیف و تصریح کرد: شب یلدا بهانه‌ای برای یادآوری اهمیت خانواده و نمایشی از جلوه‌های نشاط اجتماعی است و امیدوارم امسال همه مردم ایران شب یلدای پرخاطره و به یادماندنی داشته باشند.

پس از پایان جلسه هیئت دولت، به رسم همیشه خبرنگاران منتظر دولتمردان در مسیر خروج از جلسه بودند تا پاسخ‌های سوالات‌شان که اکثرا سوال مردم است را بگیرند.

ببینیم امروز وزرا چه پاسخ‌هایی داشتند:

 

خاندوزی: از روز گذشته پرداخت سود سهام عدالت آغاز شده

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: از روز گذشته پرداخت نیمی از سود سهام عدالت خانوارها آغاز شد. برای برخی خانوارها به ازای هر نفر ۵۳۲ هزار تومان و برای برخی خانوارها ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر  از سوی بانک های رفاه، سپه، دی، رسالت، سامان و برخی دیگر پرداخت شان تمام شد و تا روز شنبه این پرداخت‌ها ادامه پیدا می‌کند. نیمی دیگر از سود سهام عدالت تا پایان سال یا ابتدای سال ۱۴۰۲ پرداخت خواهد شد.

 

سجادی: در مورد کی‌روش فدراسیون باید صحبت کند

سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، درباره برخی نارضایتی ها از عملکرد کارلوس کی‌روش در تیم ملی فوتبال ایران گفت: به نظرم فدراسیون و کادر مدیریتی باید در این باره صحبت کنند. در یک سال گذشته فدراسیون ما شرایط خاصی داشت و تلاش ما بود که هم وظایف نظارتی و هم پشتیبانی را انجام دهیم. ما منتظر نظر فدراسیون هستیم که تصمیمات فنی که می گیرند را با ما مطرح کنند.

وزیر ورزش و جوانان همچنین گفت: به همکارانم در فدراسیون کشتی برای نایب قهرمانی در مسابقات جام جهانی در آمریکا که با آن شرایطی که برای تیم رقم زدند اتفاق افتاد تبریک می گویم. تیم تحت فشار بودند هم کادر فنی و هم ورزشکاران اما باز هم نتایجی که به دست آمد خوب بود و حضور با اقتداری بود.

سجادی بازی دربی را نیز خوب توصیف کرد و گفت: البته جای تماشاچی‌ها واقعا خالی بود، امیدوارم هماهنگی انجام شود تا حامیان اصلی ورزش کشور که گرما و غنا به فضاهای ورزشی می دهند در آینده نزدیک در مراکز ورزشی و استادیوم‌ها را داشته باشیم.

 

ضرغامی: دنیا جایگاه شب یلدا را تحسین کرد

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: با ثبت جهانی شب یلدا در یونسکو، دنیا جایگاه شب یلدا را تحسین کرد. شب یلدا احترام به ارزش‌های فکری، ایدئولوژیک و قرآنی ماست. از ۳ هزار سال پیش هم پدران ما به این حقیقت دست یافته بودند.

وی همچنین با اشاره به تدوین لایحه بودجه سال آینده ادامه داد: لایحه احکام ثابت برای بودجه که برای اولین‌بار در دولت دارد انجام می‌گیرد اقدام مفیدی بود و وزارت میراث بخش مهمی از نظام مسائلش را در این لایحه دائمی حل کرد.

وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه ما چهار اثر مهم را در یونسکو به ثبت رساندیم، اظهار کرد: از ۱۷ اثری که پیش از این ثبت کرده بودیم به ۲۱ اثر رسیدیم.

 

بهادری جهرمی: عیدی دولت در شب یلدا با پرداخت سود سهام عدالت

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با تبریک شب یلدا اظهار کرد: عیدی دولت هم در این شب با واریز سود سهام عدالت آغاز شده است. امیدواریم که این عیدی مناسبی برای شب یلدا باشد.

بهادری جهرمی افزود: روغن آفتابگردان ۴۰ درصد، گندم ۲۸ درصد، کنجاله ۶۰ درصد و ذرت ۱۶ درصد کاهش واردات داشته‌ است. رشد اقتصادی تابستان سال گذشته که یک درصد بوده امسال به ۳.۶ درصد رسیده است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: گزارش امروز وزیر رفاه نشان داد که آمادگی اجرای آزمایشی ارائه کالابرگ تقریباً نهایی شده و در یکی از استان‌های جنوبی کشور بزودی و به صورت اختیاری برای شهروندان این استان اجرایی می‌شود.

وی تاکید کرد: امروز مصوب شد حقوق و مزایای اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکت‌های دولتی ساماندهی شود و همه این شرکت‌ها و موسسات انتفاعی و بانک‌های وابسته به دولت و شرکت‌های تابع آنان و هر شرکتی که به هر نحو تحت مدیریت دولت هستند مکلف شدند در چارچوب این دستورالعمل صرفاً پرداخت‌ها به هیئت مدیره و مدیران عامل و اعضایی که منصوب دولت هستند را داشته باشند.

 

عین اللهی: امیدواریم سال آینده طرح پزشک خانواده اجرایی شود

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که کنگره آمریکا در حال تصویب طرحی در ارتباط با ممنوعیت ورود مقامات ایران و فرزندان‌شان به آمریکا است، این طرح چه تاثیری بر شما و زندگی‌تان خواهد داشت گفت: هیچ تاثیری ندارد، مگر در  مواقعی که مقامات مجبور هستند که در سازمان ملل یا انجمن‌های مربوطه شرکت کرده و حضور داشته باشند، در غیر اینصورت هیچ تاثیری ندارد.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که برای سال آینده طرح پزشک خانواده در کل کشور اجرا شود.

 

فاطمی امین: افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت،معدن و تجارت بیان کرد: سال گذشته ۳/۵ درصد و امسال ۴/۹ درصد رشدتولید و اقتصادی در بخش صنعت داشته ایم که خیلی امیدوار کننده است. بهترین راه ایجاد  اشتغال در کشور و به نوعی توزیع درآمد از طریق بخش صنعت است. همین طور آمار تولید شرکت‌‎های صنعتی و معدنی بورسی در آبان ماه امسال ۶/۵ درصد نسبت به آبان سال گذشته بیشتر بوده است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص طرح جدید مجلس نمایندگان آمریکا برای ممانعت از ورود فرزندان و مقامات ایرانی به این کشور، بیان کرد: ما نیز آنها را تحریم خواهیم کرد که نتوانند به ایران بیایند. این تحریم خیلی بلاموضوع است.

وزیر صمت در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص علت افزایش قیمت خودرو در دو هفته گذشته، بیان کرد: نرخ ارز از پنج مسیر بر بازارهای کشور تاثیر می گذارد. یکی بر روی مواد اولیه است. مثلا در خصوص محصولی مانند خودرو حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد از قطعات آن را متناسب با نوع خودرو وارد کشور می کنیم. وقتی که قیمت دلار افزایش می یابد قیمت تمام شده خودرو نیز بالا می رود. ولی این قیمت تمام شده با قیمتی که اکنون در بازار است متفاوت است.

وی اضافه کرد: نکته مهم این است که از این مسیر قیمت خودرو در بازار در حال افزایش نیست. ما امروز یک قیمت تولید کننده داریم و یک قیمت بازار داریم. قیمت بازار بعضا تا ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون بالاتر از قیمت تولید کننده است. آنچه که در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده قیمت های بازار است. قیمت های بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده و افرادی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو می روند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: پس وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می کند قیمت خودرو نیز بالا می رود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می کند. در سال های گذشته نیز دقیقا قیمت های بازار با قیمت ارز بالا رفته و با قیمت ارز نیز پایین آمده است.

وی در ادامه تاکید کرد: راه حل این است که ما در درجه اول بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو تعادل برقرار کنیم.

دو راهکار بیشتر نیست؛ یکی افزایش تولید و دیگری واردات خودرو است. در حوزه تولید که رشد زیادی داریم. واردات نیز از آبان ماه نهایی شد. همین روزها است که اولین گروه خودروهای وارداتی وارد گمرک شوند. ما برنامه عرضه گسترده خودروهای وارداتی را پیش بینی کرده ایم.

 

وزیر کشور: بودجه ۱۴۰۲ بیشتر به شهرداری اختصاص یافته است

احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه جلسه امروز هیات دولت اعلام کرد: استاندار جدید کرمانشاه انتخاب شد. ممکن است یکی دو نفر دیگر از استانداران هم تغییر کنند.

وحیدی درباره آخرین تصمیمات برای ایجاد سه استان جدید اظهار کرد: مسائل تقسیمات استانی پیچیده بوده و ابعاد مختلفی دارد. پیشنهادات آماده شده و باید در کمیسیون‌های دولت مطرح شده و سپس به صحن دولت بیاید. کارهای تخصصی و اطلاعاتی انجام شده و اکنون منتظر بررسی در کمیسیون‌های دولت است.

وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره بودجه سال آینده وزارت کشور، گفت: بودجه بیشتر به حوزه‌ اجتماعی و شهرداری اختصاص یافته است.۴ درصد ارزش افزوده که باید به شهرداری‌ها تعلق گیرد، پیش‌بینی شده است و طبق قانون عمل شده است. ردیف خاصی برای بودجه امنیتی نداریم بودجه مختصری درباره مرزها داریم که در جای خود هزینه می شود.

 

خبر خوب وزیر ارتباطات برای گیمرها

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات اعلام کرد: با تلاش همکاران ۱۵۰ بازی پر مخاطب در کشورمان به داخل کشور منتقل شدند که زمان پینگ بازی را تا یک چهارم کاهش خواهد داد و ساز و کار این مساله به زودی اعلام خواهد شد.

وزیر ارتباطات همچنین اعلام کرد که ۳۰ میلیون نفر گیمر در کشور داریم که روزانه ۱.۵ ساعت در روز بازی می کنند.

وی در ادامه گفت: این هفته یک مرکز تماس و یک سامانه برای کسب  وکار اینترنتی راه‌اندازی کردیم تا بتوانند مشکلات خود را به ما مطرح کنند. در سامانه ۱۶۴۹ و پایگاه  ۱۶۴۹٫ir در سراسر کشور، شیوه تمام حمایت‌ها از کسب وکارهای اینترنتی گفته شده است. هرکسی به مشکل خورده است، از طریق این سامانه‌ها مشکل خود را بیان کنند. همکاران من این مشکلات را پیگیری می‌کنند.

 

نوری: تعطیلی مدارس تکرار نمی‌شود

نوری وزیر آموزش و پرورش در ارتباط با تعطیلی مدارس در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم با اشاره به مخالفت آموزش و پرورش با این نوع تعطیلی‌ها گفت: حقیقتا ما نگران دانش آموزان به دلیل این تعطیلی‌ها هستیم. شما می‌دانید آموزش مجازی در دوره آموزش عمومی و پیش دبستانی کارایی لازم را ندارد ولو اینکه می‌دانید همکاران ما زحمت زیادی را در این زمان می‌کشند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: من پیشنهاد دادم که مدارس تعطیل نباشد و آقای رئیس جمهور نیز تاکید کردند که حتما مدارس نباید تعطیل باشد، مگر در موارد خیلی استثنائی.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته مواردی بوده که تهران دومین شهر آلوده جهانی بوده ولی مدارس تعطیل نبوده است، ادامه داد: وقتی مدارس تعطیل می‌شوند اینگونه نیست که دانش آموزان در خانه بمانند و در بیشتر شهرهای ما دانش آموزان بیرون می‌آیند و با دوستان خود بازی می‌کنند و حضور موثر در کلاس درس ندارند و این چیزی است که باعث نگرانی معلمان و اولیا می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا هفته آینده نیز مدارس تعطیل خواهد بود، گفت: هفته آینده تعطیل نیست و من یادداشتی خدمت آقای رئیس جمهور دادم که این تعطیلی ها تکرار نشود.

 

اسماعیلی: با اقدام آمریکا علیه مقامات ایرانی موافقیم

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که نظر وی درباره قانونی که آمریکا برای جلوگیری از صدور ویزا برای مقامات ایرانی و بستگان درجه‌ یک آنان و ورود به این کشور گذاشته چیست، اظهار کرد: ما کاملاً موافقیم. همین کار را ادامه دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد همچنین با بیان اینکه من آخرین وضعیت فعالیت‌های هنری را به‌روز و در لحظه دارم، اظهار کرد: ده‌ها هزار هنرمند فعال در کشور داریم که در حوزه‌های مختلف مانند موسیقی، سینما و تئاتر فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در حال اجراست و دوستان خوب ما و هنرمندان‌ مشغول کار هستند، اظهار کرد: اساساً تا بوده هنرمندان پیشتاز فعالیت‌های اجتماعی بودند. ما قدرشناس هنرمندانی هستیم که برخلاف فشارهای جریان‌های معاند محکم پای کارهای فرهنگی و هنری هستند و به مردم خود خدمت می‌کنند.

 

سلاجقه: توله یوزهای پیداشده وضعیت مناسبی دارند

علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت پروژه «گتوند دو» اظهار کرد: ما قبلاً هم اعلام کردیم که اجازه گتوند دوم را نمی‌دهیم و مواضع ما همین است تا راستی‌آزمایی انجام شود. کارشناسان ما و وزارت نیرو مشغول کارهای میدانی هستند و بعد از مشخص شدن نتایج آن اعلام موضع می‌کنیم و هیچگونه آبگیری فعلاً انجام نمی‌شود.

وی درباره شرایط نگهداری دو توله یوز پیداشده(آذر و توران) نیز اظهار کرد: وضعیت مناسبی دارند و با هیچ مشکلی مواجه نیستند. باتوجه به تغذیه از مادر در دو هفته نخست خوشبختانه وضعیت خوبی دارند. ان‌شاءالله در همان منطقه هم رها خواهند شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره مقصر اصلی آلودگی هوا در کلان‌شهرها اظهار کرد: در کلان‌شهرها بیشتر صنایع محرک مقصر اصلی آلودگی هوا هستند، چون فرسوده هستند و مصرف سوخت بسیار بالایی دارند و با ترددهای تک‌سرنشین همراه می‌شوند. در عین حال آلایندگی نیروگاه‌ها نسبت آلایندگی‌شان از صنایع متحرک کمتر است.

 

وزیر نفت: هزینه پرمصرف‌ها بیشتر می‌شود

جواد اوجی وزیر نفت در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با افزایش قیمت انرژی برای مصرف کنندگان، گفت: هیچ گونه افزایش قیمتی برای مشترکینی که سقف الگوی مصرف را رعایت کنند، نخواهیم داشت و افزایش قیمت مصرف بر اساس آنچه که در دولت مصوب شده و در قانون بودجه ۱۴۰۱ بر آن تاکید شده مشمول مشترکینی است که سقف الگو را رعایت نمی‌کنند و هر چه این افزایش بیشتر باشد مشترکین پر مصرف باید هزینه بیشتری را پرداخت کنند.

وزیر نفت همچنین با بیان اینکه در حال حاضر در کانال تولید سه میلیون بشکه نفت در روز قرار گرفته‌ایم، ادامه داد: ظرفیت تولید نفت سبک نیز در کشور با ابتکارات همکاران ما در شرکت ملی نفت و پژوهشگاه نفت افزایش پیدا کرده است و این ظرفیت به روزانه به ۲۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=15235

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.