• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
کل 9621 امروز 6
2
با تغییر مدیر کل بانک مرکزی

بازار ارز آرام می‌گیرد؟

  • کد خبر : 15657
  • ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
بازار ارز آرام می‌گیرد؟
مصطفی قمری وفا - سخنگوی بانک مرکزی - اعلام کرد که هیئت دولت با استعفای صالح آبادی از ریاست بانک مرکزی موافقت کرد و با رأی اعتماد هیئت دولت، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی شد. تغییر رئیس کل بانک مرکزی، در این شرایط می‌تواند تا حدودی از شدت وخامت بازار ارز کم کند اما نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم.

به گزارش جمهور پرس؛ رئیس جمهور به رئیس کل جدید بانک مرکزی توصیه کرد که برای مدیریت بازار ارز از همفکری و مشورت همه افراد صاحب‌نظر استفاد کند و همچنین بر ضرورت هماهنگی کامل تیم اقتصادی دولت، نسبت به اجرای دقیق سیاست‌های اقتصادی جهت ثبات نرخ ارز تأکید کرد.

رئیسی افزود: شخصیت رؤسای بانک مرکزی می‌تواند در مدیریت اقتصاد تاثیرگذار باشد اما نباید فراموش کنیم که در حال حاضر بعضی از مشکلات ساختاری و عوامل متعددی همچون تحریم‌ها، رشد بالای نقدینگی، انحصار بنگاه‌های تولیدی، نرخ تورم و انتظارات تورمی بالا در نرخ ارز تاثیرگذار بوده است.

به گفته وی، وجود عوامل موثر در افزایش نرخ ارز دلیل نمی‌شود که رئیس کل بانک مرکزی قدرت این را نداشته باشد که بازار را تا حدودی مدیریت کند و تغییر رئیس کل بانک مرکزی در این شرایط می‌تواند تا حدودی از شدت وخامت اوضاع کم کند اما نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم.

سید ابراهیم رئیسی ضمن بیان این نکته که رئیس کل قوی می‌تواند مانع درخواست‌های غیراصولی و زیانباری که از ناحیه دولت بر بانک‌ها اعمال می‌شود، شود گفت: «رئیس جدید بانک مرکزی شاید نتواند اوضاع را بهتر کند اما امکان و اختیارات این را دارد که مانع وخیم‌تر شدن اوضاع در بازار ارز شود و از سرعت افزایش قیمت دلار کم کند. تصمیم‌گیری درباره ساختار رژیم ارزی، شناورسازی نرخ ارز، رژیم ارزی چند نرخی، میزان نرخ بهره، اضافه برداشت بانک‌ها، برداشت دولت از تنخواه در ساختمان بانک مرکزی رخ می‌دهد و علیرغم مشکلات ساختاری زیاد در اقتصاد کشور، رئیس کل بانک مرکزی می‌تواند با تصمیم‌گیری در موارد ذکر شده نقش کلیدی داشته باشد.»

وی در ادامه افزود: «ترکیب و ساختار تعیین شده برای شورای پول و اعتبار همواره با تصمیمات گرفته در این شورا، فشارهای زیادی بر بانک مرکزی وارد می‌کند و رئیس بانک مرکزی مقتدر می‌تواند از این فشارها کم کند.»

 

تصمیمات ارزی رئیس جدید بانک مرکزی 

از سویی رئیس کل جدید بانک مرکزی از تثبیت نرخ هر دلار در سامانه نیما روی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان خبر داد و گفت: «برای بازار آزاد نیز سیاست‌مان این است که این بازار را به‌صورت مستمر کوچک و نرخ آن را به نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک کنیم و آن را کاهش دهیم. »

محمدرضا فرزین ضمن بیان سیاست‌های خود گفت: ارز را تثبیت و دغدغه فعالان اقتصادی کشور را برطرف خواهیم کرد. دغدغه رئیس‌جمهور هم معیشت مردم است که با کنترل تورم و ارز آن را تامین خواهیم کرد.

به گفته او، «بر اساس سیاست جدید بانک مرکزی برای ثبیت نرخ ارز، نرخ هر دلار در سامانه نیما روی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت می‌شود و واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین آلات با این نرخ تامین و سایر مصارف ارزی که حدود ۴۰ مورد است، در بازار مبادله ارزی تامین خواهد شد.» وی از مردم خواست به بانک مرکزی اعتماد کنند تا بتواند بازارها را تثبیت کند.

فرزین تاکید کرد: «آنچه بسیار مهم است اعتماد مردم به رئیس بانک مرکزی است؛ حتما تلاش می‌کنیم که پاسخ اعتماد مردم را بدهیم.»

او با تأکید بر اینکه مهمترین وظیفه بانک مرکزی، کنترل نرخ تورم و نرخ ارز است، بیان کرد: «البته کلیه ارکان حاکمیتی در این مورد نقش دارند و باید همه دولت و تیم اقتصادی دولت در این زمینه با بانک مرکزی همکاری کنند.»

 

تغییرات در بانک مرکزی موجب ثبات نرخ ارز می‌شود

همچنین رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ابراز امیدواری کرد با تغییر و تحولات در ریاست بانک مرکزی نرخ ارز نیز به ثبات برسد زیرا با ثبات ارز، بازار طلا و سکه نیز به ثبات و آرامش می‌رسد و البته افراد نیز باید از ورود به بازار ملتهب خودداری کنند و معاملات هیجانی نداشته باشند.

«نادر بذرافشان» روز گذشته درباره وضعیت بازار طلا، اظهار داشت: «هفته گذشته قیمت سکه طرح جدید به‌طور تقریبی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۸۰۰ هزار تومان رشد قیمت داشت. »

وی افزود: «در یک ماه گذشته قیمت سکه طرح جدید حدود هفت میلیون تومان، نیم سکه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ربع سکه چهار میلیون تومان افزایش یافت. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در یک ماه گذشته ۴۰۰ هزار تومان رشد قیمت را ثبت کرد.»

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: «حباب سکه در یک ماه گذشته افزایشی بود، به این صورت که سکه طرح جدید بین ۲ میلیون تومان تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در نوسان بود، نیم سکه نیز بین سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نوسان داشت و بیشترین حباب مربوط به ربع سکه بود که بین چهار میلیون و ۱۰۰ تا چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان متغیر بود.»

وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۱ به طور میانگین بهای انس جهانی طلا ۱۲۷ دلار کاهش داشت، ادامه ‌داد: «از ابتدای امسال سکه طرح جدید ۳۸ درصد، نیم سکه ۴۶ درصد و ربع سکه ۷۵ درصد افزایش قیمت داشت و بخش عمده این رشد قیمت‌ها به دلیل رشد حباب قیمت‌ها بود که خود تحت تاثیر افزایش نرخ ارز در بازار داخلی بود و می‌توان گفت حباب سکه‌ها توجیه منطقی نداشت.»

بذر افشان درخصوص رشد حباب سکه در ماه‌های گذشته گفت: «در صورتی که انواع سکه در بازار عرضه می‌شد حباب سکه کاهش می‌یافت، اما این اقدام از سوی بانک مرکزی انجام نشد.»

این مقام صنفی بیان‌داشت: «به افرادی که برای حفظ سرمایه خود به بازار سکه و طلا هجوم می‌آورند توصیه می‌کنیم در خرید خود دقت و از مراکز معتبر خرید کنند.»

وی افزود: «همچنین حتما انواع سکه را از واحدهایی که فقط سکه معامله می‌کنند خریداری کنند و برای خرید مصنوعات نیز توجه داشته باشند که استاندارد لازم را داشته باشد و در فاکتور نیز کد مصنوع درج شده باشد و از خرید در فضای مجازی به ‌جد خودداری کنند.»

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=15657

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.