• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
کل 9641 امروز 14
3

با سواد رسانه ای زندگی را مدیریت کنیم

  • کد خبر : 12086
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۴:۲۶
با سواد رسانه ای زندگی را مدیریت کنیم
سرمقاله/ محمدرضا محمدیوسفی صاحب امتیاز و مدیر مسئول
جمهور پرس/ عصر ما عصری است که انسان در هر کجای دنیا که باشد به صورت اعجاب آوری اطلاعات از هر سو دریافت می‌کند. بمباران اطلاعاتی، از مشخصه‌های دوران حاضر است اما! آیا همه اطلاعاتی که ما از منابع گوناگون دریافت می‌کنیم دقیق و درست است؟
قطعاً اینگونه نیست و حجم بالایی از این اطلاعات با انگیزه‌های گوناگون از جمله: تبلیغات محصول یا فرهنگ، بالا بردن تعداد فالوور و… انجام می‌شود؛ اینکه بتوانیم اخبار و اطلاعات درست را از موارد نادرست تشخیص دهیم از اهمیت بالایی برخوردار است و به تعبیری در این دوران هنر محسوب می‌شود. در واقع می‌توان این گونه تفسیر کرد که داشتن سواد رسانه‌ای از معیارهای اصلی به کار بردن عنوان بی‌سواد و یا با سواد در عصر فناوری اطلاعات می‌باشد.
به بیان ساده تر سواد رسانه ای؛ توانایی تشخیص پیام و محتوای اخبار درست از اخبار نادرست است. به عنوان مثال وقتی اطلاعات یا خبری به ما می‌رسد، قبل از هر گونه اقدام در جهت انتشار و ارسال آن برای دیگران؛ با کمی اندیشه و تعمق؛ اول از درست بودنش مطمئن شویم و سپس خبر را قبول یا رد کنیم و یا نسبت به انتشار آن برای دیگران اقدام نماییم.
ابتدایی‌ترین اقدام جهت ارزیابی خبر، بررسی منبع دریافت آن و سپس خود خبر و محتوای آن است.
امروزه که استفاده ما از فضای مجازی و رسانه‌ای هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود، بهتر است کمی هم به فکر افزایش سواد سایبری و رسانه‌ای خود باشیم.
در سواد رسانه ای می‌آموزیم که چگونه از فضای رسانه‌ به بهترین شکل استفاده کنیم. سواد رسانه‌ای یعنی ما یاد بگیریم کی و کجا و چگونه از رسانه‌ها استفاده کنیم و در واقع ما مالک رسانه‌ها باشیم نه اینکه رسانه‌ها مالک ما شوند.
عصر حاضر عصری است که گویی ما بخشی از رسانه‌ها شده‌ایم. رسانه‌ها در کنار ما نیستند ولی ما با آنها زندگی می‌کنیم و بخشی از آنها شده‌ایم. در واقع ما همراه و همگام رسانه‌ها راه می‌رویم. امروزه اینترنت تمامی محتویات این اشکال از رسانه را به ما ارائه می‌دهد و تلفن‌های همراه هروقت و هر کجا به ما این امکان و دسترسی را می‌دهند.
وقتی از سواد رسانه‌ای برخوردارید، نقشه‌ای در دست دارید که برای هرچه بهتر گام برداشتن در فضای رسانه‌ای و آگاهی درست و دقیق؛ اخباری که به دست‌تان می‌رسد، یاریگرتان است و بدون این که بخواهید با پیام‌های مخرب رو به رو شوید، تجربه و اطلاعات مد نظرتان را کسب خواهید کرد. همچنین خواهید توانست زندگی‌ای را مدیریت کنید که خود خواهان آن هستید نه چیزی که رسانه‌ها برای شما در نظر گرفته‌اند. در واقع در بیانی جامع‌تر می‌توان گفت آینده از آن کسانی است که هوشمندانه، صادقانه و جدی‌تر فکر و تلاش می‌کنند.
رسانه‌ها بازیکنان جدید زندگی ما هستند و روز به روز همنیشینی‌شان با ما بیشتر و پررنگ‌تر می‌شود. ما هم در نقش مربی وکاپیتان می‌توانیم این بازکنان را مدیریت کنیم.
در حقیقت ما وارد عصر خارق‌العاده‌ای شده‌ایم که رشد تکنولوژی و اطلاعات، بی‌نهایت سریع، قدرتمند و پیش‌بینی نشده به جلو می‌روند. ما دراین دوران بدون شک به سواد رسانه‌ای نیاز داریم.
در این شرایط رسانه‌ها ایجاد کننده فرصت‌ها و چالش‌هایی هستند که در این آشفته‌ بازار افراد هوشمند از فرصت‌ها استفاده نموده و از چالش‌ها و تهدیدها دور می‌شوند. در واقع افراد هوشمند می‌توانند این چالش‌ها و تهدیدها را تبدیل به فرصت‌های عالی برای زندگی بهتر کنند.
از سوی دیگر باید بدانیم که این اخبار و اطلاعات حاوی پیام‌هایی هستند که دریافت این پیام‌ها در زندگی هر یک از ما نقش بازی می‌کند. پیام یک معنا را به ذهن‌ها منتقل می‌کند.
حواشی و پیام‌هایی که مالکان رسانه‌ها در دل پیام می‌گذارند و مخفی می‌کنند آن چیزی است که می‌خواهند زیر پوستی به خورد ما بدهند که در اصطلاح همان زیرمتن است و اتفاقات بیرونی مانند حواشی سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و برخورد مردم که خارج از اختیارات مالکان رسانه‌هاست را فرامتن می‌گویند. قطعا متن پیامی که به سوی ما ارسال می شود دارای زیر متن و فرامتن است که باید به آن توجه کنیم.
تا وقتی که زاویه دید خود را درست و اصلاح نکنیم، قهرمان‌های پشت پرده رسانه‌ها را نمی‌توانیم تشخیص دهیم و درست و نادرست بودن پیام خبر برای‌مان گنگ و مبهم خواهد ماند.
سواد رسانه‌ای یعنی کشف رمزها و رمزگشایی از اخبار؛ البته نباید فراموش کرد که اخبار این روزها در اشکال مختلف به ما منتقل می شوند. گاهی این اخبار از حالت یک متن خبری خارج می‌شوند و در قالب یک عکس یا کاریکاتور به ما می‌رسند. در این مواقع باید سواد بصری داشته باشیم. سواد بصری یعنی خوب دیدن. همه ما به عکس نگاه می کنیم اما آیا همه ما مفهوم دقیق و پیام آن عکس را دریافت می‌کنیم؟ در واقع می توان گفت که عکس‌ها با ما حرف می‌زنند. بعضی از عکس‌ها، عکس‌ها
ی دوگانه هستند که می‌توان از ‌آنها دو مدل برداشت متفاوت کرد.
رسانه‌ها قدرت ایجاد می‌کنند و به قدرت‌ها پیوند می‌خورند. از سوی دیگر رسانه می‌تواند قدرت را بالا و پایین یا کم و زیاد کند.
پیام‌های رسانه‌ها اتفاقات زیبا و زشت را رقم می‌زند. به زبان دیگر می‌توان گفت این کلمات هستنند که جنگ‌ها را شروع می‌کنند و یا به جنگ‌ها پایان می‌دهند و این را می‌توان به نوعی به اعجاز کلمات مربوط دانست.
همچنین کاریکاتور یک رسانه قوی است که پیام‌های اخلاقی و اجتماعی را بیان می‌کند. گاهی ما پیامی را می‌شنویم اما وقتی به زبان هنر و کاریکاتور ترجمه و تفسیر و رمزگذاری می‌شود، مفهوم برآمده از آن شیرین‌تر می‌شود و به قولی بیشتر به دل‌ها می‌نشیند.
عکس‌ها وکاریکاتورها که از موارد بصری رسانه‌ها هستند تاثیرات بسیاری در دنیای رسانه‌ای عصر حاضر دارند و لحظه به لحظه و روز به روز بیش از پیش پیام‌ها توسط عکس‌ها و کاریکاتورها منتقل می‌شوند.
اما در زیر بعضی از موارد که باعث بالا رفتن سواد رسانه‌ای ما و این‌که بتوانیم اخبار درست را از اخبار نادرست تشخیص دهیم خواهید خواند:
• بین وب‌سایت‌های خبری جعلی و وب‌سایت‌های واقعی تفاوت وجود دارد. آدرس یک سایت رسمی با https شروع می‌شود ولی بعضی از سایت‌های غیر رسمی سعی می‌کنند با حروفی شبیه به آن آغاز شوند ولی یک حرف کمتر یا بیشتر مثلا http که معمولا مخاطب به آن توجه نمی‌کند.
• اگر واقعا به دنبال این هستید که از رسانه‌های مجازی اخبار راست و درست بخوانید حتما گوگل را فراموش نکنید. تیتر خبر را در گوگل سرچ کنید تا ببینید خبرگزاری‌های رسمی نیز در مورد آن خبر اطلاعاتی داده‌اند یا خیر.
• هر چیزی که زیادی خوب، یا زیادی بد است می‌تواند محل شک باشد. در چنین مواقعی اول تلاش کنید تناقض‌های خبر را پیدا کنید و بعد این تناقض‌ها را به دیگران یادآوری کنید.
• ذهن‌هایی که در معرض اطلاعات بیشتر از منابع بیشتر هستند، توانایی بهتری در تشخیص اخبار جعلی دارند. خودتان را با حرف‌هایی مثل این که خواندن خبر برای سلامتی مضر است و آدم را افسرده و مضطرب می‌کند مشغول نکنید.
• آگاهی و مفید بودن برای خود و خانواده و اجتماع نیازمند در جریان اخبار بودن است، اخبار را از منابعی که در مورد نوشته‌های‌شان مسئولیت‌‌پذیر هستند دنبال کنید. منابع رسمی و دارای مجوز اخبار جعلی، کذب و شایعات را منتشر نمی کنند.
لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=12086

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.