• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 9489 امروز 2
4
بانک‌ها همچنان همکاری نمی‌کنند

ترمز رشد قیمت مسکن کشیده شد

  • کد خبر : 27477
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
ترمز رشد قیمت مسکن کشیده شد
کنترل و نظارت بیشتر بر مشاوران املاک نیاز جدی برای ساماندهی عرضه و قیمت مسکن است چون یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن،مشاوران املاک هستند

به گزارش جمهور پرس، مهرداد بذرپاش با بیان اینکه در روستاها زمین برای ساخت مسکن واگذار می‌کنیم، اظهار کرد: در حوزه ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده باید اقدامات زیادی برای جبران برخی عقب‌ماندگی‌ها از سال‌های گذشته انجام شود.
وی با یادآوری این‌که به شهرداری‌ها برای اجرای طرح‌های ساخت مسکن و نوسازی بافت‌های فرسوده کمک خواهیم کرد، افزود: موضوع بیمه مسکن و ساخت و ساز در مجمع تشخیص و شورای مصلحت نظام مورد تأیید قرار گرفته است و عملاً به حوزه ساخت و ساز کمک می‌کند.
وی با اشاره به اینکه بسته ۱۹ بندی مشوق‌ها برای رونق و افزایش ساخت و سازها تهیه و ابلاغ شده بود، گفت: هر جا که این بندها نیازمند اصلاح است می‌توانیم در شورای عالی شهرسازی این موارد و بندها را اصلاح کنیم.

مردم گلایه‌مند از اجرای پروژه‌های ساخت
بذرپاش ارائه تسهیلات بانکی را یکی از مشوق‌ها برای رونق ساخت و ساز مسکن بیان کرد اما این در حالی است که «محمدرضا احمدی» نماینده مجلس اظهار کرده که «اجرا طرح نهضت ملی مسکن در برخی استان‌ها از جمله گیلان و شهر رشت رضایت بخش نیست و مردم نیز به ما مراجعه کرده و از وضعیت اجرای پروژه‌های ساخت، گلایه‌مند هستند.»
وی افزود:‌ از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرده‌ایم هر چه سریع‌تر موضوع را بررسی و مشکلات را بر طرف کنند.
وی یادآور شد: در اجرای قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات شده‌اند، اما متاسفانه، همکاری آنها در این حوزه مطلوب نبوده و با مشکلاتی در این بخش مواجه هستیم.
تسنیم نوشت: در سال دوم جهش تولید مسکن (شهریور ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲) بانک‌ها باید ۴۵۸ هزار میلیارد تومان از تسهیلات خود را به بخش مسکن و پروژه های نهضت ملی مسکن تخصیص می‌دادند.
این در حالی است که مطابق آمار وزارت راه و شهرسازی تاکنون بانک مسکن ۹۹ هزار میلیارد تومان، بانک‌ سپه ۱۶ هزار میلیارد تومان، بانک ملت ۱۳ هزار میلیارد تومان، بانک تجارت ۸ هزار میلیارد تومان، بانک ملی ۷هزار ملیارد تومان، بانک صادرات ۷ هزار میلیارد تومان، بانک رفاه ۲ هزار میلیارد تومان و سایر بانک‌ها و موسسات مالی نیز در مجموع ۶ هزار ملیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند.
در واقع در سال اول و دوم اجرای قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها و موسسات عامل نهضت ملی مسکن باید ۸۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کردند. در سال دوم قانون مذکور سیستم بانکی ۱۵۸ هزار میلیارد تومان معادل حدود ۱۹ درصد به تکلیف قانون خود در بخش مسکن عمل کرده‌اند.

شناسایی زمین‌های بدون استفاده
از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی در مورد شناسایی زمین‌های بدون استفاده از محدوده شهرها که سال‌ها بدون ساخت و ساز مانده‌اند و لزوم تعیین تکلیف این اراضی سخن می‌گوید.
وی همچنین نظارت و ساماندهی مشاوران املاک، کنترل بازار و مصالح و خروج مصالح سیمان و فولاد از بورس کالا را در کنترل و کاهش قیمت مسکن امری مهم دانست و گفت: طی چهار ماه گذشته رشد قیمت مسکن در بسیاری از شهرها منفی شده است و یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت مسکن، گرانی مصالح ساختمانی است که این موضوع مهم در دستور جلسه شورای عالی مسکن هفته آینده قرار دارد و با حضور شخص رئیس جمهور مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت.
وی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی طبق قانون باید همکاری همه جانبه در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن داشته باشند، ادامه داد: تا پایان سال باید زمین ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی واگذار شود.
وی تصریح کرد: در حوزه‌های بافت‌های فرسوده و مسکن روستایی طرح نهضت ملی مسکن در بسیاری از استان‌ها از جمله مازندران باید سرعت بیشتری داشته باشیم. مکانیزم شهرداری‌ها و تسهیلات بانکی می‌تواند ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده شهری را رونق ببخشد.

فعالیت غیرقانونی مشاوران املاک، علت افزایش قیمت خانه
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مسئولان، کاربری مسکونی زمین‌هایی که ۲۰ سال نسبت به ساخت اقدام نشده را در شهرها جدی بگیرند، ادامه داد: در شهرهای حتی با جمعیت پایین زمین‌های ۳ تا ۴ هکتاری با کاربری مسکونی وجود دارد که بدون هیچ فعالیتی مانده است.
بذرپاش با اشاره به فعالیت بی رویه و غیر قانونی مشاوران املاک در شمال گفت: کنترل و نظارت بیشتر بر مشاوران املاک نیاز جدی برای ساماندهی عرضه و قیمت مسکن است، چراکه یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت ساختمان مسکونی، فعالیت غیرقانونی مشاوران املاک است.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=27477

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.