• امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
کل 9600 امروز 1
2
طحان نظیف:

تعداد تایید صلاحیت‌های انتخابات مجلس اضافه خواهد شد

  • کد خبر : 31206
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
تعداد تایید صلاحیت‌های انتخابات مجلس اضافه خواهد شد
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های نظارت بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر از جوانان تایید شدند که البته این رقم افزایش یافته و تعداد نهایی در روز پنج‌شنبه اعلام خواهد شد.
به گزارش جمهور پرس، هادی طحان‌نظیف افزود: تعداد داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکنون به بیش از ۱۴ هزار نفر رسیده که البته این رقم نهایی نیست؛ چون شورای نگهبان تا روز پنج‌شنبه (۱۹ بهمن ۱۴۰۲) مهلت رسیدگی به اعتراضات داوطلبان تایید‌نشده را دارد و نتیجه نهایی در پایان آن روز اعلام خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که تعداد تاییدصلاحیت‌ها از این رقم نیز فراتر رود.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون به ازای هر کرسی مجلس شورای اسلامی، ۴۸ نفر داوطلب هستند که با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی طبق قانون به بررسی شرایط داوطلبان می‌پردازد و داوطلبان در صورت احراز حداقل شرایط قانونی تایید خواهند شد.
طحان‌نظیف عنوان کرد: در بین تاییدصلاحیت‌شدگان از جریان‌های سیاسی مختلف حضور دارند که سوابق آن‌ها نشان دهنده گرایش‌های سیاسی‌شان است. البته ما در بررسی صلاحیت‌ها به گرایش‌های سیاسی افراد توجه نمی‌کنیم و طبق قانون تنها صلاحیت‌های فردی ملاک خواهد بود.
وی این نکته را هم بیان کرد که از اصناف، قشرها و گروه‌های مختلف اجتماعی افراد بسیاری داوطلب هستند؛ به طور مثال در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر از جوانان تایید شدند که البته این رقم افزایش یافته و تعداد نهایی در روز پنج‌شنبه اعلام خواهد شد.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره تعداد داوطلبان زن در این دوره از انتخابات هم گفت: بر اساس بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های نظارت، چهار برابر تعداد نمایندگان مجلس، داوطلب خانم وجود دارد که بر این تعداد افزوده خواهد شد؛ بنابراین مردم می‌توانند از قشرها و گروه‌های مختلف نمایندگانی در مجلس آینده داشته باشند تا مطالباتشان را پیگیری کنند.
وی گفت: طبق قانون در مورد صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری، فقهای شورای نگهبان اظهار نظر می‌کنند و در مورد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تمامی اعضای شورای نگهبان اعم از فقها و حقوقدان اظهارنظر می‌کنند.
طحان نظیف اضافه کرد: ما دلایل ردصلاحیت‌ها را به داوطلبان اعلام می‌کنیم. در همین راستا تاکنون حدود ۸ هزار دیدار با داوطلبانی که نکاتی درباره آن‌ها وجود داشت، صورت گرفت؛ موارد را با آن‌ها مطرح کردیم و اگر آن‌ها نیز اسناد و نکاتی داشتند دریافت کردیم.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه در بررسی صلاحیت‌ها باید حقوق داوطلبان و مردم رعایت شود، گفت: هر یک از داوطلبان، بستگان و هوادارانی دارند که باید آبروی آن‌ها حفظ شود و از سوی دیگر مردم نیز حق دارند که اگر داوطلبی فساد اقتصادی داشته یا از موقعیت خود سواستفاده کرده است، تاییدصلاحیت نشود.
سخنگوی شورای نگهبان این موضوع را هم یادآور شد که طبق قانون جدید انتخابات اگر داوطلبی از دلایل ردصلاحیت خود مطلع شود، اما در رسانه‌ها و افکار عمومی دلایل واهی مطرح کند و اتهاماتی را متوجه شورای نگهبان سازد، این شورا حق دارد که از خود دفاع کند.
لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=31206
  • نویسنده : محمدی
  • ارسال توسط :
  • منبع : خبرگزاری صدا و سیما، به نقل ازپایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.