• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
کل 9655 امروز 12
3

تفاوت روانشناسی زرد با روانشناسی علمی و تخصصی

  • کد خبر : 23435
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
تفاوت روانشناسی زرد با روانشناسی علمی و تخصصی
تفاوتی که روانشناسی زرد با روانشناسی علمی دارد این است که در وهله اول به هیچ وجه قول یا وعده‌های عجیب و غریب مقطعی و یا دفعی به مراجع داده نمی‌شود

جمهور پرس: این روزها در فضای مجازی بخصوص اینستاگرام صفحات خیلی زیادی در مورد روانشناسی یا به نام یک روانشناس خاص می‌بینیم که ادعا دارند دارای تحصیلات روانشناسی هستند. در تبلیغات اینگونه افراد آمده که مثلا  طی دو هفته، دوماه با پکیج‌های متفاوت می‌توانند حال‌تان را خوب کنند و یا توان این را دارند که هر مشکلی دارید را حل کنند. تفاوتی که روانشناسی زرد با روانشناسی علمی دارد این است که در وهله اول به هیچ وجه قول یا وعده‌های عجیب و غریب مقطعی و یا دفعی به مراجع داده نمی‌شود. یعنی ما هیچ‌وقت به یک مراجع نمی‌توانیم بگوییم که من حتما تو را طی دوازده جلسه با فلان تکنیک از این رو به آن رو می‌کنم. هرجایی در تبلیغ روانشناسان به کلمات یا جملاتی مانند؛ اولین، بهترین، سریع‌ترین روش‌های درمان، اولین تکنیک، تکنیک منحصر به فرد، پکیج‌های معجزه‌آسا و… را مشاهده کردید؛ به جنبه کلاهبرداری چنین تبلیغاتی هم فکر کنید. همانطور که در مباحث جسمانی مثل لاغری و…  قطعا چنین تبلیغاتی کارآمد نیست، در روانشناسی نیز به این شکل است.

در روانشناسی زرد تاکید بر این امر وجود دارد که خیلی سریع می‌تواند مشکل روحی شما را برطرف کند و از همه مهم‌تر اینکه با جملات خیلی مثبت و انگیزشی، تلاش می‌کند حال فرد را تغییر دهد. البته نباید فراموش کرد که ما مشکلی با جملات مثبت و انگیزشی نداریم اما     مشکل از آنجا شروع می‌شود که پیشینه فرد، ویژگی‌های شخصیتی، ویژگی‌های تربیتی، خانوادگی و ژنتیکی و زیستی فرد در نظر گرفته شود.  نباید فکر کنیم همه آدم‌ها با یکسری جملات کلیشه‌ای و روتین‌های تکراری می‌توانند مثلا از افسردگی خارج شوند. این جملات مثبت قطعا آثار دفعی و کوتاه مدتی خواهند داشت ولی در طولانی‌مدت فرد متوجه می‌شود که حالش بهتر نشده.

مشکل روانشناسی زرد این است که اصلا ویژگی‌های شخصیتی و فردی مراجع را در نظر نمی‌گیرد و قائل به یک نسخه  کلی است. در واقع یک نسخه مشترک برای همه مراجعین پیچیده می‌شود؛ نسخه‌ای که ممکن است فرد را بعد از مدتی سرخورده کند. این سرخوردگی به آن علت    است که در شروع، با جملات انگیزشی حوصله فرد مراجع زیاد می‌شود و انرژی کاذبی در او ایجاد می‌گردد، حتی بعضی مواقع تصمیم‌های آنی می‌گیرد که نتیجه این تصمیمات منفی خواهد بود.  بعد از مدتی حوصله و انرژی کاذب کمتر می‌شود و فرد به این فکر فرو می‌رود که چرا روش‌های در پیش گرفته نتیجه نداد، چرا حال من بهتر نشد و از قبل سرخورده‌تر می‌شود.

پس اگر قرار است از روانشناس کمک بگیریم و از مطالبش استفاده کنیم، بجزء سابقه آن روانشناس در نظر بگیرید که آیا روش او یک روش روانشناسی زرد دفعی و گذراست یا واقعا از طریق روش‌های دقیق، عمقی و علمی به ما کمک خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=23435
  • نویسنده : دکتر مژده خنجری روانشناس و مجری تلویزیون
  • ارسال توسط :
  • منبع : جمهور پرس
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.