• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
کل 9509 امروز 0
3
به مناسبت روز صنایع دستی؛

جهانی شدن هنر دست بانوان ایرانی

  • کد خبر : 24089
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
جهانی شدن هنر دست بانوان ایرانی
زنانی توانمند که از تاریک‌خانه و دالان‌های کارگاه‌های نمور قالی و... هنر دست آنان بیرون آمده و در بزرگ‌ترین نمایشگاه‌ها به معرض نمایش گذاشته شده

جمهور پرس: سرشار از شور و دستانی ظریف و ذهنی خلاق، بهترین تعریفی است که می‌توان برای پروردگاران صنایع دستی، این خالقان بی‌بدیل هنرمند، گاه فراموش شده وصف داشت؛ هنرمندانی که دل‌شان کارفرمای مانای شغل‌شان است.

امروز روز صنایع دستی است؛ روزی است که نوای طنین دف قالیبافان، عطر رنگ مینای به فیروزه نشسته میناکاران، جلوه استقبال، افتتاح، کمند و بدرقه کتابداران، هنرنمایی قلم و نقش طره، سیاه مشق، صریر و قلم‌زنی خطاطان…

الیاف، رنگ و نقش با رقص سرانگشت زنان و مردان، به زیبایی، بر صنعت، معنای هنر و جلوه‌گری می‌بخشند.

جهانی شدن هنر دست بانوان ایرانی

تلاقی هنر، توانمندی دستان و ظرافت انگشتان، صنعتی می‌آفریند که زیست اصیل فرهنگی ایران زمین را به شهرتی جهانی مبدل ساخته است .

آری زندگی زیبای انسان با هنر و نقش، گره‌خوردگی دیرینه دارد. شاید به همین دلیل، تکامل و تعالی هنر، همیشه دغدغه وی بوده است.

ذوق و شوق گرانمایه ی  زنان بین تارهای قالی، خمیرمایه سفال‌ها و نقش و نگار فلزات، ظرافت گره‌ها و سوزن‌های به نقش نشسته بینان کننده ابداع و بازگو کننده حضور اولیه و فعال زنان در صنایع دستی است؛ حضوری موثر ، حتی در میان هنرهای خشنی چون چوب و فلزکاری صنعت گران، که ظرافت کمتری در آنها شاهدیم .

جهانی شدن هنر دست بانوان ایرانی

صنایع دستی با روح لطیف زنانه پیوندی دیرینه دارد و سرانگشتان مهر زنانه را درون سینه خود محفوظ داشته، به ارث برده تا به امروز که هنرهای دستی ، صنعت و کسب و کار را با خود همراه ساخته  و توجه به فعالیت، نوآوری و خلاقیت کارآفرینی‌های فعال این عرصه را رقم می‌زند؛  درخشش زنان موفقی که برای صنعتی شدن هنرهای دستی، زحمات ارزنده کشیده‌اند و اکنون شاهد حضور فعال و کارآمدیِ ایشان  در عرصه‌های داخلی و بین‌الملل هستیم .

زنانی توانمند که از تاریک‌خانه و دالان‌های کارگاه‌های نمور قالی و… هنر دست آنان بیرون آمده و در بزرگ‌ترین نمایشگاه‌ها به معرض نمایش گذاشته شده و کسب کارهای داخلی و جهانی این عرصه را رقم زده است.

امید که با حمایت‌های اجتماعی و فرهنگی مردم و دولت، این درخشش‌ها روزافزون‌تر گشته، موانع بررسی شده و مرتفع گردد و بانوان در صنایع خلاق، حضوری فعال، موثر و رو به تعالی داشته باشند.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=24089
  • نویسنده : صدیقه غریبی/ کارشناس رسانه در حوزه زن و خانواده
  • ارسال توسط :
  • منبع : جمهور پرس
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.