• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
کل 9641 امروز 14
4

حساسیت‌های پوستی، نوبرانه بهاری

  • کد خبر : 20674
  • ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
حساسیت‌های پوستی، نوبرانه بهاری
اشکال مختلفی از حساسیت‌های پوستی وجود دارد که بروز آنها در سن و نژادهای مختلف متفاوت است. بعضی از حساسیت‌ها ارثی هستند مثل کسانی که با اگزمای سئورئیکی به دنیا می‌آیند.

به گزارش جمهور پرس، دکتر «امیررضا حنیف نیا»؛ متخصص پوست، مو و لیزر، با توجه به آغاز فصل بهار و شدت گرفتن حساسیت‌های پوستی گفت: یکی از مشکلات این روزها آلرژی‌های پوستی است. اشکال مختلفی از حساسیت‌ها وجود دارد که بروز آنها در سن و نژادهای مختلف متفاوت است. بعضی از حساسیت‌ها ارثی هستند مثل کسانی که با اگزمای سئورئیکی به دنیا می‌آیند. این افراد از بدو تولد دچار این اگزما هستند که معمولا در دوران نوجوانی حساسیت‌های آنها به خاموشی گراییده می‌شوند و پس از مدتی در همین دوران مجددا خود را نشان می‌دهد.

 

اگزما در کودکی

حنیف نیا ضمن بیان اینکه اگزما و حساسیت‌ها در دوران نوزادی به صورت پوسته‌هایی در کف سر نوزاد خود را نشان می‌دهند و مادران با دیدن چنین پوسته‌هایی به شدت نگران می‌شوند افزود: این نوع اگزماها نباید ایجاد نگرانی کنند. این پوسته‌ها که روی سر نوزاد دیده می‌شود به هیچ عنوان نباید توسط والدین کنده شود و با استفاده از روغن زیتون و شامپوهای مخصوص، خودبه‌خود از بین می‌روند. اگزمای سئورئیک که عموما در نواحی سر و صورت، جلوی سینه، پشت گوش و سر، خود را نشان می‌دهد خاموش می‌شود و در نوجوانی دوباره با پوسته‌های سر، قرمزی کنار بینی، پوسته‌دهی کنار ابروها و… بروز می‌کند.

این نوع اگزما، طولانی مدت بوده و درمان قطعی ندارد؛ درمان‌هایی شامل شامپو، ترکیب لوسیون‌های ضد قارچ با لوسیون‌های حاوی کورتون‌های بسیار ضعیف، کنترل کننده این نوع اگزما هستند و در موارد شدیدتر داروهای ضدایمنی برای بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر انواع اگزمای ارثی می‌توان اگزمای آتوپیک را نام برد. این نوع اگزما از یک تا دو ماهگی به بعد بروز می‌کند  و به تدریج شدت پیدا می‌کند. اگزمای آتوپیک در بچه‌ها خودش را با پوسته و قرمزی پوست در ناحیه چین‌ها نشان می‌دهد و با افزایش سن به تدریج به سمت قسمت‌های خارجی مثل زانوها و آرنج‌ها تغییر مسیر می‌دهد.

این متخصص پوست و مو ضمن بیان اینکه اگزمای آتوپیک اکثرا در دوران کودکی بهبود پیدا می‌کنند گفت: در واقع کودکان مبتلا به اگزمای آتوپیک، در زمان نوجوانی دیگر این اگزما را نخواهند داشت.

 

نکات مهم در مورد کودکان آلرژیک

حنیف نیا در ادامه به نکاتی اشاره کرد که در کودکان بخصوص کودکانی که آلرژی دارند باید به آنها توجه کرد. او گفت:

  • لباس‌های این کودکان حتما باید نخی باشد و از لباس‌های پلاستیکی یا پشمی به هیچ عنوان استفاده نشود.
  • اگر مادر، شیرده است در دوران شیردهی حتما از ماست پروبیوتیک در رژیم غذایی‌اش استفاده کند.
  • بخور سرد در داخل اتاق برای این کودکان بسیار کمک‌کننده خواهد بود.
  • استحمام زیاد کودکان دارای حساسیت باید کم شود و در استحمام کودک از لیف استفاده نشود.
  • در کودکانی که اگزمای ارثی دارند در زمانی که غذای کمکی به کودک داده می‌شود، حتما تا سه الی چهار هفته فقط یک نوع غذای کمکی به کودک داده شود تا از عدم حساسیت کودک به آن غذای مکمل اطمینان حاصل گردد.
  • خوراکی‌هایی مانند چیپس، پفک و خوراکی‌هایی که دارای ادویه بسیار هستند می‌تواند در کودکانی که حساسیت ارثی دارند ایجاد مشکل نمایند.

متخصص پوست و مو و لیزر در بخش دیگر از صحبت‌هایش به نوع دیگری از آلرژی‌ها یعنی آلرژی‌های غیرژنتیکی و غیرسرشتی مانند حساسیت‌های تماسی اشاره کرد و افزود:  در این ایام که بسیاری از مردم درگیر خانه‌تکانی هستند، متاسفانه چند ماده شوینده را با هم ترکیب می‌کنند، از دستکش استفاده نمی‌کنند و از شوینده‌های معطر استفاده می‌کنند. این موارد باعث ایجاد اگزماهای شدید می‌شود. برای انجام کارهای نظافتی خصوصا در این ایام حتما از دستکش نخی در زیر و دستکش لاستیکی در رو استفاده کنید. حتما به یاد داشته باشید که دستکش لاستیکی به تنهایی کافی نیست و در زیر دستکش‌های لاستیکی حتما از دستکش‌های نخی استفاده کنید. همچنین از ترکیب کردن مواد شوینده و تماس آنها بادست‌تان خودداری کنید و سعی کنید از مایع دستشویی استفاده نکنید و به جای آن از پدها و صابون‌های کرم‌دار که در برندهای مختلف وجود دارد استفاده نمایید.

وی در مورد اگزماهای شغلی گفت: بعضی از اگزماها ناشی از شغل افراد است. کسانی که با مواد شیمیایی خاص کار می‌کنند؛ کسانی که به لحاض شغلی مجبور به استفاده از رزین‌ها هستند، کسانی که با سیمان سر و کار دارند حتما باید دستکش نخی در زیر و دستکش کار را در روی دستکش نخی استفاده کنند.

 

پیشگیری‌های ساده از آلرژی‌های شغلی

حنیف نیا ضمن بیان اینکه درمان آلرژی‌های ناشی از سیمان بسیار مشکل است گفت: مراقبت‌های پیشگیرانه از آلرژی بسیار ساده است؛ چرب کردن با وازلین یکی از ساده‌ترین روش‌هاست. استفاده از شوینده‌های غیرمعطر و غیررنگی بسیار کمک‌کننده است. استفاده از کرم‌هایی که مواد آبرسان دارند مثل گلیسیرین و اوسرین بسیار موثر هستند. گاها می‌شنویم بعضی از افراد که آلرژی‌های شدید پوستی دارند می‌گویند با سفر به نواحی شمالی کشور از آلرژی پوستی آنها کاسته شده است و این به خاطر رطوبت موجود در هوای نواحی شمالی کشور است. بنابراین ما می‌توانیم با رساندن رطوبت همیشگی به پوست، آن را در برابر آلرژی محافظت کنیم.

همچنین اگر کرم‌هایی مثل وازلین و اوسرین به خاطر چربی زیادی که دارند اذیت‌تان می‌کند می‌توانید از کرم‌های مرطوب‌کننده حاوی سرامید استفاده کنید که مدت زمان بیشتری پوست را مرطوب نگه می‌دارد.

کسانی که دچار آلرژی‌های تماسی شغلی هستند گاها به این خاطر مجبور می‌شوند که شغل‌شان را تغییر دهند. همچنین این بیماران گاهی لازم است که داروهای ضدایمنی بخورند زیرا کرم و پماد نمی‌توانند در درمان آنها تاثیرگذار باشند.

 

آلرژی در سنین بالا

این متخصص لیزر در مورد حساسیت و آلرژی در سنین بالاتر (۶۰ سال به بالا) افزود: آلرژی‌ها در سنین بالا به شکل شکنندگی پوست خود را نشان می‌دهند. این افراد حتما باید از لباس‌های نخی استفاده کنند و نواحی خشک پوست را حتما چرب کنند. گاهی نیاز است که چنین افرادی از پمادهای منقطع کورتون استفاده کنند تا خارش ناشی از این آلرژی از بین برود. تعداد دفعات استحمام در این افراد باید محدود و به دو بار در هفته و هر بار بیش از ۵ دقیقه طول نکشد. بخور سرد موجود در اتاق برای این افراد بسیار موثر خواهد بود.

وی در پایان در مورد تاثیر خوراکی‌های طبیعی و مکمل‌های گیاهی بر آلرژی گفت: نباید فراموش کنیم که ویتامین اومگا ۳ می‌تواند آبرسانی پوست را بهتر کند. کسانی که اگزماهای شدید دارند در هر سنی می‌توانند از مکمل‌های گیاهی استفاده نمایند. در آلرژی افراد پسوریازیس، قرص زردچوبه بسیار موثر است. همچنین در خانواده‌هایی که اگزما موروثی است، توجه به چند نکته برای پیشگیری از اگزما بسیار ضروری است:

  • هفته‌ای دو تا سه بار خوردن ماهی و قرص‌های‌ اومگا ۳ بسیار کمک‌کننده است.
  • خوردن قرص زردچوبه بسیار موثر و مفید است.
  • استحمام بدون استفاده از لیف و استفاده از لوسیون بدن پس از استحمام
  • کم کردن استرس
  • خودداری از کندن پوسته‌ها
  • استفاده از شوینده‌های مناسب
  • خوردن ماست پروبیوتیک که تنظیم‌کننده سیستم ایمنی بدن است.
لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=20674

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.