• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل 9537 امروز 3
4

حضور رئیس‌جمهور در حافظیه؛ تبلور چندین‌باره دغدغه‌مندی فرهنگی

  • کد خبر : 28001
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲:۲۱
حضور رئیس‌جمهور در حافظیه؛ تبلور چندین‌باره دغدغه‌مندی فرهنگی
حضور رئیس‌جمهور در حافظیه، فارغ از جنبه زیباشناختی، به لحاظ پیگیری امور مرتبط و البته دلگرمی دغدغه‌مندان این حوزه، از اهمیت ویژه‌ای قائل است که می‌تواند در راستای تحقق شعارهای فرهنگی دولت طی ۲ سال روی کار آمدن دولت سیزدهم باشد.

به گزارش جمهور آنلاین، رئیس‌جمهور در دومین سفر استانی خود به استان فارس، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی انجام دادند تا این سفر، هم‌زمان با روز بزرگداشت حافظ، صورت بگیرد. این همزمانی، فارغ از وجوه زیباشناختی، در نخستین نگاه، مبین جایگاه والای فرهنگ نزد عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است و اینکه آقای رئیس‌جمهور، در خلال ضیق وقتی که برای برنامه اقتصادی و سیاسی خود دارند، طبق وعده، از مقوله فرهنگ غافل نشده و برای چندمین بار طی ۲ سال اخیر، در مناسبت‌هایی این‌چنینی، ارزش مقولات فرهنگی و اقتضائات آن را برجسته کرده است.

پیش از این، تنها محمود احمدی‌نژاد در کسوت رئیس‌جمهوری ایران، در ۲۰ مهر بر مزار حافظ حضور یافت و حالا آیت‌الله رئیسی، عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است که در کنار برنامه‌های فشرده کاری خود در حوزه عمران و اقتصاد و پیگیری طرح‌های مصوب سفر نخست به استان فارس، سری هم به آرامگاه حافظ می‌زند.
این سفر فارغ از احترامی که رئیس‌جمهور به ساحت حافظ شیرازی و فرهنگ ایران قائل است، یک آورده بزرگ دیگر نیز دارد و آن، مصوبات و بودجه‌های احتمالی است که رئیس‌جمهور، در این مکان برای پیشبرد مقاصد فرهنگی با محوریت حافظ در نظر خواهند گرفت و این خبر بسیار خوشایندی است که می‌تواند راهگشای بسیاری از بن‌بست‌های منتهی به این امر طی سالیان اخیر باشد.

رئیس‌جمهور تاکنون در مناسبت‌های مختلفی اعلام کردند که فرهنگ، از جایگاه ویژه‌ای در دولت سیزدهم برخوردار بوده و به نوعی اهم امور است. سخنی که هیچ‌گاه در مقام وعده و شعار باقی نمانده و ایشان در مناسبت‌های مختلف، نسبت به پاسداشت فرهنگ و جریان‌های فرهنگی، همت ویژه‌ای به خرج دادند. این رویکرد در شرایطی رخ داده که برخی از تحلیل‌گران، در آغازین ماه‌های شروع به کار دولت سیزدهم، بزرگ‌ترین چالش دولت را فرهنگ و مسائل حول آن نامیده بودند. آنها اعتقاد داشتند که زمختی معضلات اقتصادی و سیاسی، مانع از توجه دولت به مشکلات فرهنگی خواهد شد و این نادیده انگاشتن، ضربات بسیاری را بر نسل‌های مختلف و شاخه‌های گوناگون فرهنگی به همراه خواهد آورد.

رئیسی اما از بدو آغاز به کار دولت سیزدهم، وسعت نظر بسیاری نسبت به مقولات فرهنگی در شاخه‌های گوناگون داشته است: از توجه به آپارتاید فرهنگی، فرهنگ ملی – میهنی و ابلاغ آئین‌نامه شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان گرفته تا پیگیری و رفع موانع پیش روی دانشگاهیان، نخبگان فرهنگی، روزنامه‌نگاران، اهالی سینما و موسیقی، تجسمی، حوزه، فرهنگ رضوی، نشر و . . . ازجمله مواردی بوده که رئیس جمهور طی ۲ سال ابتدایی فعالیت خود، توجه ویژه‌ای به آنها داشته و تسهیل‌گری بسیاری در این حوزه‌ها رقم زده است؛ برخی از این تسهیل‌گری‌ها، اموری بوده که در طول دهه‌ها، مسکوت مانده و هیچ پیشرفتی را ندیده است که خوشبختانه با پیگیری‌ها و البته تخصیص بودجه، اتفاق‌های مهمی در این حوزه به ثبت رسیده است.

حالا و در بحبوحه فشارهای سیاسی، اقتصادی و . . . رئیس‌جمهور در روز بزرگداشت حافظ، بر مزار این شاعر حضور یافت و این گفته خود که حمایت از اهالی فرهنگ و هنر نباید لفظی باشد را بار دیگر در جبهه عملیاتی به ثبت رساند. این اتفاق از منظر روانی نیز یک حرکت مثبت ارزیابی شده و دلگرمی‌های بسیاری را برای هنرمندان و اهالی فرهنگ به همراه خواهد داشت.

اینکه رئیس‌جمهور در ۲۴ساعت حضور در استان فارس، علاوه بر دیدار مردمی در شاهچراغ و افتتاح آزادراه و چند طرح عمرانی دیگر، حالا با حضور بر سر مزار حافظ، جلوه دیگری از مردمداری را به ثبت رساندند، نشان‌دهنده توجه ویژه ایشان به تمامی امور مردمی است که فرهنگ، در راس این هرم قرار داشته و در هر برهه‌ای، مصادیق مختلفی از آن به ثبت می‌رسد. این خود، می‌تواند بزرگ‌ترین دلگرمی برای دغدغه‌مندان فرهنگی کشور باشد که شخص اول اجرایی کشور، این‌چنین در کنار مسائل ریز و درشت، فرهنگ را در اولویت قرار داده و هر بار به مناسبت‌های مختلف، سعی در نکوداشت و پاسداشت شاخه‌های مختلف فرهنگ در ام‌القرای تاریخ فرهنگ جهان دارند.

یارب این نوگل خندان که سپردی به منش

می‌سپارم به تو از چشم حسود چمنش

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=28001

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.