• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
کل 9616 امروز 1
4
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

دانش بنیان‌ها به خودکفایی در محصولات کشاورزی ورود کنند

  • کد خبر : 5908
  • ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۸
دانش بنیان‌ها به خودکفایی در محصولات کشاورزی ورود کنند
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت‌های دانش بنیان با اصلاح نباتات و اصلاح روش‌های تولید محصولات کشاورزی می‌توانند گامی مهم برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی بردارند.

جمهور پرس/ غلامرضا نوری قزلجه در گفت وگو با ایرنا، در خصوص راهکارهای خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک گفت: خودکفایی در تولید کالاهای اساسی امری ضروری است باید بتوانیم مایحتاج غذایی کشور را تولید کنیم، اما در تولید برخی از این محصولات از نظر اقلیم و منابع آب دارای محدودیت‌هایی هستیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید برلزوم تولید روغن مورد نیاز کشور گفت: میزان تولید داخلی روغن در شرایط فعلی قابل قبول نیست، سیاستگذاری‌ها در این زمینه باید به گونه‌ای باشد که سطح زیر کشت دانه‌های روغنی افزایش یابد.

نوری قزلجه عدم خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک را ناشی از سوءمدیریت، محدودیت‌های اقلیمی و منابع دانست و افزود: این عوامل موجب شده عمده واردات کشور در بخش کشاورزی مربوط به روغن و شکر باشد و در تامین نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی هم باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد تا بخشی از این کمبودها از طریق کشت ذرت و سویا در کشور تامین شود.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات مهم و اساسی نمی‌توان محدودیت‌های اقلیمی را تغییر داد، اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان با اصلاح نباتات و اصلاح روش های تولید محصولات کشاورزی می‌توانند گامی مهم برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی بردارند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه خودکفایی کامل در زمینه تامین کالاهای استراتژیک در کوتاه مدت قابل تحقق نیست، گفت: توقع نداریم که دولت در کوتاه مدت ۱۰۰ درصد در تولید محصولات استراتژیک به خودکفایی دست یابد، اما افزایش ۲۵ تا ۳۵ درصدی تولید محصولات استراتژیک در کوتاه‌مدت اقدامی اساسی و مهم است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به مافیای پشت پرده عدم خودکفایی در تولید کالاهای استراتژیک گفت: شاید مافیا برای وضعیت موجود کیسه دوخته باشد اما نمی‌تواند در سیاست‌گذاری‌های کلان کشت و تنظیم بازار دخالت کند. رانت خواران گاهی از به هم ریختگی‌های مدیریتی کشور سوءاستفاده می‌کنند که اگر سیاستگذاری‌های حاکمیت در این زمینه تقویت شود نمی‌توانند به اهداف خود دست یابند.

وی افزود: با توجه به رشد جمعیت در کشور باید در بحث خودکفایی کالای استراتژیک چشم اندازی را در نظر بگیریم و با برنامه ریزی بتوانیم مشکلات کشور را در این زمینه حل کنیم.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=5908

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.