• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
کل 9643 امروز 16
3

درمان عوارض ناشی از سوختگی پوست

  • کد خبر : 19884
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
درمان عوارض ناشی از سوختگی پوست
 یکی از مواردی که بعد از تصادفات و یا سوختگی‌ها بخصوص سوختگی‌هایی که در چهارشنبه آخر سال اتفاق می‌افتد و به وفور دیده می‌شود، عواقب طولانی مدتی است که پس از این موارد بجا می‌ماند. برای درمان عوارض ناشی از چنین حوادثی چه باید بکنیم؟

به گزارش جمهور پرس، دکتر «امیر رضا حنیف نیا» متخصص پوست، مو و لیزر پاسخگوی سوالات ما در این مورد بود و به خبرنگار ما گفت: همکاران ما در صوانح و سوختگی وقتی درصد سوختگی و شدت آن را می‌بینند سریع پیوندهای پوستی را انجام می‌دهند تا اجازه ندهند آب و الکترولیت از بدن خارج شود و نگذارند که بالانس طبیعی خون بهم بخورد. بنابر این سعی می‌کنند که در سریع‌ترین زمان، زخم ناشی از سوختگی یا تصادفات بسته شود. این بستن زخم عواقب طولانی مدتی ایجاد می‌کند مثل تغییر رنگ شدید در پوست، حالت وصله پینه شدن پوست، بدشکلی و ضخامت پوست بخصوص در ناحیه صورت.

ایشان در مورد اقدامات اولیه توسط پزشکان گفت: البته نباید فراموش کنیم که همکاران ما در آن زمان مجبور هستند برای حفظ جان بیمار این کارها را در ساعات اولیه انجام دهند زیرا ریسک عفونت و ریسک برهم خوردن الکترولیت‌ها طی ساعات اولیه بسیار بالا است و می‌تواند خطرات جانی برای بیمار در پی داشته باشد.

وی در مورد عوارض بعد از درمان اولیه اظهار داشت: نکته‌ حائز اهمیت این است که عواقب ناشی از درمان اولیه تصادفات و سوختگی‌ها می‌تواند بر روی پوست فرد حادثه‌دیده، تا سال‌ها باقی بماند؛ برجستگی‌های قرمز رنگ که در زبان عامه به آنها «گوشت اضافه» گفته می‌شود.

حالا این سوال مطرح است که آیا می‌شود برای این افراد کاری کرد؟ چه زمان بیمار برای درمان چنین عوارضی مراجعه کند؟ در واقع پس از اینکه حادثه برای فرد اتفاق می‌افتد و توسط پزشکان، زخم‌ها بسته می‌شود، برای جلوگیری از عوارض پس از آن چه زمانی باید اقدام شود؟

حنیف نیا در پاسخ به این سوال به خبرنگار ما گفت: از همان روزی که فرد از بیمارستان مرخص می‌شود اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از به وجود آمدن عوارض بعدی باید آغاز شود.

ساده‌ترین راه برای جلوگیری از به وجود آمدن گوشت‌های اضافه، اقدامات پیشگیرانه است. این افراد باید از لباس‌های مخصوص سوختگی استفاده کنند؛ لباس‌های فشارآورنده‌ای که از ایجاد گوشت‌های اضافه جلوگیری می‌کند. لازم است بدانید که در ناحیه قفسه سینه و نواحی شانه‌ها ایجاد گوشت‌های اضافه بسیار شایع است بخصوص در افراد زیر ۳۰ سال.

این گوشت‌های اضافه ابتدا به صورت خارش خود را نشان می‌دهند و پس از آن به صورت التهاب و قرمزی ناحیه و سپس ضخامت و زیاد شدن حجم پوست در آن ناحیه. بنابر این فرد آسیب‌دیده می‌تواند در مراحل اولیه با پوشیدن لباس‌های مخصوص سوختگی که به این نواحی فشار می‌آورند و خون‌رسانی به این نواحی را کم و تکثیر بافتی را مهار می‌کنند از به وجود آمدن گوشت‌های اضافه جلوگیری کنند.

این متخصص پوست و مو ضمن بیان اینکه بعضی از افراد با پوشیدن لباس‌های مخصوص سوختگی باز هم دچار این عارضه می‌شوند افزود: اگر در مراحل اولیه، یعنی زمانی که ناحیه سوختگی قرمز است، بیمار به پزشک متخصص مراجعه کند، درمان بسیار آسان خواهد بود. لیزرهای عروقی که حتی در مراکز دولتی هم وجود دارد و بسیار موثر است، می‌تواند جلوی پیشرفت گوشت اضافه را بگیرد.

بسیاری از کسانی که دچار سوختگی شده‌اند در برابر پوشیدن لباس مخصوص سوختگی مقاومت می‌کنند در حالی که این لباس‌ها باید به صورت شبانه‌روزی پوشیده شود و در صورتی که پوشیدن این لباس‌ها برای بیمار مشکل است این افراد باید حتما از لیزر استفاده کنند. در بعضی موارد هم می‌شود از تزریق کورتون یا تزریق داروهای شیمی‌درمانی رقیق شده به داخل نواحی‌ای که دچار گوشت اضافه شده‌اند استفاده کنیم. نباید فراموش کنیم که تمامی این راهکارها باید توسط پزشکان متخصص اجرا شود.

حنیف نیا ضمن بیان اینکه چنین درمان‌‎هایی شاید برای بیمار نگران‌کننده باشد افزود: اگر این داروها توسط پزشک متخصص و در حجم کم و طی جلسات متعدد تزریق شود هیچ مشکلی برای بیمار بوجود نخواهد آورد.

وی در مورد حساسیت ایجاد گوشت‌های اضافه در ناحیه مفاصل دست‌ها و پاها گفت: گوشت‌های اضافه اگر در مفاصل باشد می‌تواند اختلالات حرکتی ایجاد کند. بعضی مواقع همکاران جراح ما گوشت‌های اضافه نواحی زانو ومفاصل را با جراحی بر می‌دارند و بیمار پس از آن از ادامه درمان خودداری می‌کند. در حالی که اگر پس از جراحی گوشت اضافه در این نواحی، تزریقات یا لیزر انجام نشود، به احتمال بسیار زیاد گوشت اضافه مجدد در آن نواحی بوجود خواهد آمد.

اما آیا پس از درمان گوشت‌های اضافه که در اثر سوختگی و تصادفات ایجاد شده‌اند، درمان به پایان می‌رسد؟

حنیف نیا در پاسخ به این سوال گفت: بعد از درمان گوشت اضافه، عارضه مزمن دیگری وجود دارد که مربوط به قوام و شکل ظاهری پوست است. یعنی پوست، شکل وصله پینه به خود می‌گیرد. در واقع پوست آسیب‌دیده، لطافت پوست طبیعی را ندارد. درمان ساده این عارضه این است که بعد از صاف شدن گوشت اضافه و از بین رفتن التهابات این ناحیه، از ترمیم کننده‌های حاوی ویتامین  C و از روشن کننده‌های بسیار ضعیف استفاده کنند. این داروها به مرور قوام و نمای پوست را بهتر می‌کنند. راه دیگر استفاده از لیزرهای لایه‌بردار است که طی جلسات متمادی انجام می‌شود.

وی افزود: بعضی از بیماران در طول درمان، درد بسیار دارند که پزشک متخصص مجبور می‌شود بیمار را بی‌هوش کند که این هم با کمک همکاران متخصص بی‌هوشی و در محیط بیمارستان انجام می‌شود.

متخصص پوست، مو و لیزر در مورد بهبود طولانی مدت این عوارض گفت:  زدن پماد در طول مراحل درمان شاید برای برخی از بیماران خسته کننده باشد ولی باید این مراحل را با حوصله ادامه دهند.

ایشان ضمن اشاره به لک‌هایی که در اثر این سوختگی‌ها بر روی پوست به وجود می آیند افزود: پس از سوختگی‌ها معمولا دو نوع لک بر روی پوست ایجاد می‌شود. لک‌های سفید که درمان‌شان خیلی سخت است و در درمان چنین لک‌هایی گاهی مواقع نیاز به پیوند مو می‌باشد تا رنگدانه‌های پوستی دوباره تکثیر و به حالت اول باز گردند و در بعضی موارد پیشرفته‌تر حتی نیاز به سلول درمانی وجود دارد. لیزرهای اگزایمر و مصرف برخی داروها بر روی این لک‌های سفید تاثیرگذار خواهد بود.

نوع دیگر لک‌ها تیره هستند. لک‌های تیره اکثرا به مرور زمان از بین می‌روند ولی می‌توان با لایه‌بردارها و برخی از پمادها به مرور این لک‌ها را از بین برد ولی اگر بخواهیم این لک‌ها را زودتر از بین ببریم می‌توانیم از لیزر استفاده نماییم.

وی در پایان در مورد موتورسواران و کسانی که در اثر حادثه‌ای پوست‌شان روی زمین کشیده می‌شود گفت: بخش‌هایی از آسفالت درون پوست‌ این افراد قرار می‌گیرد. این افراد برای درمان هیچ نگرانی نداشته باشند. زیرا لیزرهای مخصوصی وجود دارد که طی ۴-۵ جلسه به راحتی این مشکل پوستی را برطرف می‌کند.

 

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=19884

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.