• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل 9480 امروز 1
1

دستور مخبر برای ارتقای امنیت غذایی و خودکفایی در محصولات کشاورزی

  • کد خبر : 31526
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۳۷
دستور مخبر برای ارتقای امنیت غذایی و خودکفایی در محصولات کشاورزی
در نشستی با حضور معاون اول رئیس جمهور، راهکارهای ارتقای امنیت غذایی و دستیابی به خودکفایی در محصولات کشاورزی، بررسی و وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد که برنامه‌ای عملیاتی در این باره، تدوین و ارائه کند.
به گزارش جمهور پرس، محمد مخبر در این نشست که روز شنبه برگزار شد، با تأکید بر ظرفیت علمی و توان عملیاتی در حوزه کشاورزی، اظهار داشت: ایران در بخش پژوهش و تحقیقات از ظرفیت گسترده‌ای برخوردار است، اما متأسفانه آن‌طور که باید به نتایج و دستاورد‌های پژوهشگران کشور، به‌خصوص در حوزه کشاورزی، توجه نمی‌شود.
مخبر با تأکید بر اینکه باید به پژوهش‌ها و تحقیقات بخش کشاورزی اعتماد کنیم و عملیاتی کردن آن را بپذیریم، تصریح کرد: تحقیقات و پژوهش، گامی در جهت بهسازی و اصلاح فرایند تولید و بهره‌وری بیشتر است، اما تا زمانی‌که تحقیقات از داخل گلخانه، خارج و در سطح گسترده عملیاتی نشود، به نتایج و اهداف خودکفایی و امنیت غذایی، دست نخواهیم یافت.
معاون اول رئیس جمهور از ارتباط نداشتن معنادار میان مراکز تحقیق و توسعه و بخش سیاست‌گذاری و عملیاتی به عنوان یکی از مشکلات تأمین خودکفایی و امنیت غذایی، یاد کرد و گفت: به دلیل همین ارتباط نداشتن است که بر خلاف برخورداری از دانشمندان و سرمایه علمی در بخش کشاورزی، همچنان ناچار به استفاده از منابع ارزی فراوان برای واردات برخی محصولات و نهاده‌ها هستیم.
مخبر، خطاب به وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان دستگاه‌های مربوطه، اظهار داشت: امروز که گروهی دلسوز در این وزارتخانه پای کار هستند، لازم است برنامه‌ای جامع، زمان‌بندی‌شده و قابل اجرا در جهت ارتقای امنیت غذایی، افزایش خودکفایی و صرفه‌جویی ارزی، تدوین و اجرا شود.
معاون اول رئیس جمهور با توجه به وجود بیش از ۱۵ کشور در همسایگی ایران، تصریح کرد: اگر بتوانیم با اعتماد به تحقیقات و پژوهش‌ها، خودکفایی، بهره‌وری و افزایش تولید را محقق کنیم، علاوه بر تأمین نیاز داخل، می‌توانیم به بخشی از نیاز‌های جمعیت ۶۰۰ میلیونی کشور‌های همسایه نیز پاسخ دهیم.
مخبر، همچنین با تأکید بر اینکه بیشترین میزان صرفه‌جویی در آب کشور نیز می‌تواند در بخش کشاورزی انجام شود، گفت: تحقیقات خوبی در بخش بهره‌وری آب و استفاده از روش نوین آبیاری در کشور انجام شده است که اگر این تحقیقات عملیاتی می‌شد، بسیاری از مشکلات کمبود آب در کشور، رفع شده بود.
در این نشست که وزیر جهاد کشاورزی و برخی معاونان او نیز حضور داشتند، گزارشی از آخرین وضع تولید برخی محصولات زراعی، ارائه شد و راهکار‌های افزایش خودکفایی، امنیت غذایی و بهره‌وری در بخش کشاورزی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
تأمین سرمایه در گردش، همسو بودن تولید و تجارت و توجه به تحقیقات و پژوهش‌ها، از جمله موضوعاتی بود که در این نشست بر آن‌ تأکید شد.
لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=31526

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.