• امروز : چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
کل 9605 امروز 5
4

رئیس جمهور: محل شهادت شهدای «چوار» زمین ورزش جوانان ایلام باقی بماند

  • کد خبر : 3429
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
رئیس جمهور: محل شهادت شهدای «چوار» زمین ورزش جوانان ایلام باقی بماند
رئیس جمهور گفت: جنایت و رذالت صدام و حامیان او علیه ورزشکاران و جوانان بی‌دفاع ایلام و همچنین مظلومیت شهدای حادثه مسابقه فوتبال، باید فراتر از مرز‌های ایران به نمایش گذاشته شود.

جمهور پرس/ آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا و جانبازان حادثه بمباران مسابقه فوتبال «چوار» استان ایلام که در سال ۱۳۶۵ به دست جنگنده‌های رژیم بعث انجام گرفت، گفت: شاید برخی استان‌های کشور در دوران دفاع مقدس در خط مقدم نبرد علیه دشمن نبودند اما هموارد مورد تهاجم واقع می‌شدند، برگزاری مسابقه فوتبال «چوار» در سال ۱۳۶۵، نشانه‌ای از ایستادگی و مقاومت مردم ایلام بود چرا که آنها با این اقدام، ثابت کردند هیچگاه صحنه را ترک نمی‌کنند.

رئیس جمهور حادثه ۲۳ بهمن سال ۶۵ ایلام را نشانه اوج رذالت دشمن دانست و گفت: باید این حادثه را برای جوانان و ورزشکاران «تبیین» کرد تا در تاریخ ایران و مردم آزاده جهان به یادگار بماند.

در سال ۱۳۶۵ مسابقه فوتبالی میان دو تیم منتخب چوار و جوانان استان ایلام در حال برگزاری بود که پس از گذشت ده دقیقه از نیمه دوم به ناگاه هواپیما‌های عراق از راه رسیدند و زمین فوتبال را با همه بازیکنان و تماشاگرانش بمباران کردند. دراین حادثه ۱۰ بازیکن، سه کودک، یک داور و یک تماشاگر کشته و ۶ نفر هم جانباز شدند.

آقای رئیسی با تاکید بر لزوم توجه به فرمایش رهبر انقلاب در زمینه «جهاد تبیین» اعلام کرد: ایثارگری‌های شهیدان به اندازه کافی تبیین نشده است، اگر رشادت شهدا در دیگر نقاط دنیا اتفاق می‌افتاد، صدها فیلم و کتاب برای آن ساخته و نگارش می‌شد، بنابراین باید در راستای رسالت جهاد تبیین و وظیفه‌ای که رهبر انقلاب برعهده ما قرار داده‌اند، از این مساله غفلت‌زدایی کرد.

رئیس جمهور با اشاره به محل شهادت شهدای «چوار» گفت: زمین فوتبالی که در سال ۶۵ مورد تهاجم دشمن قرار گرفت و موجب شهادت ده‌ها نفر از عزیران ما شد، باید به یادمان رشادت و ایستادگی شهدای «چوار» تبدیل شود. این زمین فوتبال باید محل ورزش جوانان ایلام و حتی استان‌های همجوار باقی بماند.

آقای رئیسی با بیان اینکه شهدای فوتبالیست «چوار» باید الگویی برای همه ورزشکاران باشند و حرکت مهم آنها در تمامی عصرها و برای همه نسل‌ها حفظ شود، اعلام کرد که جنایت و رذالت صدام و حامیان او علیه ورزشکاران و جوانان بی‌دفاع ایلام و همچنین مظلومیت شهدای حادثه مسابقه فوتبال، باید فراتر از مرزهای ایران به نمایش گذاشته شود.

بر طبق مفاد قوانین بین‌المللی ورزشکاران (به عنوان افراد غیرنظامی) باید از هرگونه حمله نظامی مستثنی باشند، ولی هواپیما‌های نیروی هوایی عراق با زیر پا نهادن قوانین بین‌المللی ۱۵ انسان بی‌گناه را هنگام بازی فوتبال به خاک و خون کشید.

رئیس جمهور با اشاره به فیلم «مستطیل قرمز» که درباره حادثه بمباران مسابقه فوتبال چوار ساخته شده است، گفت: این فیلم می‌تواند جنایت دشمن را برای جوانان تصویر کند و شهدا را به جامعه بشناساند.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=3429

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.