• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 9530 امروز 0
2

فرصتی ارزشمندتر از طلا

  • کد خبر : 12317
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۵۴
فرصتی ارزشمندتر از طلا
سرمقاله/ محسن باقری ابیانه؛ دبیر شورای سردبیری

جمهور پرس/ بالا بروید، پایین بیایید و… کشورمان رو به خشکسالی است و این خشکسالی به دلیل تغییرات اقلیمی و توسعه کشاورزی در آینده بیشتر هم خواهد شد. چندی پیش در یکی از روزنامه‌ها مطلبی می‌خواندم در مورد همین مسئله خشکسالی. خیلی جالب نوشته بود که باران ببارد، سیل بیاید، رودخانه‌ها طغیان کنند و هر آنچه پیش رو دارد بشوید و ببرد، باز ایران کم‌آب است و به سمت خشکی می‌رود. این حقیقتی انکارناپذیر است. اما از سوی دیگر کارشناسان، آب پاکی را روی دستان‌مان ریختند. به اعتقاد آنان نباید دست روی دست بگذاریم و منتظر باران و برف باشیم تا شاید با این نعمات ذخایر آبی‌مان بیشتر شود. البته هر عقل سلیمی می‌داند که این دو مقوله، یعنی بارش باران و برف در ذخیره آب بی‌تاثیر نیست اما آنچه در این بین از دیده‌ها پنهان مانده، حجم عظیم فاضلاب‌ها و پساب‌های صنعتی و غیر صنعتی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان، از منابع مهم آلودگی محیط زیست به شمار می‌روند ولی همین آلوده‌کنندگان محیط زیست می‌توانند منبع مهم تامین آب در این شرایط خشکسالی باشند؛ البته در صورتی که تصفیه شوند و در مصارفی مانند آبیاری فضاهای سبز و جنگل‌ها، کشاورزی، باغداری و صنایع کوچک و بزرگ، به کار گرفته شوند.
این مقوله به مدیریت منابع آبی باز می‌گردد. در بسیاری از کشورهای جهان استفاده از پساب‌های تصفیه شده در امور کشاورزی توانسته کمک شایانی به فرایند کشاورزی بکند.
لازم به ذکر است که اتریش در اروپا بهترین نتیجه را در استفاده از پساب‌های تصفیه شده دریافت کرده است و در آسیا نیز کره جنوبی و ژاپن سردمداران استفاده بهینه از پساب‌های تصفیه شده هستند.
البته جستجو در فضای مجازی در مورد استفاده از پساب‌های تصفیه شده اطلاعات جالب بسیاری در اختیارمان گذاشت. مثلا همه ما بوشهر را به عنوان استانی کم آب می‌شناسیم. مدیر محیط‌ زیست و کیفیت منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر در مرداد سال ۱۳۹۸ در این مورد صحبت‌های جالبی کرده بود. به گفته ایشان ارزش اقتصادی آب‌های نامتعارف شهر بوشهر بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان است که برای استان کم‌آبی مثل بوشهر از طلا هم باارزش‌تر است. تخمینی که این کارشناس در مورد استفاده از پساب‌های تصفیه شده در صورت تکمیل‌شدن تصفیه‌خانه بوشهر در آن سال زده بود بالغ بر ۱۶ میلیون متر مکعب پساب منازل بوده است. حجمی که با استفاده از آن می‌توان حدود دو تا سه هزار هکتار باغ لیمو کشت کرد! که ارزش اقتصادی محصول یک‌ سال این باغ‌ها می‌تواند نزدیک به ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ میلیارد تومان در سال باشد. البته این تخمین مربوط به ۳ سال پیش است.
حیف است که با چنین عدد و رقم‌هایی، هنوز این طرح به طور کامل به نتیجه نرسیده است. امیدواریم که به زودی اخبار مربوط به نتیجه بخش بودن این طرح را منتشر کنیم…

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=12317

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.