• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 9489 امروز 2
5

قارچ، مهمان پر درد سر

  • کد خبر : 26455
  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
قارچ، مهمان پر درد سر
از شایع‌ترین قارچ‌ هایی که ما امروزه زیاد با آن مواجه هستیم بخصوص در افرادی که به باشگاه می‌روند و کسانی که در محیط‌های گرم یا در نواحی مرطوب کار می‌کنند؛ قارچ «ورسی‌کالر» است

جمهور پرس: اشکال مختلفی از قارچ‌ ها وجود دارد که بعضی وقت‌ها مهمان بدن ما می‌شوند و ما را دچار دردسر می‌کنند. در فصل گرما بخصوص در مناطقی که رطوبت هوا هم زیاد است این قارچ‌ها شدت بیشتری پیدا می‌کنند .

قارچ‌ها انواع مختلفی دارند که در دسته‌بندی‌های مختلف جای می‌گیرند.

یکی از شایع‌ترین قارچ‌ هایی که ما امروزه زیاد با آن مواجه هستیم بخصوص در افرادی که به باشگاه می‌روند و کسانی که در محیط‌های گرم یا در نواحی مرطوب کار می‌کنند؛ قارچ «ورسی‌کالر» است که در نواحی گردن، زیر بغل و ناحیه ران خودش را نشان می‌دهد. این قارچ به صورت دایره‌های پوسته‌دهنده خیلی ظریف با رنگ‌های مختلف که اکثرا خاکستری یا قهوه‌ای تیره هستند خود را نشان می‌دهند و به سرعت پخش می‌شوند و می‌توانند قسمت فوقانی بازوها را در بر بگیرند و با تعریق و فعالیت‌های ورزشی زیاد می‌شوند.

این نوع قارچ‌ها درمان بسیار ساده‌ای دارد ولی اشکالی که قارچ‌های ورسی‌کالر دارند این است که عود می‌کنند. یعنی شاید تا زمانی که فرد دارو مصرف می‌کند این قارچ‌ها از بین بروند ولی پس از آن دوباره احتمال برگشت‌شان وجود دارد. در درمان این نوع قارچ باید از صابون‌های گوگرد، صابون‌ها و شامپوهای حاوی داروهای ضد قارچ مثل کتوکونازول استفاده شود. چنین افرادی حتما پس از بازگشت از باشگاه یا محیط کار باید دوش بگیرند و نواحی که این قارچ‌ها ایجاد می‌شوند را خشک نگه دارند. این کار باعث می‌شود که از عود آنها جلوگیری شود. در صورت عود بیماری می‌توان برای این افراد از داروهای خوراکی هم استفاده کرد.

شکل دیگری از قارچ شامل کچلی سر می‌شود. این نوع قارچ در بچه‌ها بخصوص در این فصول بیشتر دیده می‌شود. قارچ‌ کچلی امکان دارد که در مدارس انتقال پیدا کند. بچه‌هایی که در مناطق گرم و مرطوب بازی می‌کنند بخصوص اگر این مناطق خاک زیادی داشته باشد می‌تواند کودکان را به این نوع قارچ‌ها مبتلا کند. درمان آنها بسیار حائز اهمیت است. بعضی از انواع کچلی سر در مقابل درمان، بسیار مقاوم هستند و برای درمان آنها نیاز به مصرف داروهای خوراکی به مدت طولانی وجود دارد. نمونه‌ای از این قارچ توانایی این را دارد که ریزش موی دائمی ایجاد کنند بنابراین برای درمان آن باید بسیار سریع عمل کرد. این درحالی است که قارچ کچلی سر به راحتی می‌تواند در محیط مهدکودک‌ها و مدارس و حتی محیط خانه منتقل شود.

انواع دیگری از قارچ‌ها هم وجود دارد که در ناخن ایجاد می‌شود. کسانی که کارهای زیبایی و آرایشی بر روی ناخن‌های‌شان انجام می‌دهند، از ژلیش و لاک‌های مختلف بر روی ناخن استفاده می‌کنند، ناخن‌شان دچار ضربه می‌شود و… مستعد چنین قارچ‌هایی هستند.

متاسفانه یکی از مواردی که درمان قارچ‌های ناخن را مشکل می‌کند این است که این قارچ، زیر ناخن پنهان می‌شود و سپس در آنجا رشد می‌کند. این رشد و تکثیر خودش را به مرور نشان می‌دهد که باعث افزایش ضخامت ناخن، پوسته پوسته شدن سطح ناخن و ایجاد التهاب و درد می‌کند. این نوع قارچ‌ها در ناخن‌های پا شایع‌تر و درمان آنها مشکل است. چون رشد ناخن کند است، قارچ می‌تواند مدت‌ها زیر ناخن پنهان شود. محلول‌ها و لوسیون‌های ضد قارچ تاثیر زیادی بر روی قارچ‌های ناخن ندارند. بعضی از این نوع قارچ‌ها نیز بسیار نسبت به درمان مقاوم هستند تا جایی که پزشک مجبور به کشیدن ناخن می‌شود تا بتوان به طور مستقیم آنها را درمان کند و در کنار آن نیاز به داروهای خوراکی ضد قارچ و حتی انجام آزمایشات کبدی وجود دارد.

مراقبت‌هایی که برای پیشگیری از ابتلا به قارچ می‌توانیم انجام دهیم عبارتند از:

شستشوی روزانه

مبارزه با تعریق با استفاده از دئودرانت‌های مناسب

جلوگیری از ضربه خوردن به ناخن‌ها

عدم استفاده مکرر از لوازم آرایش ناخن مثل ژلیش‌ها، لاک‌ها و…

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=26455
  • نویسنده : دکتر امیر رضا حنیف‌نیا/ متخصص پوست، مو و لیزر
  • ارسال توسط :
  • منبع : جمهور پرس
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.