• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
کل 9530 امروز 0
4
والدین بر سر دو راهی؛

مدارس دولتی یا غیر دولتی

  • کد خبر : 24890
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
مدارس دولتی یا غیر دولتی
چون والدین به مدارس غیر دولتی پول پرداخت می‌کنند، دوست ندارند به فرزندشان از گل نازک‌تر گفته شود و این به مرور بر روابط اجتماعی کودک تاثیر منفی می‌گذارد.

جمهور پرس: بسیاری از والدین دست کم یکبار این سوال را از خود و اطرافیان‌شان پرسیده‌اند که فرزندمان را در مدارس دولتی ثبت نام کنیم یا مدارس غیر دولتی؟ البته باید خاطرنشان کنیم که این سوال و سوالاتی از این دست، از بدو آغاز به کار فعالیت مدارس غیر دولتی در ذهن والدین ایجاد شده و قبل از آن دغدغه‌ای اینچنینی برای‌ آنها وجود نداشت. مدارس، دولتی بود و همه دانش‌آموزان در کنار یکدیگر درس می‌خواندند. اما با روی کار آمدن مدارس غیر دولتی انگار اتفاق خاصی در نظام آموزشی رخ داد! والدین دیگر برای ثبت نام فرزندان‌شان در پایه‌های مختلف دست به تحقیقات مختلف می‌زدند. نمی‌خواهیم زیاد وارد جزئیات شویم. فقط می‌خواهیم برای شما خواننده عزیز، که می‌خواهید بدانید فرزندتان در کدامیک از این مدارس تحصیل کند چند مقایسه کوچک انجام دهیم.

مدارس دولتی و مهارت در روابط اجتماعی

طی چند سال اخیر مدارس غیر دولتی توانسته‌اند در جذب دانش‌آموزان توفیق پیدا کنند. اما آیا این توفیق به دلیل کیفیت بالای این مدارس است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. بعضی از والدین به خاطر رقابت با اقوام، دوستان و آشنایان فرزندشان را به مدارس غیردولتی می‌فرستند، برای اینکه از آن‌ها جا نمانند. این طرز فکر بسیار خطرناک بوده و آینده تحصیلی و روابط اجتماعی کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که بهتر است بچه‌ها حداقل برای دوران ابتدایی به مدارس دولتی بروند. چون در مدارس دولتی از تمام اقشار جامعه دانش‌آموزان حضور دارند و مهارت‌های اجتماعی کودک رشد پیدا می‌کند. به این ترتیب می‌تواند تعامل بهتری با سایر کودکان داشته باشد.

این اصل بسیار مهم بوده و به هیچ‌وجه نباید امنیت و سلامت دانش‌آموزان در مدرسه تهدید شود. اما در مدارس غیرانتفاعی بچه‌ها به اصطلاح، کمی نازک نارنجی شده و انتظارات والدین هم دربارۀ نحوه تعامل مسئولین مدرسه با کودک سر به فلک می‌کشد. در مدارس غیرانتفاعی چون والدین پول پرداخت می‌کنند، دوست ندارند به فرزندشان از گل نازک‌تر گفته شود و این به مرور بر روابط اجتماعی کودک تاثیر منفی می‌گذارد. دانش‌آموزان باید یاد بگیرند از حق خود دفاع کنند.

هزینه‌ها در مدارس دولتی و غیر دولتی

از سوی دیگر میانگین هزینه تحصیل کردن در مدرسه دولتی، کمتر از مدرسه غیرانتفاعی است؛ البته، اگر هزینه‌هایی که بعضی از مدارس دولتی تحت عنوان «کمک به مدرسه»، هزینه اردو رفتن، هزینه برگزاری مراسم، هزینه تهیه جایزه برای دانش آموزان و… از اولیا دریافت می‌کنند را در نظر نگیریم.

بسیاری از خانواده‌هایی که در ابتدا فکر می‌کنند با ثبت نام فرزندشان در مدرسه دولتی، صرفه جویی کرده‌اند، بعداً ناچار می‌شوند هزینه‌های زیادی را به صورت جداگانه برای فرزندشان انجام دهند. مثلا برای آنان کتاب‌های کمک درسی گوناگون تهیه کنند، برای جبران اشکالات تدریس معلم مدرسه، به دنبال معلم خصوصی بگردند یا به خاطر پرداختن به مشکلات رایج در سنین نوجوانی، برای پیدا کردن یک مشاور خوب به کلینیک‌ها مراجعه کنند و متحمل هزینه بسیاری شوند. بسیاری از خانواده‌ها نیز مجبور می‌شوند در سال قبل از کنکور، فرزندشان را در آموزشگاه کنکور و یا کلاس زبان ثبت نام کنند یا برای اطمینان از سلامت جسمانی فرزندشان، او را به باشگاه بفرستند.

به نوعی می‌توان گفت که مدرسه دولتی و غیر دولتی، هزینه‌های متفاوتی بابت خدمات برابر نمی‌گیرند، بلکه اغلب مدارس دولتی هزینه کمتری می‌گیرند و خدمات کمتری ارائه می‌دهند که شما ناچار می‌شوید برای جبران‌شان، به زحمت بیفتید. اما مدارس غیر دولتی، بعضی از این زحمت‌ها را به عهده گرفته و هزینه آن را از شما دریافت می‌کنند. در عوض، در طول سال تحصیلی، کمتر لازم خواهد بود که شما برای نیازهای گوناگون فرزندتان هزینه کنید، چه از نظر مالی و چه از نظر زمان گذاشتن و مشغله فکری داشتن.

اینگونه تحقیق کنید

* مدارس دولتی تمایل دارند که بر موضوعات اصلی مانند ریاضی، علوم، فارسی و مطالعات اجتماعی تاکید کنند. اینها مقدمات آموزشی خوبی برای فرزند شما هستند.

مدارس غیر دولتی با شرایط درسی مورد نیاز مدارس دولتی مواجه نیستند، بنابراین ممکن است بر روی هر موضوع مختلفی تاکید داشته باشند و یا روی یک برنامه درسی خاص مانند هنرها متمرکز شوند.

* همچنین از آنجایی که مدارس دولتی و غیر انتفاعی تحت قوانین و مقررات خاصی اداره می‌شوند، سطح کیفیت معلمان نیز می‌تواند متفاوت باشد. اینکه بدانید تا چه حد کیفیت معلم مهم است، به شما و فرزندتان کمک می‌کند تا تفاوت‌های مدارس دولتی و غیر دولتی را پیدا کنید. مدارس دولتی طبق قانون، مجاز به استخدام معلمان معتبر است. به این معنی که هر معلم دارای گواهی تحصیل است، در صورتی که مدارس غیر انتفاعی نیازی به استخدام معلمان معتبر ندارند.

به عنوان مثال معلمی دارای دکترای تاریخ است اما گواهینامه تدریس ندارد، این معلم برای تدریس به دانش آموزان عالی است. بنابراین داشتن یا نداشتن گواهی تدریس دلیل بر خوبی آموزش یک معلم نیست و معلمان مدارس غیر دولتی نیز می‌توانند به همان اندازه مدارس دولتی خوب باشند.

* اگرچه نباید خیلی در درجه بندی مدرسه دقیق شوید، اما درباره نمرات آزمون‌ها سوال بپرسید. دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی تمایل بیشتری به پیشروی از دانش‌آموزان مدارس غیر دولتی در آزمون کنکور و راه یافتن به دانشگاه دارند. با این حال بحث در این مورد به ارزیابی کلی نیاز دارد و برخی مواقع به خود دانش آموز نیز بستگی دارد.

* محققان با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیقات اعلام کرده‌اند که عوامل دیگری از جمله وضعیت اجتماعی و اقتصادی می‌توانند نمرات دانش‌آموزان را بدون در نظر گرفتن تحصیلات‌شان تحت تاثیر قرار دهند.

* تعداد فعالیت‌های اضافه درسی یا کلاس‌های فوق العاده از جمله ورزش‌های ارائه شده توسط مدارس دولتی و غیر دولتی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. دانستن اینکه فعالیت‌های مختلف و ورزش چقدر اهمیت دارد، می تواند هنگام ارزیابی تفاوت بین مدارس به شما کمک زیادی کند.

* مدارس دولتی تمایل بیشتری به فعالیت‌های مختلف، باشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی نسبت به مدارس خصوصی دارند، زیرا آنها مقدار مشخصی از کمک‌های مالی را برای این کار دریافت می‌کنند. مدارس غیر دولتی نیز گاهی اوقات به اندازه مدارس دولتی فعالیت‌های ورزشی ارائه می‌دهند اما در هر دو بنا بر بودجه شما متفاوت خواهند بود. اگر ورزش برای فرزند شما مهم نیست از این گزینه بگذرید.

* به طور کلی، مدارس دولتی کلاس‌های بزرگ‌تری نسبت به مدارس غیر دولتی دارند و این به دلیل تعداد کم دانش آموزان مدارس غیردولتی است. اگر به مدرس‌‎ ای نیاز دارید که به هر دانش آموزی توجه بیشتری نشان دهد، یک مدرسه غیر انتفاعی یا یک مدرسه دولتی کوچک‌تر در نظر بگیرید.

اساتید و کارشناسان محترمی که در این زمینه نظری دارند و می‌توانند ما را در راستای راهنمایی والدین در خصوص انتخاب مدرسه باکیفیت کمک کنند از طریق آدرس ایمیل jomhoor.press@gmail.com  و شماره ایتا ۰۹۳۷۰۵۷۰۱۴۲ نظرات و مطالب‌شان را برای ما ارسال نمایند.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=24890

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.