• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل 9537 امروز 3
2
سخنگوی وزارت خارجه:

منابع آزاد شده در قطر در دسترس ایران است

  • کد خبر : 29609
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
منابع آزاد شده در قطر در دسترس ایران است
کنعانی گفت: منابع ارزی آزادشده در دسترس جمهوری اسلامی است و دولت می‌تواند متناوب با نیازهای خود استفاده کند.

به گزارش جمهور پرس، وی در ابتدای نشست خبری کنعانی سخنگوی وزارت خارجه به اصحاب رسانه گفت: بسیار دردناک است که جنایات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی علیه شهروندان و غیرنظامیان در فلسطین به ویژه زنان و کودکان با شدت باورنکردنی ادامه دارد.

وی ادامه داد: صبح خبر‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه این رژیم یکی دیگر از بیمارستان‌های فعال در غزه به نام بیمارستان کمال عدوان را بمباران کرده است که این اقدامات چیزی جز نسل‌کشی نیست که با ملت مظلوم فلسطین همدردی می‌کنیم.

کنعانی گفت: نقش مستقیم آمریکا در جنایات جنگی علیه ملت مظلوم فلسطین قابل توجه است، عملیات طوفان الاقصی علیه اشغالگران صهیونیست ثابت کرد که رژیم صهیونیست دارای هیمنه پوشالی است، متاسفانه رژیم صهیونیستی در راستای شکست خود در عملیات طوفان الاقصی از هر سلاحی استفاده می کند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آمریکا سلاح‌های جدیدی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده و دست این رژیم را برای استمرار جنایات باز گذاشته است. دولت آمریکا در مقابل این همه کشتار و فجایع به جای اقدام بازدارنده عملا در کنار این رژیم قرار گرفته است.

وی گفت: دور جدید حملات نظامی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه غزه بعد از توقف کوتاه مدت هفت روزه زمانی آغاز شد که وزیر خارجه آمریکا در تل‌آویو و در اتاق جنگ کابینه رژیم صهیونیستی حضور داشت و این نشان می‌دهد آمریکا در کنار رژیم متجاوز ایستاده است.

کنعانی با بیان اینکه تا کنون بیش از ۱۶ هزار نفر از شهروندان فلسطینی که بیش از ۷۰ درصد آنان کودکان و زنان هستند به شهادت رسیده اند، ادامه داد: اگر این جنایت بدون مجازات باشد تهدیدی ضد بشریت است که جنایت آشکار می‌تواند انجام شود، اما مورد مجازات نباشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره دیدار وزیر خارجه ایران و عمان گفت: روابط ما با عمان مستحکم و پایدار است این روابط هم در موضوعات دو جانبه و هم منطقه تعاملات خوبی با هم دارند. در دیدار‌های دیشب روابط دو جانبه تجاری، سیاسی مورد مشورت قرار گرفت.

کنعانی می گوید هر دو کشور تاکید جدی بر رفع محاصره ظالمانه غزه دارند و دو کشور متفق هستند که آنچه در حال انجام است قابل تحمل نیست و معتقدند که جامعه بین المللی در این زمینه مسئولیت فوری دارد. دولت عمان نشان داده مواضع عادلانه دارد و دو کشور همکاری‌های خوبی را در این زمینه داشته‌اند تا تلاش‌های مضاعف در ارتباطات دو کشور تقویت شود.

وی افزود: دولت آمریکا نمی‌تواند واکنش گروه‌های منطقه‌ای را با اتهام‌زنی متوجه دیگران کند؛ حمایت آمریکا از اسرائیل مخل امنیت منطقه است و گروه‌ها این عملکرد آمریکا را مد نظر دارند.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مدیرکل آژانس انرژی اتمی گفت: انتظار می‌رود که مدیرکل آژانس انرژی اتمی در راستای مسئولیت خود درباره مسائل مختلف اظهار نظر کند. براساس برجام تعهدات متقابل بوده است ایران پس از یکسال خویشتنداری و عدم واکنش به عدم تعهدات حقوق خود را ذیل برجام اعمال کرد و برخی از گام‌های جبرانی را برداشت. موضوعات مورد نظر ایران در تماس تلفنی به بورل تبیین شد اینکه ایران براساس موافقتنامه پادمان به همکاری خود با آژانس ادامه می‌دهد و مبتنی بر مسئولیت پذیری ایران است و برخی دیگر نباید با استفاده از نشست‌های آژانس به دنبال تحقق اهداف سیاسی خود باشند. مسئله فلسطین و غزه هم به طور موردی در تماس با بورل مورد تاکید قرار گرفت، لازم است اشاره کنم که ایران به مواضع خوب برخی از کشور‌های اروپایی درباره بحران غزه توجه دارد و به آن‌ها را اهتمام می‌ورزد.

وی درباره تصویب لایحه‌ای در کنگره آمریکا درباره بلوکه کردن دارایی‌های ایران گفت: این لایحه برای عملیاتی شدن نیازمند تصویب سنای آمریکا و رئیس جمهور این کشور است. دولت آمریکا در چارچوب تعهدات بین‌المللی خود و توافق انجام شده با واسطه ایران در ارتباط با منابع ارزی آزاد شده با مشارکت کشور‌های ثالث موظف و متعهد است و باید به مسئولیت‌های خود پایبند باشد و عمل کند و در این خصوص نیز تضمین‌های لازم را گرفته‌ایم، برای اینکه ما در تعاملات خود با دولت آمریکا بر مبنای اعتماد عمل نمی‌کنیم و دولت آمریکا در طول سالیان متمادی نشان داده که قابل اعتماد نیست و در چارچوب تعهداتی که توافق شده صحبت می‌کنیم.

کنعانی بیان کرد: این منابع در دسترس ایران بوده و است و ایران می‌تواند متناسب با نیاز‌های خود از آن استفاده کند و خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=29609

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.