• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 9489 امروز 2
2

هفدهمین تظاهرات بزرگ در سرزمین‌های اشغالی

  • کد خبر : 23086
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
هفدهمین تظاهرات بزرگ در سرزمین‌های اشغالی
ادامه اعتراضات در هفدهمین هفته متوالی و طی چهار ماه گذشته نشان‌دهنده آن است که جامعه صهیونیستی با شکاف عظیم داخلی مواجه است که این شکاف صرفا بر سر مسائل عقیدتی میان صهیونیست‎های تندرو و لیبرال‌ها نیست.

به گزارش جمهور پرس، ادامه اعتراضات هفدهمین تظاهرات بزرگ در سرزمین‌های اشغالی  نشان‌دهنده آن است که جامعه صهیونیستی با شکاف عظیم داخلی مواجه است که این شکاف صرفا بر سر مسائل عقیدتی میان صهیونیست‎های تندرو و لیبرال‌ها نیست. این شکاف عمیق اما، از آنجا که عقیدتی است به آسانی قابل حل نخواهد بود و جامعه صهیونیستی را وارد مرحله‌‎ای طولانی از بحران داخلی خواهد کرد.

شامگاه شنبه برای هفدهمین هفته متوالی ده‌ها هزار نفر از ساکنان مناطق‌اشغالی فلسطین در اعتراض به طرح نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی به خیابان‌ها آمدند و علیه کابینه افراطی او شعار سرنگونی سردادند. معترضان بنر‌هایی حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «متوقف نشو، به اعتراض ادامه بده»، این پیام اعتراضی به معنای آن است که اگرچه چهار ماه است که هر هفته معترضان علیه نتانیاهو به خیابان‌ها می‌آیند، اما در همه این مدت معترضان هنوز خسته نشده‌اند و به تلاش خود برای براندازی کابینه افراطی نتانیاهو ادامه می‌دهند. تعداد معترضان در هفدهمین هفته اعتراضات همچنان بسیار گسترده و تا ۳۰۰ هزار نفر عنوان شده و آن‌گونه که هاآرتص گزارش داده است چندین معترض که در بزرگراه آیالون دست به تظاهرات زده بودند، از سوی پلیس دستگیر شدند. منابع عبری زبان گفته‌اند که در جریان اعتراضات این هفته حداقل ۸ نفر دستگیر شدند که ۶ نفر از بازداشتی‌ها متعلق به معترضان تل‌آویو بوده است. به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی از نابرابری شدید و بی‌عدالتی به شدت رنج می‌برد، چون دو شعار محوری معترضان «برابری و عدالت برای همه» بود.

از سوی دیگر، یکی از بحران‌های کنونی که در تل‌آویو و دیگر شهرهای‌اشغالی به چشم می‌خورد، شکاف عمیق میان دو گروه به شدت متعصب از موافقان و مخالفان نتانیاهو است. دو روز قبل از تظاهرات شامگاه شنبه، حامیان نتانیاهو بنر تصاویر قضات دیوان عالی تل‌آویو را کف خیابان پهن کرده و آن را لگدمال کرده بودند. در واکنش به این اقدام، معترضان و مخالفان نتانیاهو این اقدام را شرم آور توصیف کردند و به حامیان نتانیاهو هشدار دادند. در واقع تقابل حامیان و مخالفان نتانیاهو به شدت سازش‌ناپذیر و خصمانه علیه هم است و هیچ‌کدام از طرفین حاضر به کوتاه آمدن در برابر هم نیستند. به عبارت دیگر ما شاهد شکل‌گیری یک شکاف جدید در جامعه صهیونیستی هستیم که به شکاف‌های قبلی این رژیم افزوده شده است و آن شکاف تندرو‌های متعصب در برابر لیبرال‌ها و غیرمذهبی‌هاست. از ابتدای تأسیس رژیم صهیونیستی مجموعه‌ای از شکاف‌های در این رژیم وجود داشته است که در ادبیات سیاسی چند دهه گذشته از آن تحت عنوان شکاف نژادی بین خود یهودیان نام می‌برند. مسئله یهودیان شرقی‌تبار و غربی تبار در این رژیم همواره مطرح بوده است که آن را شکاف‌اشکنازی و سفاردی‌ها نامیده‌اند. اما شکاف فعلی در تل‌آویو میان تندرو‌های مذهبی و لیبرال‎‌هاست و ما شاهد شکل‌گیری نوعی شکاف عمیق میان دین و دولت در جامعه صهیونیستی هستیم. این شکاف بدان معناست که برخی از صهیونیست‌ها به‌دنبال دولتی به شدت دینی و برخی دیگر به‌دنبال دولتی به شدت سکولار هستند و دو طرف تا سرحد جنگ با هم در تقابلند. از آنجا که این شکاف یک شکاف عقیدتی به شمار می‌رود، به نظر نمی‌رسد که حتی در میان مدت حل شود و در واقع جامعه صهیونیستی وارد فاز جدیدی از بحران اجتماعی شده که نشانه بارز این بحران در اعتراض دو گروه از موافقان و مخالفان نتانیاهو طی چهار ماه گذشته خود را نشان داده است.

البته اعتراضات روز شنبه در تل‌آویو یک مهمان خارجی هم داشت و آن «پدرو سانچز»، نخست‌وزیر اسپانیا بود که به صورت ویدئویی در این تظاهرات شرکت کرد. نخست‌وزیر اسپانیا در ویدیویی که در جریان تظاهرات در شهر تل‌آویو پخش شد، اعلام کرد که حزبش در کنار معترضان ایستاده است. به نظر می‌رسد که اقدامات افراطی نتانیاهو آن قدر خطرآفرین است که علاوه‌بر معترضان داخلی، حتی رهبران خارجی در غرب نیز به فکر پایان دادن به کار نتانیاهو هستند. حتی نزدیک‌ترین متحد خارجی نتانیاهو، یعنی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز این روز‌ها رهبران تل‌آویو را تحویل نمی‌گیرد و روزنامه تایمز اسرائیل به تازگی گزارش داده است که جو بایدن تصمیمی برای دعوت از نتانیاهو به کاخ سفید ندارد. گویی نتانیاهو بی آن که متوجه وضعیت اطراف خود باشد، به پایان نزدیک شده و متحدان خارجی او هم پشتش را خالی کرده‌اند.

نیرو‌های ذخیره در آستانه فروپاشی

همزمان با اصراری که کابینه راستگرای نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی به نفع خود دارد، ۷۰۰ نظامی ذخیره ارتش نیز روز شنبه با امضای طوماری، خطاب به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به فروپاشی ساختار نیرو‌های ذخیره ارتش هشدار دادند و گفتند: «در صورتی که اصلاحات قضایی مورد نظر کابینه نتانیاهو اجرا شود، ساختار نیرو‌های ذخیره ارتش از هم فروخواهد پاشید.»

آن‌گونه که هاآرتص گزارش داده، در این نامه گفته شده است: «فرماندهان ارتش در محرمانه‌ترین اتاق‌ها به شما می‌گویند که اگر اصرار به عبور از خواسته مردم دارید و می‌خواهید طرح تغییر قوانین قضایی را با عجله و تند نهایی کنید، ده‌ها هزار نفر از نیرو‌های ذخیره ارتش تکه تکه خواهد شد و هزاران نفر دیگر به قرارداد‌های کاری خود با ارتش پایان خواهند داد.» این در حالی است که همه اتکای قدرت رژیم صهیونیستی به نظامیان خود است و اگر این نظامیان از درون دچار فروپاشی شوند، در عمل رژیم صهیونیستی یک رژیم خلع سلاح شده خواهد بود که با یک جنگ کوچک چند روزه از هم فروخواهد پاشید.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=23086

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.