• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
کل 9566 امروز 0
2

«هناس» ساده انگاری یک شخصیت برجسته

  • کد خبر : 8438
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
«هناس» ساده انگاری یک شخصیت برجسته
داستان فیلم «هناس» حکایت ترور یک دانشمند ایرانی است. در چنین فیلم‌هایی اولا باید شخصیت برای مخاطب قابل درک باشد. در ثانی خطری که روند داستان را می‌سازد برای مخاطب قابل لمس باشد. همین برای مخاطب و بیننده هیجان به دنبال خواهد داشت و برای او اضطراب و نگرانی ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر باید تلاشی برای مواجهه با خطر وجود داشته باشد. این تلاش میان تهدید و مبارزه با تهدید، هیجان ایجاد شده در مخاطب را به مراتب بیشتر می‌کند.

به گزارش جمهور پرس، در «هناس» درست جایی که تیر خلاص به شخصیت اصلی فیلم شلیک می‌شود، تیر خلاصی هم به تمام تلاش‌های حول شکل‌گیری داستان و تصویری شدن آن و البته درک و فهم مخاطب شلیک می‌شود.

در هناس این ذهنیت به مخاطب دست می‌دهد که تلاش‌ها و شیوه مبارزه قهرمان داستان کاملا تصادفی است و او هوشمندانه دست به مبارزه نمی‌زند. در واقع بیننده نسبت به شناخت صحیحی که از زن و شوهر داستان پیدا کرده توقع دارد تصمیمات متفکرانه از بقیه اعضای داستان و قهرمان فیلم را دارد ولی در روند داستان با چنین چیزی مواجه نمی‌شود.

در واقع بیننده از فرعیات سناریو به خوبی آگاه می‌شود ولی اصلیت داستان که منتظر یک فیلم پلیسی، معمایی و جنایی است برای بیننده محقق نمی‌گردد.

سر به هوایی قهرمان داستان که باهوش به نظر می‌رسد برای مخاطب قابل هضم نیست و با شخصیت موجه زن و شوهر داستان همخوان نیست. در واقع اگر بنا باشد شخصی با این از حجم از هوش و ذکاوت و همیت و غیرت و فراست به راحتی آب خوردن و در موقعیتی نه چندان منطقی به راحتی کشته شود، باید در میزان جدی بودن فیلم، جدی بودن موقعیت دراماتیک قتل، موقعیت دراماتیک تلاش برای حذف فیزیکی نشدن و… شک کرد.

همچنین دلیل این همه سربه هوایی قهرمان داستان برای مخاطب پوشیده مانده. اوج تمام این ساده انگاری‌ها جایی است که زن و مرد و فرزندشان پشت در پارکینگ منتظر ورود به خانه هستند، شخص تروریست در حال نزدیک شدن است. هر کودک ساده لوحی می‌داند که دست کم با حرکت دادن خودرو می‌توان احتمال موفقیت تروریست را کاهش داد. اما قهرمان به نظاره می‌نیشیند تا تروریست نزدیک شود و کار خودش را به راحتی انجام دهد.

اما دلزدگی نهایی برای مخاطب زمانی پیش می‌آید که می‌بیند یک دانشمند ملی که برای کشور بسیار حائز اهمیت است نه تنها دانشمند نیست بلکه بسیار ساده جلوه‌گر می‌شود در حالی که بعید است شخصیت شهیدی که فیلمنامه از او برداشت شده تا این اتدازه ساده بوده باشد.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=8438

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.