• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
کل 9643 امروز 16
2
احداث کارخانه آسفالت در پایتخت؛

چالش میان شهرداری و محیط زیست

  • کد خبر : 14901
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۴۸
چالش میان شهرداری و محیط زیست
سازمان محیط زیست اعلام کرده برای صدور مجوز جهت احداث کارخانه آسفالت منع قانونی داریم اما شهرداری تهران همچنان برای انجام این کار اصرار دارد

به گزارش جمهور پرس، حدود ۲ ماه پیش بود که علیرضا زاکانی شهردار تهران در صحن شورای شهر خبر از احداث ۲ کارخانه آسفالت در پایتخت داد، لازم به ذکر است که مدیریت شهری پیش بینی کرده  تا بهمن ماه کارخانه تولید آسفالت بزرگ مقیاس در تهران ایجاد می‌کند که به انداژه ظرفیت موجود امکان تولید آسفالت داشته باشد؛ همچنین آسفالتی که در غرب تهران تولید شده، تا رسیدن به شرق تهران سرد شده و قابلیت کیفی آن کاهش می‌یابد؛ به همین دلیل شهرداری تصمیم گرفته در شرق تهران آسفالت خوب و به‌روز تولید کند.

 

اما جالب اینجاست در ارتباط با همین موضوع عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران گفته بود که بناست شهرداری دو کارخانه آسفالت را خریداری کند تا سال آینده ظرفیت تولید آسفالت در شهر تهران بیشتر شود، اما زاکانی اعلام کرده بود که این دو کارخانه در حال احداث است!

 

این صحبت شهردار تهران موجب شد تا فعالان محیط زیست و سازمان حفاظت از محیط زیست واکنش‌های منفی داشته باشند، معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به ساخت این ۲ کارخانه آسفالت بیان کرد که با ساخت کارخانه آسفالت در داخل تهران مخالف هستیم، مجوزی هم برای آن صادر نمی‌کنیم و دلیل مخالفت‌مان هم منع قانونی است و طبق قانون استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران ممنوع است.

 

این صحبت معاون محیط زیست آب پاکی بر روی دست شهرداری بود با این حال چنین موضوع مهمی را با عباس شعبانی معاون فنی عمرانی شهرداری تهران مطرح کردیم، او گفت: این کار منع قانونی ندارد! اگر آلاینده آن بیش از حد معمول باشد بله درست است اما باید اعلام کنند که چرا مجوز نمی دهند.

 

وی تاکید کرد: این یک کار خدماتی است و اگر محیط زیست مجوز ندهد نمیتوانیم اقدام به احداث کنیم، شهر تهران نیاز به آسفالت دارد و احداث کاخانه آسفالت آلودگی هوا ندارد.

 

در ادامه مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران هم اظهار کرد: قاعدتا طبق قانون هر کارخانه ای که بخواهد در محدوده شهر ساخته شود باید مجوزهای لازم را اخذ کند یکی از این سازمان ها محیط زیست است، اگر مجموعه ای مجوز را نگیرد و ترک فعل کند باید به دستگاه های نظارتی پاسخ بدهد.

 

همچنین پیشتر بابایی گفته بود که بعید می‌دانم که محیط زیست با احداث چنین کارخانه‌هایی در داخل یا حریم شهر موافقت کند ولی در هر صورت شهرداری برای فعالیت این کارخانه‌ها چاره‌ای جز اخذ مجوز از سازمان محیط زیست را ندارد!

 

با توجه به اینکه تهران از نظر آلودگی اصلا حال و هوای خوبی ندارد، معلوم نیست که چرا شهرداری تهران اصرار به احداث کارخانه هایی دارد که هوای پایتخت را آلوده تر می کند؛ آیا باید منتظر این باشیم که شهرداری بدون توجه به نفس تهران، اقدام به دریافت مجوز می کند و به نوعی قصد دارد محیط زیست را راضی کند؟

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=14901

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.