• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل 9480 امروز 1
3
در تالار وحدت؛

چراغ فیلم فجر ۴۲ روشن شد

  • کد خبر : 31052
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۶
چراغ فیلم فجر ۴۲ روشن شد
مراسم افتتاحیه چهل ودومین جشنواره فیلم فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران سینمایی به میزبانی تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش جمهور پرس، آئین افتتاحیه چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر که به نکوداشت چهار هنرمند پیشکسوت عرصه سینما، اهدای جوایز بخش فیلم کوتاه، بخش فیلم‌های مستند و بخش تبلیغات اختصاص دارد، عصر روز چهارشنبه یازدهم بهمن ماه در تالار وحدت آغاز شد.

این مراسم با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، مجتبی امینی دبیر جشنواره و تعدادی از مدیران و هنرمندان شناخته شده عرصه سینما برگزار شد.

کارگردانی مراسم افتتاحیه برعهده حسن پارسایی بود.

در ابتدای این مراسم که محمد سلوکی اجرای آن را بر عهده دارد پس از پخش سرود ملی کشورمان و قرایت آیاتی از کلام الله مجید، یک پرفورمنس نمایشی موسیقایی با مضمون معرفی اسطوره سیمرغ به عنوان نماد جوایز جشنواره بین المللی فیلم فجر پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

آغاز ضیافتی پرشور که چشم به راه دوستداران سینماست

مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی فجر در ادامه ضمن گرامیداشت آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی و آغاز این دوره از جشنواره گفت: بهانه این گردهمایی سینمای شریف و اخلاقی ایران عزیز ماست. سینمایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی از نو متولد شد. سینمایی همچون سرو که چشم دوخته به آسمان و سینمایی جوینده و پرسشگر است اما سیاه نما نیست. سینمایی که می توان آن را در افتخار و سربلندی مردم ایران دید.

وی افزود: در ۱۰ روز آتی در بخش ملی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، ضیافتی پرشور چشم به راه دوستداران هنر سینماست. آثاری متنوع و جسورانه، فیلم‌های کمدی، آثار دفاع مقدس فیلم‌های خانوادگی و آثاری با مضامین بکر، روی پرده خواهند رفت. این گوناگونی کم نظیر و غبطه برانگیز است. در بخش بین الملل بیش از ۷۰ کشور، همراه ما در این رویداد هستند و مهمانان و چهره‌های مختلفی در جشنواره حضور دارند.

دبیر جشنواره یادآور شد: در این دوره به آثار خانوادگی و فیلم های کمدی به طور ویژه نگاه کردیم و این یعنی نوید یک سال پر رونق برای سینمای ایران. امشب بعد از مدت ها آیین افتتاحیه را برگزار کردیم و برای پرهیز از طولانی شدن رویدادها باعث شد که به افتتاحیه فکر می کنیم. البته سنت نیک پاسداشت بزرگان را از یاد نبردیم. جشنواره محل تولد نسل تازه فیلمسازان بوده است و امروز خوشحالیم که حضور نسل جدید مانع از حضور نسل پیشکسوت سینمای ایران در این دوره نشده است. برای سینمای ایران روزهای روشن آرزومند هستیم.

پس از صحبت های امینی کلیپی از فعالیت های دبیرخانه چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر اعم از فعالیت های ستاد، نشست خبری جشنواره، بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیرخانه و مصاحبه با هیات انتخاب در بخش های مختلف برای مخاطبان پخش شد. این در حالی است که پخش نماهنگی با مضمون آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی و سرودهای منتخب انقلابی بخش دیگر مراسم افتتاحیه را تشکیل می داد.

در ادامه نماهنگی از درگذشتگان سینمای ایران در ماه های گذشته با صدای مرحوم اسحاق انور پخش شد.

اهدای جوایز بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر بخش اول اهدای جوایز مراسم افتتاحیه را تشکیل می داد.

در این بخش ضمن معرفی هیات داوران و نامزدهای دریافت جایزه، اسامی زیر به عنوان برگزیده معرفی شدند.

معرفی برگزیدگان مسابقه تبلیغات سینمای ایران

برگزیده بهترین آنونس و تیزر: امید میرزایی برای فیلم «تصور»

برگزیده بهترین پوستر: محمد تقی پور برای طراحی پوستر فیلم نفسیل»

برگزیده بهترین عکس: محمد بدرلو برای مجموعه عکس فیلم «سه کام حبس»

پس از برگزاری مراسم اهدای جوایز بخش تبلیغات، تیزری از فیلم های بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش در آمد.

قدردانی از ابوالفضل پورعرب و فریبا کوثری

بخش بعدی مراسم افتتاحیه چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر اختصاص به بزرگداشت چهار پیشکسوت سینمای ایران داشت.

ابوالفضل پورعرب اولین هنرمندی بود که در این بخش از او قدردانی شد. این در حالی است که قبل از حضور وی روی صحنه فیلمی از هنرنمایی‌های این بازیگر سینمای ایران در فیلم های مختلف پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

ابوالفضل پورعرب اولین هنرمندی که در این بخش از او قدردانی شد. این در حالی است که قبل از حضور وی روی صحنه ، فیلمی از هنرنمایی های این بازیگر ارزنده سینمای ایران در فیلم های مختلف پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

پس از پخش فیلم در حضور مجتبی امینی، سید ضیا هاشمی و محمدحسین فرح بخش از ابوالفضل پورعرب قدردانی شد.

ابوالفضل پورعرب در این مراسم گفت: چقدر خرسندم از اینکه یک سال دیگر هم در خدمت شما هستم. شما کسانی که خالق فیلم هایی هستید که زندگی ماست. جمعیتی که امروز در اینجاست موجب شد که دوباره حرف پارسال خودم را بزنم. خیلی خوشحالم که در خدمت شما عزیزانم و ممنون هستم که بنده را قابل دانستید.

پس از برگزاری اولین بخش از مراسم قدردانی از هنرمندان پیشکسوت سینمای ایران نماهنگی از بخش مسابقه بین الملل جشنواره پخش شد.

قدردانی از فریبا کوثری دیگر بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان بخش بعدی مراسم افتتاحیه را تشکیل می داد.

در این بخش پس از پخش نماهنگی از زندگی هنری این بازیگر و گفت‌وگو با وی درباره فعالیت‌های بازیگری‌اش، در حضور محمد هاشمی قائم مقام وزیر ارشاد و مجتبی امینی از این بازیگر سینما و تلویزیون ایران تجلیل شد.

فریبا کوثری در این مراسم گفت: خیلی خوشحالم که پس از سال ها در این مراسم از من قدردانی می شود. باید تشکر ویژه‌ای از خانواده خودم داشته باشم که صبورانه من را تحمل کردند و باید یک تشکر ویژه از خودم و زنان هنرمندی داشته باشم که در همه عرصه‌ها به هنر سینما جان دادند.

معرفی برگزیدگان بخش فیلم‌های کوتاه داستانی

در این بخش از مراسم افتتاحیه نوبت به معرفی برگزیدگان بخش فیلم های کوتاه داستانی رسید.

– دیپلم افتخار به فیلم کوتاه «یوفو» به کارگردانی سیدحمید و سیدمهدی حسینی اهدا شد.

– تندیس بلورین هم به فیلم کوتاه «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده فرد تعلق گرفت.

محمد علیزاده فرد بعد از دریافت جایزه این بخش ضمن قدردانی از خانواده و مجموعه انجمن سینمای جوانان گفت: از همه شما مسؤولان می خواهم که عنایت و توجه به فیلم کوتاه را فراموش نکنید که اگر این حمایت انجام شود ما سینمای متعالی‌تری خواهیم داشت.

بعد از اهدای جوایز این بخش یک پرفورمنس نمایشی موسیقایی دیگر به یاد شهدای مظلوم غزه با اجرای زنده احسان یاسین پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

معرفی برگزیدگان بخش فیلم‌های مستند بلند

در ادامه نوبت به اهدای جوایز برگزیدگان بخش مسابقه فیلم های مستند بلند رسید.

در این بخش پس از معرفی هیات انتخاب و داوران این بخش برگزیدگان به ترتیب زیر معرفی شدند:

دیپلم افتخار این بخش به فیلم «آخرین کوسه نهنگ» به کارگردانی رامتین بالف تعلق گرفت.

تندیس این بخش هم‌ به فیلم «قوی دل» به کارگردانی علی فراهانی صدر اهدا شد.

وی پس از دریافت جایزه خود گفت: فکر می کنم مهم‌ترین مساله ای که برای یک مستند در فجر وجود دارد، این است که در کنار فیلم های داستانی به نمایش در می آید بنابراین از همه فیلمسازان عرصه سینمای بلند خواهش می کنم به تماشای این آثار مستند بنشینند.

پس از اجرای این بخش نوبت به قدردانی از پرویز شیخ طادی کارگردان پیشکسوت سینمای ایران رسید.

قدردانی از پرویز شیخ‌طادی و محمدرضا علیقلی

در ادامه و بعد از نمایش فیلمی کوتاه از آثار منتخب این فیلمساز و صحبت‌هایش درباره سینما، در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی کشور و مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از پرویز شیخ طادی قدردانی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از برگزاری مراسم قدردانی گفت: خوشحالم که بعد از چند سال برای جشنواره فیلم فجر شاهد برگزاری افتتاحیه هستیم که به اعتقاد ما یک جشن ملی است. این یک جشنواره ملی و رهایی از بندهاست. این نکته مهم است که ما به انقلاب اسلامی و دستاوردهای بزرگ آن می‌بالیم. جشنواره‌ها افتخارشان این است که با این عنوان قرآنی یعنی فجر مزین هستند.

وزیر ارشاد افزود: مردم ایران در طول این سال‌ها به پای آرمان‌های خود ایستاده‌اند و حفظ و صیانت از آرمان‌های مردم بوده است. سینمای ایران بر پای امید و اخلاق ظهور و بروز کرده است که مجموعه فیلم‌های این دوره نیز با این ویژگی‌ها شناخته می‌شوند.

بانوان در هیات داوران فیلم فجر حضور دارند

اسماعیلی ادامه داد: ما پیشتاز عرصه فرهنگ در منطقه هستیم و ریشه‌های چندساله داریم و از هویت، خط، دین، مذهب و همه مناسک و آیین های ملی صیانت می کنیم و سینما و هنر مهم ترین ابزار برای اعتلای همه این داشته‌های مردم ایران است. حیا، عفت و پوشش یکی از افتخارهای لاینفک زندگی ایرانیان است و در پژوهشی که در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات صورت گرفت  ۸۵ درصد مردم ایران خود را حامی این نماد ملی و دینی خود یعنی پوشش و حجاب و عفت دانستند. این واقعیت است که بانوان عفیف ما پرچمدار ما هستند. از آقایان خزاعی و امینی هم سپاسگزارم که در هیات های داوری از بانوان عزیز دعوت کردند و این بزرگواران حضور داشتند.

پس از صحبت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نماهنگی به یاد شهدای حادثه تروریستی اخیر کرمان پیش روی مخاطبان قرار گرفت. بخش بعدی مراسم هم اختصاص به قدردانی از  محمدرضا علیقلی آهنگساز پیشکسوت سینمای ایران داشت.

پس از پخش فیلمی مشتمل بر آثار این هنرمند در عرصه سینما و صحبت های تعدادی  از فیلمسازان سینمای ایران از جمله محمدمهدی عسگرپور، رضا میرکریمی و … در حضور محمدمهدی اسماعیلی، محمد خزاعی و مجتبی امینی از محمدرضا علیقلی قدردانی شد.

علیقلی بعد از این تجلیل گفت: از همه دوستان تشکر می کنم. من هیچ وقت روی صحنه نیامدم چون خودم را همیشه جزو مردم می دانم. من چیزی نیستم و اگر قرار است چیزی از من بماند آن موسیقی است. من فقط شنیدنی هستم.

علیقلی افزود: برای همه مردم دنیا آرزوی صلح می کنم.

در پایان مراسم هم ارکستر ملی ایران به رهبری ارکستر همایون رحیمیان قطعاتی را برای مخاطبان در سالن اجرا کردند.

لینک کوتاه : https://www.jomhoorpress.ir/?p=31052

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.